Firenze, dag 6………

24 august , 2010 - af Newyorkerbyheart - Kategori: Dagbog, Ferie/rejser - Tags: , , ,

Piazza della Repubblica……..

Udenfor Museo Galileo………..

Antipasto, bestående af lækre pølser, skinke og ost……

Spaghetti carbonara………

Tiramisu……..

Afsked med Firenze…….

Det indkøbte…….

God afslutning…….

Torsdag var sidste dag i Firenze, men vi skulle først flyve kl. 18.00, så der var tid til at nyde byen lidt mere. Kæresten havde det bedre i dag og siden vi overhovedet ikke havde besøgt en eneste museum, blev vi enige om at i dag var dagen. Vi fandt frem til Museo Galileo (Piazza dei Giudici 1), som måske ikke er det museum de fleste ville have valgt, men vi syntes begge at det lød rigtig interessant – og det var det.
Museet er ikke så stort hvilket jeg synes er en kæmpe fordel, fordi det er så mange indtryk på en gang og store museer kan godt være en overvældende oplevelse, ihvert fald for mig.

Galileo Galilei var italiensk fysiker, filosof og astronom. Blandt hans bedrifter var, at han opdagede månens kratere og Jupiters måner.
Der var masser at se på inde i museet, helt fra nogle af de første kikkerter – som må have været fuldstændig enestående for deres tid – globusser, tidlig navigation og meget mere. Virkelig spændende og imponerende og så havde de nogle virkelig gode og lærerige videoer rundt omkring, som havde en passende længde til at jeg kunne fastholde koncentrationen.
Museet ligger lige ved Arno-floden i modsat retning af Ponto Vecchio-broen og er en sand lille perle, hvis I er til videnskab, fysik og astronomi.

Fra museet slentrede vi hen til Palazzo Vecchio (rådhuset) og satte os inde i Loggia dei Lanzi, for at nyde statuerne og menneske-mylderet lidt. Faktisk har vi ikke siddet og nydt, så meget som vi havde forudbestemt, inden vi tog hjemmefra. Når vi først kommer ud, er vi som regel på farten hele tiden, er rundt og se en masse – også selvom vi aftaler at denne gang vil vi tage den mere med ro *S*
Vi gik hen i nærheden af Palazzo Pitti for at spise frokost, et sted hvor vi vidste vi kunne side og nyde maden og bare slappe af.
Vi delte en tallerken med pølser, skinke og ost. Dertil fik vi det toscanske, usaltede brød – åh, hvor der smagte godt. Jeg er dog glad for at vi delte, for det var en pæn stor portion. Efter forretten fik jeg spaghetti carbonara (som var ok, men ikke det bedste jeg har fået) og så delte vi en portion tiramisu til dessert = god solid frokost. Vi havde dog aftalt at få en solid frokost, fordi vi vidste ikke hvor meget vi kunne få af mad i lufthavnen.
Efter at have siddet og slappet af og nydt vores frokost, var det ved at være tid til at bevæge os langsomt hen mod vores hotel for at hente vores bagage. Først skulle vi dog lige handle lidt mere. Jeg fik fat i noget kastanjecreme med rom. Jeg har aldrig smagt kastanjecreme, så jeg glæder mig til at prøve det. Vi købte også et glas oliven, noget kaffe (både LavAzza og Illy) og Panforte (som jeg heller aldrig har smagt og glæder mig til…….).

Turen hjem gik nem og smertefrit og det var så slutningen på en helt igennem dejlig og skøn ferie, hvor det bare var synd for kæresten at han blev syg undervejs.
Vi fløj med Lufthansa og fik en virkelig fin service. For det første er det et af de sidste flyselskaber, hvor man stadig kan tage 20 kr. bagage med, uden at betale for det. Ved Lufthansas gates i Frankfurt var der store kaffeautomater, der kunne lave alskens slags kaffe, the og chokolade og i flyet – selvom turene vi fløj kun var af godt en times varighed – fik vi serveret sandwich og drikkevarer (kaffe, the, læskedrikke, vin, spiritus osv). Det var faktisk ligesom at flyve i de gode “gamle” dage *S*

Hotellet vi boede på – Hotel Kursaal & Ausonia (Via Nazionale 24) – kan virkelig anbefales. Det er et 3-stjernet hotel, som er pænt og rent. Værelserne er store – ihvert fald det vi havde – sengene er gode, der er højt til loftet, store badeværelser, aircondition og køleskab på værelset.
I receptionen er de virkelig venlige og gode til at hjælpe – og så taler de rigtig godt engelsk! Morgenmaden indtages nede ved receptionen og den er fin af en italiensk morgenmad at være. Der er en stor, moderne kaffeapperat, der maler bønnerne når du trykker på knappen til den kaffe-type du ønsker. Der er forskellig slags juice – dog ikke appelsin – men pomelo og grape, udover at der også er koldt vand. Der er små croissant-lignende tingester, brød, toastbrød og toaster, lækker skinke, ost, yoghurt, müsli og cornflakes. Desuden er der selvfølgelig smør, forskellige marmelader, nutella osv. Ost, skinke og yoghurt står ovenpå en slags køleelementer og jeg oplevede aldrig at ost, skinke eller yoghurt blev varme, heller ikke selvom vi ikke var de første der var henne til morgenmaden.
Receptionen var bemandet døgnet rundt og der kunne købes billigt vand, sodavand, vin osv.

Vi fandt ud af at august måske ikke er den mest optimale måned at tage til Firenze i, fordi mange butikker og restauranter holder ferielukket i den måned – og det samme skulle faktisk være tilfældet i Rom har jeg hørt.

Vi har haft en lille uge med masser af oplevelser og nye indtryk. Firenze er en ufattelig smuk by, hvor man kan bruge lang tid på bare at gå rundt i de små gader. En ting er helt sikker, vi skal tilbage til Italien igen!! Menneskerne, maden, sproget og stemningen er bare lige os. Selvom italienerne ikke er så gode til engelsk, så kommer man langt med fagter og de vil så gerne forstå. Kan du bare få gloser på italiensk, så bliver de meget glade og der er ingen sure miner selvom du måske “mishandler” deres sprog lidt *S*

Det var dog, som altid godt at komme hjem igen. Hjem til prinsessen, som vist havde savnet os, ihvert fald var hun mere kælen end sædvanlig.
Vi fik overhovedet ikke brug for de paraplyer og regntøj som vi havde pakket, men havde vi ikke pakket det, havde vi sikkert haft brug for det. Vi havde solskin og små 30 grader hver dag – og ca. 23-25 grader om aftenen.

Print Friendly
Tilbage

10 kommentarer

1. Aug 24, 2010
    4:32 pm

Piskeriset

Det lyder som et godt hotel – jeg synes ofte, at det kan være svært at få ordentlig morgenmad, når vi rejser, meeen omvendt går vi også efter ret billige hoteller, og så er det måske ikke så underligt 🙂

God høst, du fik – jeg er spændt på, hvad du synes om panforten. Jeg ved ikke, hvor længe jeg stirrede på en i supermarkedet, inden jeg til sidst droppede at købe den, fordi jeg allerede havde rigeligt i indkøbskurven 😛

2. Aug 24, 2010
    6:35 pm

Camilla

Hej NYBH,

ih – hvor har jeg nydt din beretning fra Firenze! Jeg vil så gerne snart til Italien, og overvejer da seriøst nu Firenze :o)

knus
    Camilla

3. Aug 24, 2010
    9:32 pm

Hej Piskeriset!

Jeg synes nu at vi har været nogenlunde heldige og vi vælger altså også billige hoteller – men som regel vælger vi også "pakkerejser" altså fly og hotel, jeg ved ikke om det har noget med det at gøre. Når jeg kigger på beskrivelser af hotellet – og karakterer fra andre gæster – så går jeg faktisk efter steder hvor morgenmaden er god. Fordi jeg synes at det er så vigtigt at vi får en godt start på dagen….

Jeg kredsede altså også længe om den, men bestemte mig altså tilsidst for at købe den med hjem 🙂

4. Aug 24, 2010
    9:34 pm

Hej Camilla!

Mange tak og jeg kan godt forstå at du gerne vil til Firenze – eller Italien i det hele taget. Firenze er så smuk, dog er mange butikker lukket i august måned, fandt vi ud af 🙂

5. Aug 24, 2010
    10:28 pm

Frk.B

Ej, det lyder godt nok som en skøn tur! Får jo helt lyst til en tur til Firenze 😀 Om ikke andet skal menuen i hvert fald stå på noget italiensk inden længe 🙂

Skønt at læse!

6. Aug 24, 2010
    10:53 pm

Hej Frk. B!

Velkommen herinde, har vist ikke set dig før – og tak fordi du giver dig til kende 🙂

Firenze er fortryllende, men det tror jeg er sandt om mange steder i Italien. Jeg har også enormt meget lyst til at lave italiensk i disse dage – det enkle liv, de enkle råvare og så smagen….
    Jeg har også lyst til at lære italiensk og i år tror jeg faktisk at jeg tager mig sammen til det…..

7. Aug 25, 2010
    10:17 am

Anonymous

ej altså – jeg vil til Firenze. Det ser skønt ud.

rikke

8. Aug 25, 2010
    10:49 am

Hej Rikke!

Det kan jeg godt forstå, for der er så dejligt 🙂

9. Sep 2, 2010
    4:37 pm

Anonymous

Hej!

Hvor er jeg glad for at jeg ikke er den eneste der er helt tosset med Firenze! Det er en fantastisk by!

Må jeg spørge hvilket flyselskab i fløj med derned? Eller var det et rejsebureau som I havde købt rejsen igennem?

Det er forresten en rigtig god blog du har – jeg er stor fan!

Mvh Ida

10. Sep 2, 2010
    5:31 pm

Hej Ida!

Mange tak for din kommentar og – ud fra menneskemængden (turisterne) at bedømme – er du vist langt fra den eneste der er vild med Firenze 🙂

Vi havde booket rejsen gennem Seat24 og fløj med Lufthansa, som der vist også står i indlægget…