Newyorkerbyheart

Udflugt: Glücksburg, Kappeln og Slesvig…….

07 august , 2010 - af Newyorkerbyheart - Kategori: Dagbog, Ferie/rejser, Udflugter (Trips) - Tags: ,

Glücksburg Slot…….

Selv lygtepælene er ret fancy…….

………for slet ikke at tale om postkasserne…….

Ret idyllisk at bo på et slot……..

Lækker pizza til frokost……..

Kappeln…….

Det lille tog, som vi var på udflugt med……..

Små stejle gader……..

……og gader med brosten og udsigt til vandet……..

Slesvig……..

En sød lille kat, der villigt lod sig forevige (Slesvig)…….

De hyggeligste små huse……..

……med fine detaljer og de fleste havde de delte døre…….

Det emmer langt væk af romantik og hygge…….

For enden af de små gader, ligger vandet…….

Slesvig Domkirke…….

Slesvig Domkirke……..

Endnu en lækker pizza……..

Dagene og tiden flyver afsted i en sådan grad, så jeg slet ikke kan følge med! Hvis der er nogen politiker der kan indføre flere timer i døgnet, så har vedkommen min sikre stemme *S*

Onsdag formiddag satte vi kursen mod det aller nordligste Tyskland, den del, der engang har været en del af Danmark. Vi gjorde lige et hurtigt stop hos Fleggaard, for de havde Rosendahl glas til en virkelig god pris, så det var bare med at få købt nogle kasser. Fra Fleggaard kørte vi kun på små veje, for nu skulle vi udforske. Det der slog mig allermest var, hvor frodigt der var: grønt og masser af smukke blomster over det hele. Bugtede veje og små hyggelige byer, det føltes som om, vi var kommet tilbage i tiden.

Jeg tror at mange – inklusive mig selv – betragter Tyskland som et “transport” land. Et land som vi bliver nødt til at køre igennem for at komme til Italien, Frankrig, Østrig osv. Nok en lidt fejlagtig indstilling, måtte vi sande, for vi kørte igennem mange så hyggelige byer.

Vi startede med at køre til Glücksburg, for at se Glückburg Slot. Vi var ikke inde på selve slottet, men gik rundt og nød det udefra og gik en tur i slotshaven. Glücksburg Slot har været sæde for hertugerne af huset Slesvig-Holsten og af og til i slottes historie, har det også være regeringssæde for danske konger. Kongerne tilhørte alle Oldenburg-slægten.
Efter en tur gennem slotshaven og de nærliggende omgivelser, fandt vi en lille hyggelig italiensk restaurant, hvor vi fik en meget velsmagende pizza. Restauranten havde – som ekstra plus – en lille, kær killing som puslede omkring gæsterne og især i de buske der omgav restaurantens terrasse *S* Ligesom vi havde puttet sidste bid i munden begyndte det at regne, meget godt timet……

Fra Glücksburg kørte vi videre ad små veje og gennem små yndige, frodige byer. Vi endte i Kappel (på tysk: Kappeln an der Slei), som også ligger i Slesvig-Holsten. Byen har den smukkeste klapbro, som den også er kendt for, over Slien også er byen også kendt for sildefiskeri. Kappel har en skøn og meget hyggelig havnefront med masser af liv og beværtninger. Nede ved havnen så vi også et lille tog, som så ud til at være klar til at køre afsted. Vi satte os ind i toget i den forventning at den kørte rundt i byen – vi fik ikke engang spurgt – men det gjorde den ikke. I stedet fik vi en tur ud til stranden (Østersøen), hvor vi kørte langs grønne marker, forbi både køer og rådyr. Det var rigtig hyggeligt og det var en rute, vi aldrig selv ville have fundet. Det lille tog kan have helt op til 56 passagerer og er en god måde for både turister og byens indbyggere, til at komme ud til stranden. Turen varer ca. 40 minutter tur/retur.
Efter den lille togtur, udforskede vi så byen til fods og den var faktisk en del større end jeg lige havde regnet med. Der var små brostensbelagte gader, stejle gyder og en pæn lang gågade med masser af forretningsliv og mennesker.
Vi talte om at finde et sted at overnatte i byen, men da vi næsten havde været igennem gågaden begyndte regnen at styrte ned og så blev vi enige om at køre videre istedet for. Vi havde håbet på at vi kunne løbe mellem regndråber *S*, men da vi kom hen til bilen var vi godt våde og kolde. Vi skyndte os at få tændt for varmen i bilen, så vi kunne tørre……

I vores hast ud af byen – man bliver virkelig ikke mere tør ved at køre hurtigere *S* – var det nær blevet til et sammenstød med en tysker, som totalt overså hans røde lys! Der var faktisk kun lakken imellem os og jeg registrerede bare hvordan kæresten nærmest i bogstaveligste forstand, stod på bremsen. Jeg syntes at det føltes som en evighed inden bilen stoppede og jeg sad faktisk bare og ventede på lyden af metal der bliver trykket sammen – men på magisk vis stoppede bilen og vi kunne se ind til at andet par, der med garanti så lige så forskrækket ud i ansigterne – som vi gjorde. Godt vi alligevel ikke kørte for stærkt!!!
Det var nærmest med hjertet oppe i halsen at vi forsatte vores færd og efterhånden faldt pulsen også, men det var alligevel en episode vi vente tilbage til af og til i løbet af aftenen……….

Vi forsatte ad små veje til Slesvig, hvor vores første mål var at finde et sted at overnatte. Klokken nærmede sig efterhånden 18 og vi ville gerne finde et sted, inden vi skulle spise. Vi havde overhovedet ikke kigget på hoteller hjemmefra, for vi vidste jo ikke rigtig hvor vi ville ende, idet ruten blev lagt mens vi kørte. Det første sted vi gjorde holdt var Hotel Alter Kreisbahnhof som så virkelig hyggeligt ud, men de havde desværre alt optaget, så vi måtte køre videre. Vi fandt Hotel Hohenzollern som havde plads til os. De har værelser på selve hotellet, men også i et nærliggende hotelpension, hvor der også er privat (aflåst) parkering, som er med i prisen. Vi fik et værelse i hotelpensionen og var godt tilfredse. Værelset var af rimelig størrelse, det var rent og pænt, badeværelse havde ok størrelse, personalet på hotellet var vældig flinke og hjælpsomme og morgenmad var inkluderet i værelsesprisen på ca. 89 Euro. Hotellet har efter sigende også egen bowlingbane, den så vi dog ikke…….
Efter vi havde fået os installeret, gik vi en tur gennem byen, som har en lang gågade med masser af butikker og spisesteder. Vi faldt igen over en italiensk restaurant, Da Marcello (gad vide om det er fordi vi glæder os så meget til Firenze????). Den så egentlig ikke ud af så meget udefra, lå sådan lidt omme bag gågaden i en stor baggård, men det skal man jo ikke altid lade sig skræmme af. Vi gik ind, efter at en ældre herre som sad stor og mægtig udenfor, bød os velkommen med et Ciao – Buona sera – meget hyggeligt og charmeredende. At indehaverne var italienske af afstamning var tydeligt på støjen fra køkkenet og samtalerne mellen køkken og tjenere *S*. Vi bestilte en god, grillet steak (Bistecca alla griglia) med hvidløgssmør, rosmarinkartofler og nogle få grønsager. Bøffen var stor, tilbehøret let til at overse (som det jo er i Italien), men det smagte pragtfuldt og vi blev jo mætte alligevel *S*. Vi sluttede af med en god cappuccino, mere var der ikke plads til. Vi nød gåturen tilbage til hotellet, vejret var dejligt og mildt – og efter gåturen fandt vi så alligevel plads en en lille is – købt på tanken, lige i nærheden af hotellet. Tænk at is er så billige i Tyskland, vi gav 2,30 Euro for 2 store is (en Magnum og en Nuggi), det kan man knapt købe 1 for herhjemme………

Natten var ikke så god for mig, men ikke fordi der var støj eller noget. Det var et meget roligt hotel, selvom der var fuldt booket ud på hotelpensionen, hørte vi stort set ikke de andre. Kl. 03.00 vågnede jeg ved smerter i lænden og så gik jeg oppe det meste af tiden, indtil kl. 08.15, hvor telefonen var sat til at vække os…….

Morgenmaden blev indtaget ovre på selve hotellet – ca. 100 meter fra hotelpensionen – og det var en virkelig fin morgenmad. Der var alt hvad vi havde brug for og vi blev godt mætte. Efter bilen var blevet pakket og vi fandt et sted nede i byen hvor vi kunne parkere, skulle byen udforskes. Vi fandt den gamle bydel, som er hele besøget værd! Husene er små, der er brosten og de hyggeligste små gader. Vi følte os sat tilbage til en tid hvor der ingen biler var og hvor TV var et fatamogana! Det var så hyggeligt bare at daske rundt og suge stemningen og atmosfæren ind under huden. For enden af nogle af de små gader, lå vandet, hvor der ret strategisk var sat bænke op – og der kunne vi så bare sidde og falde i staver. Vi sad der ret længe og bare nød og slappede af, det var godt…….
Vi var faktisk gået ombord på en turbåd men fortrød det dog, idet turen tog 2 timer og vejret så ikke ud til helt at holde, så vi nåede lige at hoppe af inden den lagde fra.
Vi sluttede af inde i Slesvig Domkirke (Skt. Petri Dom), som er meget smuk. Den blev opført i år 1030, men selve Slesvig bispedømme er faktisk helt tilbage fra 948.
Selvom jeg ikke er et særligt kristent menneske, så nyder jeg alligevel skønheden som mange kirker – især domkirker – besidder. Altertavlerne og udsmykningerne er noget ganske særligt og ofte meget smukke. At gå ind i en kirke gør også at roen sænker sig indeni mig og jeg ligesom bare bliver stille.
Jeg synes at tænde et lys for et menneske som ikke er her mere, er en smuk tanke og gestus, det gør mig faktisk helt rørt at se sådan en hel bunke blafrende lys. Tanken om at der ligger afsavn og sorg bagved, er bare meget bevægende synes jeg. Jeg tændte et lys for min kære venindes mor, som sidder oppe i himlen og kigger ned på hendes smukke og kærlige datter – og er glad og stolt over at hun klarer livets glæder og sorger, som hun gør!

Madmæssigt var vi MEGET “kedelige” på denne tur, det bestod udelukkende af italienske retter – bortset fra morgenmaden altså – men det var god, italiensk mad! Da vi spiste på Da Marcello onsdag aften, så vi at de havde deltaget i verdensmesterskaberne i pizza-bagning. Der stod ikke noget om hvad plads de fik, men allerede der blev vi enige om, at vi måtte tilbage i dag og spise frokost – måske også inspireret af onsdagens lækre pizza – det er længe siden jeg har spist sådan en god pizza. Jeg bestilte en pizza med mozzarella, friske (og meget lækre) tomater, oliven, parmaskinke, høvlet parmesan og rucola. Hvis jeg mente at onsdagens pizza (i Glücksburg) var god, så ved jeg ikke helt hvad jeg skal skrive om denne. Det var i sandhed en virkelig GOD pizza, som havde den lækreste bund, der var sprød og alligevel med bid i. De friske tomater og den høvlede parmesan afrundede bare helheden. Den pizza var nærmest hele køreturen værd og vi var virkelig mætte da vi rejste os fra bordet…….

Efter den sene frokost gik turen hjemad. Jeg var totalt færdig. Jeg nød dog køreturen på de små veje indtil vi kørte på motorvejen ved grænsen, igen blev vi slået af al den frodighed vi mødre overalt hvor vi kørte. Resten af turen hjem nød jeg liggende (læs: jeg snork-boblede) og vågnede ikke op igen, inden vi var hjemme.

Alt i alt en virkelig god tur. Det kan virkelig anbefales at køre rundt i Slesvig-Holsten og nyde det, der engang har været dansk, de hyggelige, små byer og naturen. Det er helt sikkert noget vi vil gøre igen……..