Newyorkerbyheart

Ophold på “The Balsams” 2…….

Guvenør suiten…..

Guvenør suiten…….

Receptionen på “The Balsams”…….

Karikaturtegning på væggen…..

“The Ballot Room” hvor de allerførste stemmer, til hvert præsidentvalg, optælles først…….

De lange endeløse gange i “The Balsams”……

Ind mod spisesalen, “The Balsams”……..

Ind til “Sun Room”, hvor der serveres før-morgenmad kaffe, the og brød……
Ned mod swimmingpool’en…….

Den nye bygning – bygget i gammel stil………

Swimmingpool’en…….

Den gamle del af hotellet med dens smukke veranda……..

Omelet-kokken, der lavede omeletten helt efter ens ønske…….

Fra Gypsy Cafe, Lincoln, New Hampshire. Vores appetizer: Mezza Plate…….

Min hovedret på Gypsy Cafe: Quesadilla med angus oksekødsstrimler og salsa…..

Tirsdag og onsdag tog vi på udflugt, som endte på “The Balsams” tirsdag aften og hvor vi blev og sov til onsdag. Vi startede hjemmefra tirsdag morgen og kørte stille og roligt op mod “White Mountains“. Vi gjorde holdt ved nogle af de mange smukke udsigtspladser, hvor vi nød synet til de høje bjerge. Desværre kunne vi ikke se toppen af det højeste bjerg – Mount Washington, 6288 feet- da det var gråvejr og lidt småregn. Ialt har New Hampshire 48 bjerge der er over 4000 feet og hvis man bestiger dem alle, kan man blive optaget i den specielle klub der er oprettet for dem der har gjort det. Vi gjorde holdt ved “Ellis River”, som er en meget smuk flod, for at fiske. Vi fangede desværre ikke noget, men det var en stor naturoplevelse at prøve at fiske i så smuk en flod som bugtede sig gennem den i forevejen smukke natur…….

The Balsams” er en af de sidste store gamle resorter som er tilbage, hvor rige new yorkere tog op med helikopter eller tog i gamle dage. Det er et stort og grandiøst hotel, som emmer langt væk af historie. Man føler virkelig, at hvis bare væggene kunne tale, så ville der nok være en historie eller to der ville være værd at lytte til *S*. Vi fik værelser i den gamle del af hotellet, som har uendelig lange og endeløse gange, med masser af billeder af kendte som har boet på hotellet gennem tiderne. Faktisk har hotellet inspireret Stanley Kubric til “Ondskabens Hotel” og når man går på de lange gange, forstår man hvorfor!!! Vores værelse var utrolig smukt og hotellet er unikt idet der INTET TV er på værelserne. Der er istedet for en lille bogreol hvor man kan fordybe sig i litteraturens verden istedet for og er man ved at læse en bog, må den tages med hjem, bare den returneres igen når den er læst færdig!! Hotellet havde mange smukke rum et af dem var “Sun Room”, hvor man kan se solen står op – hvis der ellers ikke er skyet – og hvor der serveres kaffe, the og muffins/”danish” hver morgen kl. 07.00 (inden morgenmaden). Der er en biograf, en spillehal, en bar, en kæmpe stor restaurant, der er billardbord, bordtennis, swimmingpool, en af verdens fineste tennisbaner, der kan fiskes i hotellets egen sø hvor både og fiskeudstyr stilles gratis til rådighed, der er golfbane, masser af vandreture, cykelstier i bjegene og diverse andre aktiviteter.

En af de ting der gør hotellet unikt er deres “The Ballot Room”. Det er her de allerførste stemmer tælles op hver gang der er præsidentvalg, fordi Dixville Notch faktisk er det sted i New Hampshire der først afgiver deres stemme resultat – og New Hampshire er jo altid den første stat der stemmer. Rummet er helt unikt og med masser af historie i form af billeder på væggene…….

Vi spiste aftensmad i den store, meget smukke spisesal/restaurant og vi fik en 5 retters menu. Min menu bestod af: Mojito marineret svinemørbrad, Cream of tomato soup, babyspinatsalat med hårdkogte æg, bacon og citronvinaigrette, smørstegt kuller med Maine krabbekød, kartoffelmos og sauce og til sidst, jordbær/rababerkompot med sour cream is (en form for creme fraiche is – som smagte FANTASTISK) og et stykke marcipankage. Utrolig lækker, smuk og meget smagfuld menu. Efter vi i den grad havde fået fyldt vores maver, gik vi rundt på hotellets gange for at se de mange billeder af kendte, klenodier, gamle billeder og historier om hotellet.

Næste morgen stod regnen desværre ned, ellers havde den stået på tennis, på baner som skulle være blandt verdens bedste. Hotellets tennis træner skulle også have trænet flere store tennisnavne – måske meget godt at han ikke stiftede bekendtskab med danske motions tennis spillere *S*. Da vi ikke kunne spille tennis blev der derimod tid til at besøge hotellets souvenierbutik, hvor der blev brugt lidt penge…….

Morgenmaden bestod af en kæmpe buffet, hvor der var ALT hvad hjertet kan begære til morgenmad. Der var en kok der kun stod og lavede omeletter efter gæsternes ønske!!! Han havde flere små skåle foran sig med ingredienser, så man selv kunne vælge hvad fyldet i ens omelet skulle være. Der var bl. a.: forskellige slags oste, skinke, champignon, tomater, løg, hvidløg, frisk spinat, peberfrugter osv. Desuden kunne man vælge om det skulle være en “normal” omelet eller om den kun skulle laves på æggehvider!!! Ellers var der et par kæmpe borde med bagels, yoghurt, müsli i forskellige former, frisk frugt, toast, blåbærbrød (som en slags sandkage med blåbær i), varm laks, hashbrowns (som brasede kartofler), pølser, belgiske vafler (de tykke), varm ahornsirup, scrambled eggs, bacon – jeg har sikkert glemt noget, for der var rigtig, rigtig meget. Desuden friskpresset juice (forskellige slags), kaffe og the ad libitum. Vi havde masser af tid til at sidde og nyde morgenmaden, for vi skulle først være ude kl. 12.00 – alligevel lykkedes det os at blive “smidt ud” af restauranten, fordi vi sad og snakkede for længe og de skulle igang med at dække op til frokost…….

Hjemturen tog vi også stille og rolig (hvis vi kørte den uden stop ville det tage ca. 4 timer). Vi så forskelligt smukt natur og shoppede en del. Vi gjorde bl. a. stop ved en lille lokal butik, hvor jeg købte den smukkeste armbånd, lavet af små knuder. Vi stoppede også ved Lahout’s Country Clothing & Ski Shop, hvor jeg købte 3 par sko. Et par almindelige Crocs, et par højhælede Crocs og et par Teva sandaler – der kommer billeder senere af alle mine indkøb, eller ihvert fald de fleste af dem *S*

Da vi blev sultne stoppede vi ved “Gypsy Cafe“, hvor kæresten og jeg delte en “Mezza Plate”, som bestod af pitabrød, hummus, baba ganoush, creme fraiche med purløg, oliven og fetaost (det smagte SÅ vidunderligt!!), til hovedret fik jeg en Quesadilla med angus oksekødsstrimler i og salsa til, dertil Rootbeer. Hovedretten smagte også meget godt omend jeg syntes at der var lige lovlig meget ost i – og jeg elsker ellers ost!!!