Newyorkerbyheart

Boganmeldelse: “Riis” af Lars Steen Pedersen…….

01 december , 2010 - af Newyorkerbyheart - Kategori: Boganmeldelser - Tags:

Bogen “Riis” af Lars Steen Pedersen………

Jeg er blevet færdig med “Riis“-bogen, som er lavet i samarbejde med Lars Steen Pedersen og jeg synes virkelig at det har været en oplevelse at læse den. Den giver et godt kig bagom den offentlige Bjarne Riis, som jeg synes altid har virket meget distanceret og kold. Bogen giver dog et helt andet billed af ham, den viser en mand med følelser, en mand som har været igennem mange ting, hvordan han er som privatperson og hvordan han var som rytter.
Det er slog mig mest er, hvordan han fortæller om hans første ægteskab og om hvordan han overvejer meget og længe, inden han bliver skilt og danner par med Anne Dorthe Tannerup. Kærligheden til hende, stråler virkelig igennem bogen – men det samme gør hans respekt overfor hans ex-kone. Han omtaler hende med varme og taknemmelighed – og det fik mig til at føle mig godt tilpas som læser.

Efter at have læst bogen, er man som læser ikke i tvivl om at hans fars død tog hårdt på ham. De første sider i bogen – hvor han fortæller om hans fars pludselige død – er hjerteskærende og gik lige i hjertet på mig. Jeg er heller ikke i tvivl om, at det har taget hårdt på ham med alle de ryttere der er “flygtet” fra hans hold. Ikke fordi de har valgt at skifte hold, men måden det er sket på – og det gælder ikke kun rytterne men også hans personale. Svigt er aldrig rart, især ikke på et hold som Saxo Bank, der er bygget om omkring team spirit, loyalitet, ærlighed og venskab.

Jeg synes helt bestemt den er værd at læse – også selvom du ikke er så interesseret i cykelsport. Den er godt skrevet og selvom det jo altid er svært at bedømme hvor ærlig en biografi er, så virker den ærlig….

Riis af Lars Steen Pedersen, set på Saxo til kr. 299,95.

Print Friendly
Tilbage

8 kommentarer

1. Dec 1, 2010
    5:48 pm

Piskeriset

Da jeg gik i gymnasiet, var en af de andre piger helt skudt i ham (det var dengang, han toppede), mens jeg slet ikke fattede det hype, der var omkring ham. Jeg syntes ikke, han var specielt tiltalende. Nu er der jo sket en del siden, og der er langt fra så mange, som hylder ham længere, og derfor er jeg pt. meget i tvivl om, hvorvidt det er en bog, jeg kan give min far i gave. Jeg læser ikke selv biografier, men det gør han – især om sportsmennesker – så spørgsmålet er blot, hvad han mener om Riis i dag… 🙂

Hvad synes du generelt om at læse biografier?

2. Dec 1, 2010
    5:53 pm

Newyorkerbyheart

Hej Piskeriset!

Jeg ved ikke om jeg har syntes om han som menneske – men jeg tager hatten af for at han vandt. Jeg ved at han snød og jeg har ikke ind for at snyde, men hey – hele cykelsporten dopede sig på det tidspunkt (hvilket selvfølgelig) ikke gør det mere rigtig – men sket er sket.
    Jeg vil tro at din far vil synes den er interessant, fordi det er en bog der spænder vidt synes jeg 🙂

Jeg læser ikke så mange biografier, men af og til synes jeg faktisk at det er ganske underholdende – især hvis de er velskrevet, som jeg synes at denne er. Hvordan kan det være at du ikke læser biografier?

Mange hilsner
    Birthe

3. Dec 1, 2010
    6:02 pm

Piskeriset

Det siger mig ikke rigtig noget. Jeg tror kun, jeg har læst en biografi et par gange i mit liv, og det har mest været ukendte mennesker, som til gengæld har haft et interessant liv på anden måde – for eksempel via deres profession. Jeg vil gætte på, at det er en blanding af, at der er meget få mennesker, jeg reelt beundrer, at biografier let kan være navlepillende, og at de ofte er redigeret så meget, at jeg ikke helt tror, at jeg får 'alting' at vide 🙂

4. Dec 1, 2010
    6:05 pm

Newyorkerbyheart

hej igen Piskeris!

Det kan jeg sagtens følge dig i, det med ikke at føle at jeg får det hele at vide 🙂
    Jeg ved heller ikke om jeg læser biografier fordi jeg beundrer dem, men nogle gange ligger der nogle spændende historier synes jeg – og små måske fordi jeg er for nysgerrig….
    Jeg har læst en biografi om Mærsk – den første han selv har været med til – og jeg synes at den var spændende.

Mange hilsner
    Birthe

5. Dec 1, 2010
    6:22 pm

Piskeriset

Det er rigtigt – jeg har også læst ca. en tredjedel af en Anders Fogh-biografi, jeg fik af en af mine venner (vi udveksler hadegaver en gang om året, og så behøver jeg nok ikke at uddybe mit politiske ståsted yderligere ;-)), og der sympatiserede jeg jo ikke ligefrem med hovedpersonen. Men jeg synes også, at det er vigtigt at vide mere om personer, som man ikke nødvendigvis er begejstrede for.

6. Dec 1, 2010
    6:46 pm

Newyorkerbyheart

Helt rigtig – jeg nysgerrig nok til at vide mere om mennesker – også dem jeg ikke bryder mig om 🙂

Faktisk kan jeg også godt lide at læse om ikke kendte mennesker. Menneskeskæbner, interesserer mig….

Mange hilsner
    Birthe

7. Dec 2, 2010
    1:55 pm

Charlotte den 2.

Hej Birthe,
    M.h.t. bogen om Riis. Jeg har gennem en del år haft et meget negativ opfattelse af ham – trods jeg ikke kende ham. Det der fik mig til at vende mig mod ham, var da han forlod sin kone samt børn. Føj – jeg kan ikke dømme andre, det sker for mange familier hver dag. Det du skriver, at han omtaler sin eks pænt, ja det havde jeg ikke forventet, så måske ser jeg ham nu lidt mere menneskelig. Piskeriset har jo ret, vi får kun det at vede han selv ønsker, men trods alt har jeg læst flere biografier som jeg mener er ærlige. Een som gjorde stort indtryk på mig var om folkepolitikeren Lilli Gyldenkille SFér, som døede i 2003.
    Mange hilsner

8. Dec 2, 2010
    3:14 pm

Newyorkerbyheart

Hej Charlotte den 2.!

Jeg synes at det er svært at dømme andre, uden at jeg kender dem og det med at han forlod sin kone og børn, det får mig ikke til at dømme nogen. Jeg kender jo ikke baggrunden til han forlod hans kone, der skal 2 til et ægteskab og 2 til en skilsmisse. Jeg ønsker ikke at nogen, der ikke kender mig, skal dømme mig. Derfor prøver jeg også på ikke at dømme andre, som jeg ikke kender 🙂

Om alle omstændigheder, så har alle mennesker jo en historie at fortælle og det er det der tiltrækker mig ved at læse biografier…

Mange hilsner
    Birthe