Newyorkerbyheart

Firenze, dag 3…………

23 august , 2010 - af Newyorkerbyheart - Kategori: Ferie/rejser - Tags: , ,

Udsigt fra en restaurant i Fiesole……..

Mere udsigt, fra en MEGET stejl, lille vej i Fiesole…….

Oppe ved udsigtspunktet ved klostret S. Francesco (tror jeg nok at det hedder) i Fiesole…..

Min frokost: Pasta fyldt med ricotta og spinat, “dryppet” med salviesmør og fintrevet parmesanost…..

Insalata Caprese…….

Steak i skiver med rucola og masser af parmesan……

Tilbehøret var forskellige, fritterede grønsager…….

Aftenlys på Ponte Vecchio…….

Under en hvælving ved Ponto Vecchio-broen havde denne talentfulde sanger, fundet et meget lydhør publikum……

Mandag bestemte vi os for at tage til Fiesole, en lille bjergby, som det tager ca. 20 minutter at køre til med bus. Vi spurgte vores meget venlige og hjælpsomme hotelpersonale om måden at komme dertil på og vi fik at vide, at vi skulle gå en hen til Piazza San Marco, hvor vi kunne tage bus nr. 7 (bybus). Billetterne skal købes i en lille tabacceria, som ligger lige ved pladsen.
Jeg vil sige, at busturen ikke var nogen udpræget fornøjelse – hvad kørsel og komfort angår – vejenes stand gjorde at bussen rystede rigtig meget og det er ikke så behageligt med sådan en øm krop som min, så jeg sad og ømmede mig rigtig meget. Men naturen vi kom forbi op til Fiesole fejlede ikke noget, det var meget smukt og da vi kom op til byen åbenbarede der sig en virkelig smuk udsigt.
Vi bestemte os for bare at gå rundt i byen og se hvad den kunne byde på og nyde stemningen. Der var ikke så meget larm og uro som nede i Firenze, hvor der virkelig var mange turister her mandag morgen.
Søndag følte vi sådan lidt, at vi havde byen for os selv. Selvom der var en del mennesker, var det INTET imod hvad vi så idag. Ved katedralen var der så mange mennesker, så det var helt uoverskueligt. Det var der slet ikke søndag…….

Vi gik rundt i den lille by og jeg skal hilse at sige at den er meget smuk, med små, smalle og MEGET stejle veje. Hver vej vi bevægede os op af, havde de smukkeste udsigter ud over Firenze by og Toscana. Der var rene oaser heroppe og det virkede som en forholdsvis rig by. Ihvert fald var mange af husene store og alle var de selvfølgelig hegnet ind og sikret på alle mulige måder. Ved Il Duomo – katedralen i Fiesole – går der en lille vej op ad en meget stejl, lille vej – heldigvis er den ikke så lang – men jeg var alligevel ret mærket da vi kom derop. Når du kommer derop, åbenbarer der sig dog den smukkeste udsigt til Firenze og omegn, som virkelig er hele turen værd.

Vel nede igen fandt vi en restaurant, hvor vi kunne sidde og nyde udsigten til Firenzes tage og tårne. Vi kunne ikke få noget at spise der, men vi kunne få noget at drikke og det var tiltrængt. Vi bestilte hver en milkshake, jeg fik en med jordbær og kæresten bestilte en med kaffe – og sjældent har vi da fået en så velskænket og vellavet – milkshake! Altså amerikanerne kan det med at lave en milkshake, men italienerne har ikke noget at være flove over……..

Vi brugte 3-4 timer i byen med bare at gå rundt. Hvis I vil ind og se diverse ting: kirker, arkæologiske udgravninger osv. kan I bruge meget længere tid.

Nede i byen igen, gik vi rundt og nød de smukke og smalle gader, mens vi også ledte efter et sted at spise en sen frokost. Vi gik på jagt i små gader, hvor vi ikke havde været og blev belønnet med masser af folkeliv og de mest bedårende små gader.
Efter at have gået og kigget lidt frem og tilbage, faldt vores valg på Ristorante Terra Terra (Via delle Oche 21/r). En fin lille restaurant – men tag Jer i agt for den meget kolde aircondition. Jeg bestilte fyldt pasta med ricotta og spinat, dryppet med salviesmør og drysset med fintrevet parmesan. Kæresten fik lasagne. Portionerne så ikke ud af så meget da de kom, men de var også kun listet som “primi” – altså forløberen til hovedretten – så det vidste vi. Men selvom det ikke tog sig ud af meget, så blev vi alligevel mætte. Vi fik selvfølgelig det usaltede, lækre brød til og jeg kan kun sige at min portion var som at komme i himlen et kort øjeblik. Det var SÅ godt!! Helt sikker ikke det mindst kaloriefattige på menukortet, men efter strabadserne i Fiesole, så synes jeg godt at jeg kunne tillade mig det og så var det desuden en ret jeg har drømt om længe. Det levede fuldt op til forventningerne…….

Efter frokosten gik vi lidt mere rundt i området og pludselig stod vi foran forretninger som Gucci, Tiffany’s, Armani osv. Det var tydeligt at se på både butikker og mennesker at vi var kommet ind i det mere fashionable område af byen. Vi kiggede på vinduer, men det eneste vi synes vi havde råd til var is *S*. Vi fandt et lille sted hvor jeg (igen) fik pebermynte-is (som jeg kunne spise flere liter af om dagen) og en med cookie (som jeg også kunne fortære uanede mængder af). Til alle de andre ting som italienerne er rigtig godt til, kan i den grad tilføjes is!! Som I alle sikker ved så er gelato en virkelig lækkerbisken. Den cremede og lækre is er ganske enkelt uimodståelig og der er så mange “gelateria” rundt om i Firenze, så der er absolut INGEN undskyldning for ikke at spise mindst 1 portion is om dagen. Men selvom vi kunne svælge i deres gelato i dagevis, så var det faktisk den sidste gang vi fik is på vores tur……

Vi var efterhånden nået til hen på eftermiddagen og endnu engang vendte vi næsen tilbage hotellet, for at hvile lidt. Kæresten var også ved at få en forkølelse, ihvert fald havde han ondt i halsen og nøs meget. Måske air conditionen på vores værelse er synderen, selvom vi skruede den op på 22 grader.

Efter lur, hvil og bad, var vi igen klar til at gå ud. Det gode ved Italien og andre steder i Syden, er jo at de spiser sent. Så der er rigelig lejlighed til at hvile lidt, inden der skal spises. Det er kun turister (tror jeg) der spiser inden kl. 20.30, den tidsplan passede os rigtig godt.

Vi gik rundt i forskellige områder af byen for at finde et sted at spise. Der er ret så hyggeligt at gå og kigge på menukort og prøve at vælge en god restaurant – og undgå de værste turistfælder. Vi endte på Ristorante Bibo, som så ret så hyggelig ud.
Vi kunne sidde udenfor, desværre var denne aften den eneste der viste sig at være bare en anelse kølig – og den eneste aften hvor vi ikke havde en trøje med.
Vi bestilte insala caprese som antipasta og derefter en steak i skiver med rucola, olivenolie og masser af lækker, høvlet parmesan. Som tilbehør bestilte vi grøntsager – troede vi – de viste sig dog at være friterede. De smagte nu meget godt, selvom det ikke var hvad vi forventede. Menukortene er ikke altid oversat korrekt og vi fik et par overraskelser undervejs. Alt i alt en lækker og god aftensmad på en virkelig hyggelig restaurant.
Jeg beklager at billederene af maden er så dårlig, men lyset var altså langtfra optimalt til at tage billeder i……

Efter middagen slentrede vi videre, det var noget af det bedste for der var – trods alt – lidt mere roligt i byen om aftenen. En anden stemning lagde sig over byen, folk var trætte efter en lang dag med oplevelser og mørket og byens lys indbyder til skønne gåture rundt i byen.
På vores vej fra Ponto Vecchio – som vi gik over hver aften – og hen mod Galleria degli Uffizi, kom vi forbi en ung kvinde som havde stillet sig under en hvælving for at synge opera. Det var de helt perfekte omgivelser, der ud til den smukt oplyste Arno-flod og hvælvingen gav hende en god akustik. Hendes sang var så smuk – den video jeg har indsat yder ikke hendes sang retfærdighed, men jeg kan jo desværre ikke tage Jer med tilbage i tiden og høre hvad vi hørte.
Det var ikke nogle arier (eller hvad de hedder sådan nogle) jeg havde hørt før, nu har jeg heller ikke hørt så mange arier, men de bragte alligevel tårer frem i øjnene på mig. Jeg ved ikke helt hvorfor jeg reagerer sådan ved klassisk/opera, men det går lige i  hjertet på mig hver gang. Jeg plejer at sige, at hvor gerne jeg end ville, så skal jeg nok aldrig ind og se en opera. For jeg vil være så pinlig og sidde og tude gennem alle akter……..

Stille og med sang i hjertet begav vi os tilbage mod vores hotel, endnu en dag var gået og vi var ved at være trætte…….