Newyorkerbyheart

ABC – i ord og billeder: W……………

01 marts , 2010 - af Newyorkerbyheart - Kategori: Sjov i blogland, USA - Tags: ,

The Capitol………..

The Capitol med The Mall ned mod Washington Monument, derefter “the Reflecting Pool” og så Lincoln Memorial……….

Udsigt fra Lincoln Memorial ud over The Reflecting Pool og Washington Monument……..

Mit W skal helt klart være: WASHINGTON D. C. (District of Columbia).

Det er jo ingen hemmelighed at jeg er glad, for ikke at sige forelsket i New York, men Washington D. C. (herefter bare D. C.) er helt bestemt også en af mine favorit byer.
Det er en meget smuk by med brede avenue’er og så er den yderst interessant at besøge, fordi den er er USA’s hovedstad. Netop fordi den er hovedstaden i USA, er der gratis adgang på alle museer og alene det gør, at der kan bruges flere uger i byen……..

Jeg har været der i 8 dage i juli måned i 1991 (da jeg var au pair) og i 4 dage i 1998, sammen med min Mama og børnene. I 1998 nød jeg virkelig at gense nogle af de steder jeg forelskede mig i, da jeg var der første gang i 1991.

I 1991 var jeg der sammen med en anden au pair, en norsk pige, som også var au pair i New Hampshire. Vi kørte med bus fra New Hampshire til D. C., jeg husker ikke længere helt hvor lang tid det tog, men jeg mener at det var omkring 10-12 timer.
Vi havde selvfølgelig ikke taget med i vores planlægning, at der er STEGENDE hedt i D. C i juli måned, men jeg skal da lige love for at vi fik det at mærke. Luftfugtigheden var frygtelig høj, så vi var virkelig glade for, at amerikanerne er så glade for air condition!
Vi boede på et “youth hostel” (= vandrehjem) i en af de mere belastede kvarterer i byen. På vores senge lå der sedler med reglementer for stedet – og en advarsel om ikke at gå ud alene efter mørkets frembrud – meget betryggende!
Den ene dag da vi gik vores sædvanlige rute for at komme ned til The Mall, blev vi pludselig stoppet af politet og afspærringer. Pludselig kom der en stor, stor “swat” bil og ud strømmede politimænd i fuld ornat, dvs. skudsikre veste, hjelme, store våben osv. Det viste sig, at det “bare” var en mand der havde begået selvmord, men det var da en stor oplevelse for os……….

Det var mig der skulle bestille værelse på vandrehjemmet til os, så det gjorde jeg så – eller det troede jeg ihvert fald. Det viste sig, da vi kom længere hen i samtalen, at det var et vandrehjem i Washington State jeg havde kontaktet *S* Ak ja, jeg var jo bare en ung, naiv dansker der ikke vidste bedre – men manden tog det nu meget pænt………

Vi havde nogle virkelig skønne dage i D. C. og fik set en masse. Vi så bl. a. Lincoln Memorial der ligger så smukt med udsigt over “pool’en” og ned mod Washington Monument, FBI Hovedkvarteret, The Capitol, Pentagon, Arlington Cementary, Jefferson Memorial, Washington Monument, Museum of American History, Smithsonian National Air and Space Museum, Smithsonian Castle, The National Archives, The White House, National Museum of African Art, Bureau of Printing and Engraving og Ford Theater (hvor Lincoln blev myrdet).

Jeg var VILD med Museum of American History, som jeg syntes var et fantastisk museum. Vi brugte det meste af en dag derinde, men kunne have brugt endnu mere tid. En af de stedet jeg kom til at holde meget af var Lincoln Memorial, pga den smukke udsigt til “pool’en”, Washington Monument og The Capitol. At sidde der på trappen, nyde udsigte, solen og en bid mad – er noget af det jeg husker aller bedst. Jefferson Memorial er også utrolig smuk – og den skulle være endnu smukkere i foråret når de berømte japanske kirsebærtræer blomstrer. Arkitektonisk synes jeg, at den er en del flottere end Lincoln Memorial.
Vi var oppe i Washington Monument om aftenen – ja, vi turde at vove os ud om aftenen – og det var en overvældende oplevelse at se byen om aftenen, badet i lys……….

Det var en yderst begivenhedsrig uge, hvor vi også mødte 2 tyskere, som vi faktisk stadig har kontakt med. Det er ikke mere end ca. 4-5 år siden, at Pia (den norske au pair som jeg rejste sammen med) var i Tyskland til den enes bryllup, desværre var jeg forhindret i at deltage. Lidt utroligt at vi kan blive ved med at holde forbindelsen……….

I 1998 blev det til et hurtigt gensyn, hvor jeg kom tilbage. Vi så en del af det jeg allerede havde set, men desværre lykkedes det os ikke at få billetter til “The White House”. Jeg ville gerne have haft endnu en tour, men sådan skulle det ikke være. Vi besøgte dog The White House Museum, som også var ret spændende.

I 1998 boede jeg noget bedre end jeg gjorde i 1991. Vi boede på L’enfant Plaza Hotel, som ligger lige ved The Mall og Smithsonian museerne. Et virkelig smukt hotel med masser af komfort og helt centralt placeret………

The Smithsonian Institute – som består af flere museer – var engang verdens største museum. Jeg ved ikke om det er det mere, men det er ihvert fald være at besøge deres spændende museer. Selve hovedbygningen for museerne er et rødt slot, hvor der er også er lidt udstilling……..

Jeg kan anbefale at tage metro’en til Dupont Cicle, hvor der er masser af liv, masser af cafe’er, lækre vintage forretninger og i det hele taget sådan lidt anderledes forretninger, som man ikke lige ser hver dag.
En af mine yndlingssteder er også The old Post Office, hvor du også kan tage en elevator op i tårnet og nyde udsigten over byen……….

Jeg håber, at jeg en dag får muligheden for at vise kæresten rundt i D. C. Jeg er ret sikker på at han, som jeg, vil blive yderst betaget af byen, dens skønhed og den spændende attraktioner. Pulsen i D. C. er anderledes end New York City, men ikke på nogen måde mindre interessant og jeg er sikker på at du vil føle byen krybe under din hud, som jeg gjorde det………..

Du kan finde mange andre bud på W her…………..

Print Friendly
Tilbage

14 kommentarer

1. Mar 1, 2010
    9:28 pm

Hej Newyorkerbyheart:)

Det lyder som en rigtig spændende by, vil gerne besøge den en dag sammen med Boston.

USA er jo et kæmpe land med mange smukke og spændende byer og steder. Vil gerne anbefale dig San Francisco, en virkelig charmerende by og staten Oregon. I Oregon finder du Crater Lake, nok et af de smukkeste steder på vestkysten. Fantastisk sted at opleve, aldrig har jeg set så blåt et vand. Det er også USAs dybeste lake.

Mange hilsner Sunshine.

2. Mar 1, 2010
    9:41 pm

Hej Miss Sunshine!

Jeg kan kun anbefale dig det 🙂 Selvom Bosten er en flot og dejlig by – det var den tætteste storby og jeg var der en del gange – så betog den mig ikke på sammen måde som D. C og New York…….

Jeg vil rigtig gerne til San Francisco sammen med Seattle, Oregon og Wyoming. I det hele taget har jeg jo aldrig været mere vest en Cincinatti, så jeg har MEGET tilgode 🙂

mange hilsner

3. Mar 2, 2010
    2:15 am

Hej Newyorkerbyheart.
    Jeg skal til USA her om en måned – både øst og vestkysten, så jeg nærstuderer alt hvad du har om forskellige byer. hehe.

Især glæder jeg mig til Washington, så dette indlæg var toppen!

Jeg tænkte på om du måske kan hjælpe mig, ved at fortælle mig hvordan i ………. jeg får fat i billetter til Det Hvide Hus.

4. Mar 2, 2010
    8:25 am

Hej Birthe.
    Fantastisk.
    På Østkysten har jeg kun været i Atlanta og Florida, men tilbage i 70'erne tog jeg på rundtur med GreyHoundBus i 6 uger.
    Fra SanFrancisco til det nordlige at Oregon, ind i Arizona og Grand Canyon, videre til Las Vegas og derfra til Los Angeles og SanDiego.Fantastisk lan.
    Hilsen Bepa

5. Mar 2, 2010
    12:30 pm

Hej Anonym!

Rigtig god tur til USA, håber at du vil nyde det 🙂

/Newyorkerbyheart

6. Mar 2, 2010
    12:32 pm

Hej Bepa!

Ja, det er et fantastisk land, med store forskellig i natur. Hvis jeg engang arver en stor sum penge eller vinder i lotto (hvilket jo nok kræver at jeg køber en kupon), så vil jeg køre på kryds og tværs af USA i 1 år 🙂

Jeg ville rigtig gerne se nogle af nationalparkerne. Florida har jeg været i, men tager gerne tilbage 🙂

7. Mar 2, 2010
    1:26 pm

Nille

Kære Birthe,

Jeg tror desværre aldrig at jeg når at sætte mine ben i USA – muligvis NY engang; men ellers er der vist alt for mange amerikanere til min smag 🙂

Men det er lidt ærgerligt for D.C. har nemlig en del interessante museer, som nok kunne være et besøg værd.

Jeg ved ikke, hvordan de opgør det med det største – Louvre er det største med kunstsamling. Men så kan man jo tælle areal, antal besøgende – der er mange kreative fiduser til at vise, hvor stor man er! 🙂

Jeg håber da for dig, at du snart kommer retur til USA.

Kærlig hilsen
    Pernille

8. Mar 2, 2010
    1:47 pm

Kære Pernille!

Det er nu synd at du lader det amerikanske folk stoppe dig, for de er faktisk meget søde 🙂
    Jeg er sikker på at du vil kunne lide D. C, de har nogle virkelig fantastiske museer……….

Kærlig hilsen

9. Mar 2, 2010
    4:39 pm

Susanne

Hej Newyorkerbyheart

Jeg har gennem lang tid fulgt dig fra sidelinien og nydt dine opskrifter og betragtninger om stort og småt – og er fan på fb.

Jeg er lige flyttet til Boston, MA, med familien og styrter forvirret rundt i supermarkeder når jeg skal købe ind. Men Boston er billig med fisk, så jeg tror det bliver tigerrejer i dag efter din opskrift.

Har nydt dit indlæg om Washington DC, som står højt på min besøgsliste, og læste af samme årsag Dan Brown inden afgang fra DK. Men især Arlington er et must for mig – har fulgt Kennedy-klanen altid – og New York er kun 3 timer væk. FEDT.

Susanne, Brookline, Boston.

10. Mar 2, 2010
    5:59 pm

Hej Susanne!

Velkommen herinde og tak fordi du giver dig til kende 🙂 Du er en heldig kvinde, sådan at bo i Boston – ja i USA i det hele taget – og Bosten har masser af frisk fisk. Jeg elskede at gå en tur i Boston Common og gik engang Walk for hunger, som stadig afholdes hvert år i Boston. Det var en LANG tur, men også ret fedt og en god måde at opleve Boston på. I år er det 2. maj kan jeg se 🙂

Jeg kom faktisk også i Brookline af og til, da en dansk au pair som jeg kendte, boede der……

Held og lykke derovre……

11. Mar 4, 2010
    12:30 am

TorAa

Ja, du vet,
    det er nesten umulig å skrive /blogge
    om N Y og D C i en post.
    Der er så meget interresant at det vil vil ta år, for ikke å si et helt liv å gjøre et slikt prosjekt.

Dine bilder er superb.

Så gled deg nu til ABS2 – X
    eller?

12. Mar 4, 2010
    11:10 am

Hej TorAa!

Ja, jeg måtte virkelig begrænse mig selv, ellers havde jeg skrevet endnu 🙂

13. Mar 4, 2010
    9:37 pm

Petunia

Det måtte bli dette på W fra deg!!!
    Må ha vært fantastisk å ha vært der og sett alle disse velkjente stedene:)

14. Mar 5, 2010
    10:24 am

Hej Petunia!

Det er ihvert fald det W der står mit hjerte allernærmest 🙂

Det er en helt vidunderlig by med meget at opleve os se på……