Newyorkerbyheart

Storbyferie: Berlin, del 3………

14 oktober , 2008 - af Newyorkerbyheart - Kategori: Dagbog, Ferie/rejser - Tags:

Jødisk Museum…….

Jøde stjernerne…….

Jødisk Museum……

Jødisk Museum…..

Jødisk Museum…….

Inde i Kaiser-Wilhelm Gedächtniskirche……

Inde i “pudderdåsen”……

Kaiser-Wilhelm Gedächtniskirche……..

Döner Kebab……

Lørdagen var om endnu smukkere end fredagen – og der var varmt – vel omkring de 20 grader. Ihvert fald varmt nok til at gå rundt i T-shirt og sandaler *S*.

Vi startede med at tage ud til “Jüdisches Museum” og for at komme derind er der næsten mere sikkerhed end i lufthavnen – men selvfølgelig forståeligt nok. Museum’ets arkitektur er helt utrolig facinerende og det er slet ikke til at få nok. Masser af små kroge og lysindfaldet er helt unik. Vi så så meget af udstillingen som vi kunne rumme i vores hoveder – og som jeg kunne holde til at gå rundt. Jeg havde MANGE smerter denne dag, så vi holdt mange pauser og tog bussen hvor vi kunne. Museum’et var overvældende og der kan sagtens bruges meget mere tid derude end vi gjorde. Fra “Jüdisches Museum” gik vi hen til “Check Point Charlie”, som jo virkelig er en turist magnet. Vi var ikke inde i det museum der ligger der, fordi der var SÅ mange mennesker og fordi vi heller ikke fandt det interessant nok – måske vi tager det en anden gang. Der er mange plancher omkring stedet der fortæller om “Muren” og selvom det måske nok er et sted der skal ses på et tidspunkt når man tager til Berlin, kunne jeg sagtens have undværet det…….
Måske er “Check Point Charlie” noget af det “man” skal, men jeg kunne nu godt have undværet det……
Efter lidt gåen omkring hvor vi ikke helt kunne beslutte os for hvad vi ville, sikkert fordi vi var trætte og godt fyldt op i hovedet af indtryk, besluttede vi os for at gå hen til “Nikolaiviertel“, som ligger smukt ved bredden af langs floden “Spree”. “Nikolaiviertel” bliver betragtet som Berlins vugge og et af de ældste kvarterer. Det er et virkeligt hyggeligt kvarter og vi fik en skøn frokost på “Solino“. Frokosten bestod af svinefilet i pebersauce med stegte kartofler en lidt salat, til forret nød vi nogle lækre bruchetta. Kæresten fik sig en “Berliner weisse” i rød udgave, jeg smagte lidt ved ham og jeg synes faktisk, at det var ret godt…….
Efter den lækre frokost – som blev indtaget midt på eftermiddagen *S* tog vi bussen til “Kurfürstendamm” (Ku’damm) – og nej, vi besøgte ikke stormagasinet “KaDeWe“, men det står på listen til næste gang. Vi gik ind i “Kaiser-Wilhelm Gedächtniskirche“, både ruinen og den nybyggede del, om går under betegnelsen “Læbestiften og pudderdåsen”. Den gamle ruin der står, har den smukkeste loftsdekoration og jeg er sikker på, at det har været en overvældende kirke. Vi var også inde i den nye del med de smukke blå vindues-moskaikker som giver et helt unikt lys og stemning inde i kirken. Jeg var MEGET betaget af det og synes, at det er et af de smukkeste kirker jeg har set. Jeg synes dog at det er SYND at de må stille boder op af den smukke kirke, faktisk synes jeg at det nærmer sig blasfemi og at det bestemt IKKE hører hjemme……
Efter kirken gik vi en tur op af Ku’damm og nød menneskemyldret, hvor vi formelig kunne “dufte” penge fra nogen af de mennesker vi gned skuldre med *S*. Vi satte os på en cafe og nød bare at sidde og kigge og slappe lidt af. Vejret var helt fantastisk og lunt, så det var virkelig en nydelse at sidde der og indsnuse atmosfæren af storby og puls……
Aftensmaden bestod bare af en “Döner kebab” og så havde vi stadig en par donuts fra dagen før der ventede på os hjemme på værelset.