Newyorkerbyheart

Weekendtur: Stevnsfortet, Møns Klint og Nyord………………

14 juni , 2010 - af Newyorkerbyheart - Kategori: Oplevelser, Udflugter (Trips) - Tags: ,

Stevnsfortet………..

Indgangen til det underjordiske er godt camoufleret………

Inde i overvågningsrummet, hvor de kunne følge med i trafikken………..

Beklager det dårlige kvalitet, men I kan dog få en fornemmelse af de lange gange………

Kærestens frokost på Davids i Stege, en lækker skinke og ost sandwich……..

………..jeg fik nachos med kylling……….

Baggårdsstemning i Stege………

På gåtur i Stege……….

Visse steder i byen har tiden stået helt stille……….

Vores værelse på Klintholm Bed & Breakfast………

………..med vores eget dejlige – og nye – badeværelse……..

Udsigten fra den dejlige opholds-/spisestue………

Min tallerken, da vi om aftenen spiste på Klintholm Røgeri…………

Udsigten fra restauranten fejlede ikke noget……..

Aftentur ved Jydelejet………..

Aftentur ved Jydelejet……….

Geocenter Møns Klint……….

Indefra Geocenteret……….

Trapperne op til “Dronningestolen” og Forchhammers Pynt”……..

Udsigt fra “Dronningestolen”………

Udsigt fra Forchhammers pynt”………..

498 (+/- 5) ned til stranden…………..

Endelig nede på stranden………

Der var så smukt……….

Her kunne jeg nemt bare sætte mig ned og falde i staver……….

NoorbohandelenNyord, hvor der kan købes spiritus i løs vægt………..

Den gamle købmandsbutik er lukket, men stemningen er der stadig………

Den specielle 8-kantede kirke på Nyord……..

Frokosten på vejen hjem: Caféens sommertallerken hos Café Frederik VII i Stege……….

Tidligt lørdag morgen satte vi kursen mod Møn. Vejret viste sig ikke fra sin mest solrige side – vejret var strålende, men i våd form – så vi bestemte os for at besøge Stevnsfortet først. Stevnsfortet er et koldkrigsmuseum, som blev bygget i 1952. Selve anlægget ligger godt 18 meter nede i jorden, hvor der blev udgravet omkring 1,6 km gange.
Det er virkelig et besøg værd og de guider der er – du kan kun komme ned i undergrunden på guidede ture – er virkelig gode til at fortælle og ved rigtig meget. Det er svært at have forestillet sig at skulle opholde sig dernede under jorden, hvor der er fugtigt og koldt, bestemt ikke misundelsesværdigt!
Det underjordiske system er kæmpe stort og ret uoverskueligt. Jeg er glad for at vi havde guider med, for gangene ligner hinanden til forveksling – selvom de har vejnavne – og at fare vild dernede, må være det letteste i hele verden.

Efter Stevnsfortet forsatte vi mod Møn, sikke en utrolig smuk køretur. Det ene smukke landskab efter det andet åbenbarede sig for os, hvem skulle have troet at sydsjælland er SÅ smukt?!? – ihvert fald ikke jeg………..

Vi gjorde holdt i Stege, som er hovedbyen på Møn. Virkelig hyggelig lille by, med masser af smukke stier, hvor vi benyttede opholdsvejret til at gå en tur. Vi spiste en god frokost inde på Davids, som virkelig kan anbefales, hvis I kommer på de kanter! Hyggelig cafe med masser af stemning, flot anrettet mad, som smager rigtig godt.

Klokken var efterhånden ved at være godt 17, så det var tid til at finde det sted hvor vi skulle overnatte. Jeg havde valgt Klintholm Bed & Breakfast, hvilket vi bestemt IKKE har fortrudt! Huset ligger højt, så det har en virkelig god udsigt – og der er en kæmpe terrasse hvor der er mulighed for at hygge sig og grille – hvis vejret tillader det. Det gjorde det bestemt ikke mens vi var der, der blæste mildt sagt en halv pelikan, men det gik jo ikke ud over udsigten……..
Stemningen i huset er virkelig hyggelig og hjemligt. Der er en stor opholdsstue/spisestue, hvor morgenmaden serveres. Desuden også en bar, hvor der er TV, billard og spil.
Da vi åbnede døren til vores værelse, blev vi mere end glædelig overrasket. Værelset var stort, sengene gode og det tilhørende bad/toilet var nyt (fra sidste år). Der var rent og pænt overalt og i det hele meget tiltalende, et sted jeg kun kan anbefale Jer hvis I har brug for et overnatningssted på de kanter.
Værtsparret – Sofie og Finn – er imødekommende, har masser af information og vil gerne snakke,  desuden er der morgenmad, sengelinned og håndklæder med i prisen……..

Lørdag aften havde vi bestilt bord på Klintholm Røgeri, som jeg synes var en skuffelse! Udsigten fra restauranten fejlede ikke noget, der var en storslået udsigt ud over havnen inde fra restauranten, men maden og betjeningen lod meget tilbage at ønske. Betjeningen var i bedste fald uvenlig, nærmest som om deres gæster var i vejen og der var et andet sted de hellere ville være. Ingen smil, ikke nogen følelse af at være velkommen og helt bestemt INGEN venlighed!
Maden er en buffet. Der var egentlig et fint udvalg med hovedvægten lagt på fisk, der var dog roastbeef med pommes frites og (dårlig) bearnaisesauce, hvis der skulle være nogen der ikke spiser fisk. Roasbeef’en var dog totalt uden smag og ret kønsløs……….
Fiskefrikadellerne var gode og smørfisken ret interessant, dvs. der stod det var smørfisk, men jeg er stadig i tvivl. Det smagte mere af kylling end kylling gør – og konsistensen på kødet var faktisk også den samme – måske en anelse finere i kødet. Er der nogen derude der ved om smørfisk er sådan???? Tilbehøret var virkelig uinspirerende og smagsløst – og alt i alt var det en skuffende oplevelse. Vi var ærgelige da vi gik derfra, for vi havde faktisk glædet os til det…..

Efter vi havde spist var aftenen stadig ung, så vi besluttede os for at tage ud til Jydelejet, som Sofie (fra vores B&B) havde anbefalet os at tage ud. Man parkerer ved vandrehjemmet og går så ind over marker, inden landskabet lige pludselig åbner sig og vandet ligger foran en. Der er en smuk, smuk udsigt og også her er der mulighed for at tage en masse trapper ned til stranden, det udelod vi dog denne aften.

Søndag morgen stod vi op og spiste morgenmad, derefter satte vi kursen mod Geocenter Møns Klint, som virkelig er en oplevelse værd. Der er masse at se på – og prøve – indenfor og udenfor byder naturen på udfordringer!
Vi var inde og se 3D filmen “Seamonsters“, som jeg anbefaler at I tager Jer tid til at se, filmen varer ca. 40 minutter.
Efter at have brugt knap et par timer indenfor, skulle vi ud og nyde naturen – og nu var solen også kommet frem – så det kunne ikke være bedre.
Vi startede med at gå op til Dronningestolen og Forchhammers Pynt, når jeg skriver op, så mener jeg OP – men dog ikke værre, end det var til at holde til. Der er muligheder for masser af gåture inde i skoven, faktisk kan man gå helt om til Jydelejet, hvor vi var dagen før, men vi valgte at stoppe ved Forchhammers Pynt. Der er dog ingen tvivl om, at der kunne bruges flere dage på at vandre og nyde udsigtspunkter inde i Klinteskoven. Efter den tur, stod menuen på at skulle ned til stranden – og når jeg skriver ned, så mener jeg NED! Ned dækker faktisk over 498 (+/-5) trin, som jo så altså også skal forceres igen, når man skal OP!!!!
Nedturen var jo ikke slem, bortset fra at jeg ikke bryder mig om at gå ned ad – og at komme ned på stranden var det hele værd. Hvor var det dog utrolig SMUKT. Kalken gør at vandet får en hel special farve og der er virkelig smukt lys, selvom opstignigen er HÅRD, så er det hele turen værd.
Da vi skulle op igen – altså igen 498 trin – så man mig blive overhalet af pensionister og folk med klapvogne *S* Ej ok, helt så slemt var det ikke, men jeg måtte helt bestemt tage turen i mit eget tempo. På skiltet ned til stranden står der 15 minutter, jeg brugte måske 20, men op kom jeg og det var jo en sejr i sig selv. Heldigvis er der bænke undervejs, hvor man kan sidde og hvile sig – og jeg har var ikke den eneste…………

Efter den tur, skulle vi så småt til at vende næsten hjemad, men der var lige en ting mere vi skulle nå. Kærestens søster havde sagt at vi skulle besøge Nyord, så det gjorde vi – og det fortrød vi bestemt ikke! Man må ikke køre i bil på øen, den skal stilles på en parkeringsplads udenfor byen. Det er virkelig et unikt samfund der åbner sig og tager imod, det er som om tiden har stået helt stille og alt er som det var i gamle dage. Da der jo ikke må køre turister rundt i biler, er der også meget, meget stille, så det er muligt at høre fuglefløjt og naturens andre lyde. Det er som et Morten Korch univers hvor gamle dyder og værdier er i højsædet, en oplevelse I bestemt ikke må snyde Jer selv for, hvis I kommer på de kanter……….
På Nyord ligger også Noorbohandelen, som er det eneste sted i Danmark, hvor der kan købes spiritus i løs vægt. Du kan simpelthen gå ind og pege på det spiritus du gerne vil købe og så få det fyldt på flasker fra 100 ml til 700 ml – du kan endda medbringe din egen flaske……..

Dette var slutningen på vores skønne weekendtur og vi var igen klar til at vende næsen hjemad til vores lille prinsesse. Jeg tror helt bestemt ikke at det er sidste gang vi har været på Møn, for det er et smukt og unikt sted, som godt kan klare at blive udforsket noget mere. Der er stadig mange ting der skal ses, ture der skal gået og ikke mindst TRAPPER der skal forceres………..