Storbyferie: Berlin…….

14 oktober , 2008 - af Newyorkerbyheart - Kategori: Dagbog, Ferie/rejser - Tags:

Neptun springvandet…….

Ferrari butikken………

Holocaust Monumentet……….

Neue Wache “Mor med sin døde søn”…….

Alte Museum……..

Berliner Dom…….

Inde i Berliner Dom…….

Inde i Berliner Dom……..

Udsigt fra Berliner Dom……..
Sejltur på Spree………
Vi skulle MEGET tidligt op torsdag morgen, kærestens mor hentede os kl. 06.00!!!! Prinsessen var noget forvirret over at hendes mama stod op SÅ tidligt, det er højest usædvanligt *S*. Bussen var ret præcis og vi fik en god plads, på øverste “etage” på dobbeltdækker bussen. Vi ankom til Berlin ved 14-tiden, efter en ok bustur. Jeg fik sovet lidt, men havde hele tiden min Ipod tændt. Jeg er ikke så god til at være omgivet af så mange mennesker, på så forholdsvis tæt hold og den konstante “summen” af stemmer gør mig træt i hovedet.
Vores hotel “Agon am Alexanderplatz” er et virkeligt ok hotel. Det værelse vi fik tildelt var stort, havde te-køkken (hvor man dog skal leje indhold, men det havde vi jo ikke brug for) og med altan ud mod Mollstrasse. Vi bugserede bare taskerne ind og så begav vi os afsted. Det dryppede lidt da vi checkede ind på hotellet, men da vi kom ud var det tørvejr – og det holdt resten af dagen. Vi gik hen på Alexanderplatz, hvor vi købte en SKØN döner kebab og kiggede lidt på alle de boder der var stillet op. Derfra gik vi ud på Karl-Liebknechts Strasse, som jeg kom til at holde MEGET af, fordi jeg synes at den er så SMUK. Den førte os forbi St. Marien Kirche og vi blev lokket ind på pladsen med det flotte Neptunspringvand. Derfra ud på Karl Liebknecht Strasse igen, som ledte os forbi Lustgarten hvor bl. a. Berliner Dom og Alte Museum (som er den del af museum-øen) ligger. Vi blev straks MEGET betaget af Berliner Dom og ikke mindst Alte Museum, som er en utrolig SMUK bygning. Vi gik videre ned ad Karl-Liebknecht Strasse som tog os forbi bl. a. “Neue Wache” hvor statuen “Kvinde med sin døde søn” sidder inde. Den gjorde et stort indtryk på mig, fordi jeg syntes at det var utroligt SMUKT – og sørgeligt. Statuen er placeret i midten af bygningen med et stort rundt ovenlys (vindue) ovenover, som giver et specielt lys inde i selve monumentet. Det fik mig til at blive lidt stille indeni……
Karl-Liebknecht Strasse tog os også forbi “Humbolt Universitetet“, hvor vi lige var inde at kigge i deres SMUKKE gård og hvor skudhuller fra 2. verdenskrig stadg kan ses på bygningen – som på så mange andre af de bygninger der overlevede krigen – eller delvist overlevede. Udenfor “Humbolt Universitetet” var der et stort bogsalg, som stod i STOR kontrast til at det ligger lige overfor “Bebelplatz“, hvor de brændte bøger under 2. verdenskrig og hvor der er en glasplade inde midt på pladsen, som giver et kig ned i bibliotekets tomme hylder……..
Derfra gik det videre ned mod “Unter den Linden” – og kom forbi Ferrari butikken og ned mod Brandenburger Tor. Brandenburger Tor ligger på Pariser Platz, lige for enden af “Unter den Linden” og begyndelsen af “Strasse des 17. juni“. Pladsen summede af liv og vi sad og nød stemningen lidt. Derfra gik vi hen mod “Holocaust Monumentet” med de 2711 beton “kister”, som symboliserer myrdede jøder. Det er på mange måder ret overvældende at kigge på og gå rundt imellem.
Efter den lange gå tur var kræfterne ved at være brugt op og vi gik tilbage mod hotellet, hvor vi fik os en lille lur. Aftensmaden blev indtaget på “Las Malvinas“, som var meget hyggelig og hvor vi fik os en god steak. Efter aftensmaden tog vi bussen ned til “Alte Museum”, hvor vi lige nåede at gå rundt inde i 45 minutter – vi kunne have brugt MEGET længere tid!! Vi nåede kun lige at se lidt af udstillingen på nederste etage, men det var helt vildt BETAGENDE og et af de steder hvor vi 100% sikkert skal tilbage til. Lige når man træder ind i “Alte Museum” træder man ind i et stort rum med statuer hele vejen rundt – og jeg forestiller mig at det er noget der kunne stå i Rom. Selve rummet er så BETAGENDE at det nærmest tog vejret fra mig, virkelig et besøg værd!
Kl. 23.00 var vi hjemme i seng og jeg var så træt at jeg nærmest bare tumlede om i sengen og sov……

Print Friendly
Tilbage

4 kommentarer

1. Oct 19, 2008
    3:25 pm

Louise

jamen Berlin er simpelthen bare sådan en pragtfuld by. Jeg har også boet på “Agon am Alex”! Jeg syntes, at det var et ok hotel, men kan meget bedre lide det, der ligger direkte på Alexanderplatz og som da vi var der hed Park Inn. Det er den der meget høje bygning på Alexanderplatz. Det var et fedt hotel og så lå det også liiidt bedre end Agon am Alex. Anyway, du har virkelige fået set nogle ting, og det er jo skønt. Der er virkelig meget at se i Berlin. Jeg glæder mig til at komme derned igen…
    Jeg er i øvrigt tilbage på blogger.com efter et ophold på wordpress, som jeg aldrig blev spor glad for….

Vi snakkes

KH Louise

2. Oct 19, 2008
    4:53 pm

Hej Louise!

Det hedder stadig Park Inn og det så også lækkert ud, men da vi alligevel opholdt os så lidt på hotellet, så kunne det være lige meget 🙂 Vi havde jo også købt sådan en – billig – pakke rejse, så det var ok, jeg vil ikke have skrubler med at bo der igen 🙂

Så er de godt at jeg ikke har skiftet til WordPress, som jeg tit har overvejet, men aldrig fået gjort noget ved…..

God søndag.

Mange hilsne
    Birthe

3. Oct 19, 2008
    9:17 pm

Louise

Nej, du skal ikke skifte til wordpress. De kan sikkert en masse som blogger ikke kan, men som sagt, jeg blev aldrig gode venner med det, selvom det var nemt at flytte fra blogger til wordpress. I hvert fald tekst og kommentarer. Men der gik rod i alle mine kategorier mm og billederne kom også til at sidde forkert og bla bla. Hvis du skifter, synes jeg egentlig at du skal starte helt forfra, men det er der nok ikke så meget ved, trods alt.

4. Oct 19, 2008
    10:24 pm

Hej igen Louise!

Jeg tror at når jeg flytter engang bliver det til mit eget domæne, som jeg jo har købt, men endnu ikke fået hjælp til at få flyttet til 🙂