Newyorkerbyheart

Lidt fra Gøteborg……

Fra Gøteborg……
Fra havnen i Gøteborg……

Den svenske kat, som ofte kommer på besøg…..

Kyllingebrystfileter med BBQ sauce og Wasabi/sesame krydderi fra Santa Maria…….

Pastasalaten…..

Aftenens tallerken…….

I går kørte vi til Gøteborg, som kun ligger ca. 40 km herfra. Vi havde snakket om at tage i Liseberg men der var så varmt at vi ikke gad at ase og mase med en “million” andre mennesker. Vi endte derfor bare med at gå rundt i byen og kigge, vældig hyggeligt og meget mere til vores temperament. Vi troede at vi havde valgt en dag hvor der ikke var helt så varmt, men vi tog fejl og vi søgte skygge lige så snart vi kunne komme til det. Vi gik rundt nede ved kanalerne nede ved havnen, et område som er hyggeligt og har masser af atmosfære. Vi var nede og se Operahuset og det store flotte sejlskib, som faktisk er en restaurant. Vi spiste frokost nede havnen på noget som hedder “Kajskjul8“. Meget hyggeligt sted, hvor de har noget underholdning nogle aftner. Det var ligesom en stor pakhal, men med udendørs servering med masser af skygge, lange borde og god udsigt over en masse gamle skibe fra den svenske flåde (som kan besigtiges på nært hold – hvad vi dog ikke gjorde). Vi fik noget der hed en “Bookmaker toast” og det smagte virkelig godt, let og lækkert. Det var 1½ store stykker brød, smurt med peberrodsmayonnaise og ovenpå var lagt grillede stykke af oksefilet. Kødet havde MASSER af smag, var godt tykke og var stegt på grill – virkelig LÆKKERT. Der var så lidt salat og tomatskiver til. Senere gik vi ind i en af Gøteborgs parker, hvor vi smed os på græsset og fik os en lille “morfar” sammen med resten af Gøteborgs indbyggere (ok, måske ikke alle sammen – men mange), som søgte skygge for den varme sol. Vi var vel derinde ca. 5 timer og det var nok for os i denne omgang……..

Aftensmaden igår bestod bare af sandwich, chips og gode oliven. Senere bagte jeg nogle pandekager (fra færdigmiks der kun skulle tilsættes vand – vi er vel på ferie), de blev konsumeret med blåbærsyltetøj og sukker – MUMS!!

I dag har vi været i Allingsås, et sted som vores vært anbefalede os. Virkelig hyggelig by med masser af charme og godt handelsliv. Jeg synes at det er så dejligt at se, at den størrelse by har så stort et udvalg af restauranter/barer/cafe’er. I den lille by jeg bor i kan vi vælge mellem pizza’er, pizza’er, pizza’er………… eller burgere!! I den her by, som godt nok er lidt større men ikke så meget, så jeg kinesiske, thai, sushi, indisk, italiensk og diverse cafe’er – dejligt at se…….

Vi tog dog hjem og spiste frokost i dag. Vi købte noget lækkert rejesalat i delikatessen i den lokale supermarked – og det var IKKE sådan noget hvor vi skulle lede efter rejerne!! og så slappede vi ellers bare af. Aftensmaden bestod af grillede kyllingebrystfileter med Budweiser BBQ sauce (hjembragt fra USA) og krydret med wasabi/sesame krydderi fra Santa Maria. Derud over en pastasalat hvor indholdet var: pasta kogt al dente og kølet af, baby spinatblade, rød peberfrugt, agurk uden kerner, grillede og marinerede artiskokhjerter, semi-dried tomater, asparges (let dampet) og peanuts. Dressingen bestod af creme fraiche 9%, hakket frisk basilikum, salt og friskkværnet peber. Vi fik også hvidløgsbrød af det “stenugnsbrot” som vi er så vilde med (har en let kommensmag), grillet og så smurt med hvidløgs-/basilikumsmør……

I morgen har vi talt om at tage i Borås Djurpark og så senere tage ind til Borås for at spise og høre live musik inde på deres store torv. De har live musik derinde hver torsdag her om sommeren, så det vil vi udnytte. Så er ferien også ved at være slut, på fredag går turen hjemad igen…..

Som I kan se, har jeg indsat et billed af en kat som IKKE er vores prinsesse – håber ikke at hun ser det (jeg har sagt til hende at hun ikke må surfe for meget på nettet mens vi er væk *S*) – det er en hankat som værten har og som er blevet vældig glad for os. Han har faktisk 2 katte, men den anden ser vi ikke rigtig. Den her grå kat, som er meget flot, holder os dog ofte ved selskab. Den sidder og venter udenfor døren om morgenen og den anden nat hørte vi den “kalde” på os. Da vi stod op om morgenen, havde den lagt en stor, fed mus udenfor til os – sød kat *S* Den må faktisk ikke komme ind i hytten, men her hvor der er så varmt er det altså MEGET svært at holde den ude – og jeg tror ihvert fald ikke at værten har fået forklaret den ordentlig, at den IKKE må være i hytten!! Vi synes dog – selvfølgelig IKKE at den kan måle sig med vores egen prinsesse – som jo er så SMUK og som vi savner………(kan du så slukke den computer, prinsesse!! *S*)

Jeg får ikke læst det helt store i min bog heroppe, jeg har kastet mig over alle mine amerikanske blade, som jeg er kommet bagud med…..