Newyorkerbyheart

Madsnobberi???………

03 december , 2010 - af Newyorkerbyheart - Kategori: RUC-afhandling - Tags: ,

Pludselig i går tikkede en mail ind fra min veninde, Karin, som bor i Sverige. Hun sidder og søger på “danske madblogs” på Google og støder pludselig ind i noget, som hun tror vil have interesse for mig.
Det er øjensynlig et projekt eller noget i den stil, skrevet af nogle studerende fra RUC. De har skrevet en hel masse om den danske madblog kultur og interviewet nogle anonyme madbloggere – og jeg kan egentlig godt forstå at de er anonyme, det ville jeg helt bestemt også vælge! Anyway, dem de hænger ud er ikke anonyme og jeg er så åbenbart den eneste der IKKE betragtes som en madblogger. Jeg er en skamplet, en der ikke laver “ordenlig mad” (læs: jeg opfinder ikke selv min opskrifter, jeg laver ikke mad på et højt nok niveau og jeg laver grim mad).

Faktisk er det noget jeg har hørt siden jeg startede min blog, at jeg laver “kassedame-mad”, hvilket jeg synes er et meget nedsættende ord! For hvad i alverden er kassedame-mad?!?!? Ok, det er øjensynlig det mad jeg laver, men jeg synes jo bare at jeg laver almindelig mad.
Jeg har ALDRIG påstået at min blog omhandler gourmet mad og jeg har ALDRIG lagt skjul på at jeg afprøver opskrifter – dog altid (eller i hvert fald for det meste) med mine egne ændringer. Men jeg kan så forstå, at det ikke betragtes som fint nok, at jeg åbenbart er skrækeksemplet på en madblogger som bare gør alt forkert.
Egentlig er det lidt komisk, for den ene af de anonyme madbloggere, vil gerne være madskribent, så vedkommende skal altså opfinde opskrifter på “grim” mad, der kan afprøves af sådan en som mig – det er da komisk *S*

Egentlig er jeg ikke forbavset. Jeg har længe vidst, at en stor del af den danske madbloggerverden ser skævt til mig, fordi jeg gør tingene på min helt egen  måde. Jeg går imod strømmen og gør alt det “man” ikke må i følge de uskrevne regler. Men netop fordi de er uskrevne, så kan jeg jo ikke kende dem, det er jo ikke sådan at du får dem udleveret når du åbner en blog og da slet ikke i marts 2006 da jeg åbnede min blog.
Jeg ved godt at der findes en gruppe af danske madblogger, der føler at de er mere end andre, fordi de har fagkendskab. De kender alle de fine kokkeudtryk og ses med de “rigtige” mennesker – og der mener jeg ikke sådan nogle dødelige mennesker som dig og mig. De mødes og sidder og fortæller “skrækhistorier” om dem som ikke laver “ordentlig” mad. Jeg hader snobberi – og jeg hader madsnobberi. Hvorfor kan vi ikke bare have det sjovt? hvorfor kan vi ikke bare nyde det vi laver? Men næh nej, tag ikke fejl, den danske madbloggerverden er barsk og du bliver målt og vejet af “eksperterne”……

Egentlig vil jeg bare sige med dette indlæg, at min mening er at der er flest hverdage i ens liv. Jeg synes også det er FEDT at spise på gourmetrestauranter, spise trøfler og alverdens lækkerier, men det er altså ikke noget jeg har råd – eller lyst til hver dag. Netop fordi det kun er noget jeg får engang imellem, så er det desto mere specielt. Derfor laver jeg mad, som vi kan lide, som er nemt, hurtigt og som smager godt. Alle kan have sin egen mening og jeg har stor respekt for danske madbloggere, der er mange virkelig dygtige imellem. Jeg er heller ikke i tvivl om at de alle deler kærligheden til maden, men jeg synes det er lavt at udtale at jeg ikke er en madblogger……

Hvis I er interesseret, kan I se alt det Karin fandt her – fra side ca. 42 starter interview-delen rigtig og på side 69-70, tager “løjerne” for alvor fat…….

Nu vil jeg lade blog være blog, jeg trækket stikket ud i weekenden og vil nøjes med at SPISE mad! Hav’ en god weekend alle sammen og pas godt på Jer selv.

Opfølgning:
Er du interesseret i at se hvem nogle af de anonyme kilder er, så giver et par stykker af dem sig til kende her.

Print Friendly
Tilbage

128 kommentarer


  1. Dec 3, 2010
    2:39 pm

    Annika

    Har ikke læst linkene, men for mig er en god madblog netop hverdag hovedsageligt – ideer 🙂

    Så tak herfra, og så kan de snobbe alt det de vil.


  2. Dec 3, 2010
    2:48 pm

    Anette

    Hej. Jeg har nu læst det meste af deres rapport. Du ved godt at moral er godt og dobbeltmoral lugter, hvis man roder rundt i den.
    Din blog er den, den er og du er den person du er. Nyd dine læser og s… på de andre. Hvis nu rapporten fremmer antallet af læsere hos dig. Tja, hvem er så vindere og hvem er tabere. Vi, der har din blog på vores læseliste, nyder den for det du gør og viser os vejen til mad vi måske ikke selv ville have fundet. Bliv endelig ved og glæd dig over dine tilfredse "kunder".


  3. Dec 3, 2010
    2:56 pm

    Marie

    Har lige siddet og læst lidt af det.. Og jeg er fuldstændig tom for ord… En ting er, at de udstiller dig/bruger dit navn, den anden ting er, at de så bare nærmest smider alle deres meninger om din blog oveni.. Det er godt nok groft!
    Jeg synes din blog er fantastisk, og du laver super lækker mad! (Eller det ser ihvertfald lækkert ud, har desværre ikke smagt det.) Jeg ville elske at have en mor som dig, der lavede sådan en masse forskelligt mad, for det er mine forældre ret dårlige til…
    KH. Miss Crea – http://www.misscrea.blogspot.com


  4. Dec 3, 2010
    3:02 pm

    Frk.B

    Hahaha – se dét er sgu da underholdende læsning! Jeg synes nu, det lugter lidt af misundelse fra deres side…
    Bliv du bare ved med at blogge – jeg læser med selvom du ikke er en "rigtig" madblog (hvad det så end er :S)


  5. Dec 3, 2010
    3:05 pm

    Stina

    Hold da op! Der er da vist nogen som har lidt ondt i røven over, at du er populær! Jeg synes virkelig ikke, at du skal tage dig af den slags!

    Bliv ved med at blogge som du altid har gjort – jeg kan godt lide dine indlæg og jeg har da nydt godt af dine egne og ikke egne versioner af opskrifter! 🙂


  6. Dec 3, 2010
    3:06 pm

    Caterpillarcat

    Jøsses en omgang. Hvor ville jeg være sur, hvis det var mig der havde fundet sådan en omgang mundgøjl. Idioter der har troet de kunne sidde og være højt på strå fordi de havde anonymitet.
    Især ham "Per" lyder som sådan en man ville gå i en stor bue udenom i det virkelige liv. (Og hvis jeg har ret i min mistanke om hvilken madblogger det drejer sig om, så går jeg i forvejen i en stor bue uden om ham.)

    Jeg ved ikke om det er nogen trøst, men i det mindste har du langt flere læsere end dem, og din mad bliver lavet langt mere end snobbemad der er sølet ind i æstetik. Desuden lyder det da til de alle er ret godt med i din blog, så alt til trods har det da ikke afholdt dem fra at følge godt med.

    Jeg synes din blog er rigtig fin, og jeg vil til hver en tid hellere hygge mig herinde (og elsker deuden at få updates på Prinsessen!) end "få inspiration" fra nogle af dem.


  7. Dec 3, 2010
    3:08 pm

    Julie L

    Hvor er det bare noget fis! Det er jo derfor jeg elsker at læse din blog, netop fordi det er mad jeg kan finde ud af at lave og som smager godt! 🙂


  8. Dec 3, 2010
    3:20 pm

    FrøkenØvad

    Ej! Jeg er fuldstændig målløs over det der! Hvad ER det for noget at skrive? Jeg tror simpelthen det handler om at nogen gør op i, hvor mange faste læsere man har – og så er der nogen som har lidt ondt i røven over at der ikke er flere, som følger deres.

    Seriøst! En siger: "Hans egen madbloggerstil er langt mere
    kompliceret og svær at følge, og derfor har han ikke ligeså mange læsere som hende, vurderer han" – Ja, det er godt bassemand. HVOR kompliceret er du så lige? Skriver du på fransk, så ja, så forstår jeg godt det er kompliceret.. Men come on..

    Ej, ved du hvad Birthe, din blog er simpelthen intet mindre end fantastisk og den undersøgelse der er virkelig noget de bare kan stikke skråt op! Jeg elsker at læse din blog, og det var dig, som inspirerede mig til at lave min egen, og det er jeg simpelthen så glad for!


  9. Dec 3, 2010
    3:30 pm

    Lisbeth

    Din blog er den eneste madblog, jeg følger fast – og det har jeg gjort i en del år efterhånden.
    Det skyldes netop, at du laver mad, jeg kan bruge som inspiration i hverdagen – og for mig er det absolut ikke vigtigt, om du selv har fundet på opskrifterne – for mig er det essentielle, at du kommer med en anmeldelse af opskrifterne og med dine bud på, hvad der evt. kan rettes til for et bedre resultat.

    De fleste i min familie og omgangskreds (inkl. alle dem, der stort set ikke aner, hvad en blog er for en størrelse) har hørt om dig, fordi du står bag mange af mine klassikere: fx. Gulerodskagen, lava chocolate cakes, gulerodsbrud og reje/karry/ferskensuppen.

    Så selvom det uden tvivl er sårende at læse de ord, så må du bare holde fast i, at du gør det på DIN måde, og bare fordi den ikke er magen til deres måde, så kan du jo se på dine besøgstal og alle dine læseres kommentarer, at din måde altså virker!

    Kram og tanker,
    Lisbeth // itsfashionbaby.dk


  10. Dec 3, 2010
    3:35 pm

    Kager skal der til

    Hihihihi Ja undskyld… Men nååååå hvor er det altså synd for dem…

    Tænk engang at "lille" Birthe har en vildt FED blog, med de skønneste retter, og tons mange opskrifter som vi…

    Normale, helt almindelige mennesker ELSKER at læse med i/om….

    Er der er en dag, hvor man ikke lige kan finde på hvad man skal lave med sit feks hakket kød..

    Vupti ind på din blog… Og så er der ideer til flere dage !!!

    Ved du hvad … Misundelse er en GRIM ting, og de skulle skamme sig !

    Og så lige en ting til… Jeg HADER.. Det der RIGTIG/FORKERT… Det er der ikke noget der hedder !

    I blogland er der sgu plads til os alle……. Fuck det om vi kalder os mad/kage/krea/ osv….

    Jeg bryder mig ikke at blive sat i en kasse… Nok også derfor jeg efterhånden er oppe på 7 forskellige blogs…

    Birthe – Du er en skat, og jeg holder rigtig meget af din blog !

    Hyggehygge
    Marianne


  11. Dec 3, 2010
    3:51 pm

    MissMuffin

    Jamen helt ærligt..
    Det er simpelthen da bar så trist læsning!
    Jeg synes det lugter langt væk af misundelse og snobberi..
    Og de skulle simpelthen skamme sig, både de idioter der udtaler sig, men også dem der har skrevet det, for du burde som minimun have fået tilbuddet om at udtale dig også.
    Jeg synes din blog er skøn: vi kan alle være med, den er usnobbet og der sidder ikke en selvfed blogger bag skærmen- der er jo ligesom en grund til, at der er så mange læsere på din blog..
    Din "måde" er alligevel den mest populære, så de udgør vidst kun en lille mavesur del af læsere..

    Nyd weekenden Birthe, sammen med din fedladne kat:P
    Så vil jeg gå ud og lave en grim omgang lasange og snakke med min ildelugtende hund imens..


  12. Dec 3, 2010
    4:06 pm

    Hoptimisten

    Neeeiiii ikke igen da. Hold fast hvor skal dine skuldre da bare bære meget…. Det kan godt være at din overskrift siger Madsnobberi- Med jeg siger noget andet… Misundelse. Og misundelse er virkelig en grim ting. For hvor er det da træls for alle de her anonyme deltagere i denne undersøgelse, at DIN madblog er den mest læste madblog i DK.

    Vi er mange som kan lide DIG og DIN personlige stil. Vi er mange som primært laver hverdagsmad og jeg kan da også godt betro dig at dit hverdagsmad er en hel del mere spændende end det hverdagsmad som vi får herhjemme, så det er helt sikkert noget vi ville lave når vi fik gæster også… Ren og skær inspiration til de danske hjem…

    Bliv endelig ved… Og selv om det ikke er ret tit jeg lægger en kommentar så skal du bare vide at jeg læser troligt med hver eneste dag og det bliver jeg ved med. Der er jo en grund til at du har Danmarks mest læste madblog.

    Jeg bliver bare så harm…

    God vind fremover… Og lad hende nu være for pokker!!

    Henriette


  13. Dec 3, 2010
    5:47 pm

    Vibeke

    Hej Birthe
    Jeg syntes det er en grim ting at de sådan hænger dig ud. Virkelig grimt. Du har en skøn blog med en masse dejlig inspiration. Bliv du ved :-))
    Kæmpe krammer


  14. Dec 3, 2010
    5:52 pm

    SushiStegen

    Sure rønnebær, men tænk engang hvormeget de samtidigt fornærmer bloglands læsere… Personligt synes jeg, at du tage det som en stor pris "Kassedame- mad". Jeg elsker din blog og alle dine opskrifter, men hvad jeg har også arbejdet som kassedame engang.

    You rule Girl!!


  15. Dec 3, 2010
    6:40 pm

    Charlotte

    Hej Birthe

    Jeg gider slet ikke bruge tid på at læse den rapport, det er for mit vedkommende den daglige mad der tæller.at du ikke skulle være fin nok…hmm jeg synes nu du har rigtig mange "fine" opskrifter liggende og at du selv afprøver og tilpasser er netop en af de ting jeg elsker ved din blog. Alle dine fantastiske billeder er en kæmpe inspiration. Hvorfor opfinde den dybe tallerken når andre har gjort det for os, så jeg sætter endnu engang tænderne i en af dine lækre opskrifter i aften i forvisning om at næste gang det kniber med egen inspiration hjælper du til.
    Tak for en fantastisk blog.

    Charlotte


  16. Dec 3, 2010
    7:05 pm

    Sabina

    Der er vist nogen som er misundelige…
    Jeg læser fast din blog på 2. år og kender ikke nogle af de andre navne som nævnes i rapporten. Det siger vist en del :o).

    Bliv bare ved som du gør! Der er noget der fænger ved din blog, sådan er det bare. Og så er din lækre hverdagsmad netop min inspiration til hverdagen, og derfor det vigtigste for mig fremfor gastronomisk mad.


  17. Dec 3, 2010
    7:06 pm

    Louise

    Allerførst: Du skal bare blive ved med at blogge nøjagtigt som du vil, læne dig tilbage og nyde at der ingen tvivl er om, at de skarpe kommentarer fra de andre madbloggere bunder i misundelse over dine mange læsere.

    Og jeg synes også, at det ville have været mest rigtigt om de personer, der har skrevet specialet, havde spurgt dig om dine kommentarer. Enig.

    Jeg har nu læst stort set hele specialet, og bortset fra at dette speciale blot er ét ud af tusinder, og at der næppe er andre end os her, en vejleder og en censor der nogensinde kommer til at læse det, så er det som jeg læser det, ikke fordi specialeskriverne lader de skarpe udsagn stå alene. Forfatterne er faktisk hele vejen igennem gode til at pille disse udsagn, de andre bloggere kommer med, fra hinanden i deres argumentation på en relativt saglig måde. De interviewede bloggere modsiger også sig selv, og det pointerer forfatterne også.

    Well, som sagt synes jeg også godt, at forfatterne kunne have kontaktet dig, Birthe, men de fremstår ganske neutrale i deres udlægning. Det er ikke dem, der har et problem med din blog.

    Men det er du jo også godt klar over! Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen: Når man stikker næsen frem offentligt fx på en blog, må man regne med at få hak i den. What doesn't kill you make you stronger. Og din blog er en succeshistorie, som du skal holde fast i. Der kommer til at ske andre ubehagelige ting – det kan ikke undgås – men du har Danmarks mest populære madblog og er en pioner. Det er fandme skidegodt gået!

    Rock on!


  18. Dec 3, 2010
    7:29 pm

    Pia Søegaard

    Har personligt ikke læst linket – gider ikke læse om eller høre på nogen tale ned om andre – og slet ikke når de ikke har mulighed for at forsvare sig…
    Vil bare sige at jeg nyder din blog… Det er dejlig og lækker hverdags mad, som de fleste af os har brug for inspiration til HVER DAG…
    Og skal man flotte sig og lave gourmet mad en gang om måneden, så har man kogebøger og al verdens andre ting til dét formål 😉
    Håber ikke at det lykkes dem at få pillet det gode mod og lysten af dig.

    KRAMMER fra Pia


  19. Dec 3, 2010
    8:20 pm

    Skovbakke

    Kære Birthe.
    Nu har jeg også læst RUC-opgaven, og udover at jeg ikke forstår, hvad formålet præcist er med den, så sidder jeg og små-griner lidt af nogle af ubehjælpsomme udtryk fra interviewpersonerne og forfatterne. Jeg er nemlig sprogsnob :o).
    Nå, vores FoodBlogMan Per vil tydeligvis gerne høre til eliten, og fred være med det. Han er typen, som jeg godt kunne finde på at hænge op i øjenvipperne og tvinge til at blinke…
    Jeg synes vores små rapport-forfatter-venner misser et vigtigt punkt i deres opgave: hvem er modtager-målgruppen for de definerede bloggrupper? Og de springer også ganske let hen over motivationen til at blogge GENERELT. De skriver om madblogs som om, det for alle "madbloggere" har været klart, at de var "madbloggere". Og ikke som noget, der bare har udviklet sig fra at være et slags online dagbogsprojekt til pludselig at være Danmarks mest læste "madblog".
    Og så synes jeg i øvrigt, det er uartigt af rapportens forfattere at offentliggøre deres opgave UDEN at informere dig, som den eneste navngivne blogger, at du vil kunne finde dig selv omtalt på denne måde på nettet. DET er lige så dårlig stil som Lille-Pers slet skjulte mindreværdskomplekser.
    Nå, nu vil ud i køkkenet og snobbe lidt nedad med en af dine grimme, griiiimmmme, griiiiimmmmmme opskrifter!
    Knus
    Rikke


  20. Dec 3, 2010
    8:26 pm

    fifthfloorcooking

    Kære Birthe

    Hvor er jeg ked af at du igen skulle stå for skud! Bliv endelig ved at blogge som du gør!

    Det der gør blogverdenen så spændende er jo nemlig at vi alle blogger forskelligt, hvilket gør at der er noget for enhver smag på nettet. Hvor ville det da være kedeligt hvis vi alle var ens! Din blog er fyldt med masser af skønne opskrifter som jeg elsker at se igennem (og bruge) og din personlige stil gør at din blog er én man husker.

    Mange kærlige hilsner fra Kristina


  21. Dec 3, 2010
    8:48 pm

    bergholt

    Kære Birthe!

    Jeg forstår til fulde din indignation.

    Jeg synes, du indrammer forholdet mellem opskriftopfindere og opskriftafprøvere virkeligt finkornet, når du skriver:

    "Egentlig er det lidt komisk, for den ene af de anonyme madbloggere, vil gerne være madskribent, så vedkommende skal altså opfinde opskrifter på "grim" mad, der kan afprøves af sådan en som mig – det er da komisk *S*"

    I forbindelse med udfærdigelsen af specialeafhandlingen blev jeg interviewet.

    Jeg optræder ikke anonymt, men ved navns nævnelse.

    Anonymitet i små mængder kan være guld værd — tænk på diverse whistleblowerhistorier, mens for meget kan være skidt.

    Du får nogle hug, men det ændrer jo ikke ved, at du driver og skriver landetst _mest_ læste livsstils- og madblog.

    Forskningsetisk burde man nok have anonymiseret din blog — og man burde nok have sendt dig et eksemplar (sake good order).

    Det var faktisk mit indtryk, at alle danske madbloggere, der deltog eller blev nævnt fik det.

    Alt godt & ros for din håndtering af kritikken!

    Kasper Bergholt


  22. Dec 3, 2010
    9:21 pm

    heidi

    Gudfaderbevarmigvel altså….
    Jeg aner ikke hvem ham Per er, men jeg er ret sikker på at jeg heller ikke er gået glip af noget.
    Fint nok at folk gerne vil lave en gourmetblog og kun lave mad som ingen nogensinde har set før – men helt ærligt, størstedelen af Danmarks befolkning spiser sgu da hverdagsmad til hverdag, så jeg fatter ikke hvad der er i vejen med god "kassedamemad", for nu at blive i din egen terminologi Birthe 🙂

    Og det med det personlige – folk er jo forskellige, og det står da heldigvis enhver frit for at springe over det man ikke gider læse – så kan man jo holde sig til de andre snob-blogs i stedet og så kan de danne deres egen lille klub 🙂

    Jeg er tilhænger af de personlige historier, og skriver dem også til en vis grad selv – jeg har fulgt med i et par blogs hvor der kun er rene opskrifter og ingen kommentarer til hverken inspiration eller hvad der kan gøres bedre, eller hvad man selv er for en fisk, og det fanger bare ikke hos mig. Jeg vil vide lidt om hvem der sidder bag skærmen, og hvad der fanger en.

    Nå det var en lang historie bare for at sige – bliv ved med din personlige stil og kassedamemad, og inkluder for guds skyld også din fedladne kat – vi er mange som gerne vil høre om det hele 😉


  23. Dec 3, 2010
    11:02 pm

    Tante Sød..og den sure øko-citron...

    Hej Birthe
    Jeg sidder her en stille aftentime og surfer lidt rundt på forskellige blogs. Den verden åbnede sig først for mig for nogle måneder siden. Og for ikke så længe siden fik jeg også selv lyst til at starte en blot – sådan en blandet hverdags-agtig en Og jeg gør helt som dig – elsker at afprøve nye og gamle opskrifter, som jeg finder alverdens steder, og selv laver om til lækker virkelighed og nogle gange tilpasser til min egen smag med små twist. Og sjovt nok er det først så småt nu ved at gå op for mig, det du beskriver om ikke at være en rigtig madblogger, fordi man "låner" opskrifter andre steder fra. Jeg har godt set heftige debatter om at stjæle opskrifter, og det blev jeg helt overrasket over. Jeg har det sådan, at hvis nogle laver det samme som mig, så må det jo være fordi de synes, det er fedt det, jeg laver. Jeg ville altid gerne dele ud til andre af opskrifter og jo flere der ville bruge dem, jo bedre. Sådan har jeg det med alt her i livet. Tror det handler om at dele ud og lade det sprede sig. Og at vi ikke kan EJE noget som helst. Det er jo bare en idé, som vi har hentet fra det fælles univers, og som lige så godt kan tilhøre en anden.
    Så jeg vil gerne være "lige som dig". Sådan én, der elsker hverdage, elsker de simple retter og forstår at værdsætte det at fremstille dem, at nyde dem, at glæde andre med dem. Det er det, som jeg synes det handler om. Og så er det jo bare skønt, hvis andre kan blive inspireret. Og jeg kan jo heldigvis høre på de talrige kommentarer du har fået, at der er mange der elsker den stil også. Så nu tror jeg heldigvis også bare jeg skriver videre på MIN (eller er det mon DIN måde?)
    Kærlige hilsner
    Marianne fra Tante Sød
    tantesoed.blotspot.com


  24. Dec 3, 2010
    11:33 pm

    Monica

    Jeg synes det der en en ganske frekk uttalelse. Jeg er nesten daglig innom din blogg, du lager masse deilig mat, som en vanlig familie faktisk har råd å lage.

    Det er da ikke mening at kun gourmet kokker har ene rett på å blogge. Synes det er kjempe kjekt å lese bloggen din. Synes det er gøy at du som meg prøver oppskrifter du finner rundt omkring.

    Du inspirerer nok mange flere enn meg. Jeg blogger fordi jeg synes det er gøy, ikke fordi jeg er ekspert på verken mat eller fotografring. Det blir liksom min private kokebok som er offentlig for alle de som har lyst å lese eller prøve de oppskriftene jeg har skrevet der.

    Hva de såkalte ekspertene måtte mene, er det svært få som bryr seg om. Mat skal være til glede for alle samfunnslag og er ikke forbeholdt for enkelte.

    Gjør som du alltid har gjort, gled dine lesere med det du har lyst å blogge. Så kan jo de som ikke synes noe om din blogg bare la være å lese den. Vi er mange nok som finner stor glede i å besøke deg her.


  25. Dec 3, 2010
    11:33 pm

    Kathrine

    Vi synes din blog er fantastisk og har derfor en overraskelse liggende på vores egen blogg http://takkformat.blogspot.com/

    Måske har du fået awarden før, men uanset fortjener du den en gang til!


  26. Dec 4, 2010
    12:54 am

    Maria

    Jeg har ikke læst rapporten, men er generelt træt af at folk går i så små sko. Seriøst, at have en madblog er da noget af det mest harmløse. Hvordan folk overhovedet kan have ondt i røven over, hvordan man vælger at gøre det, det fatter jeg simpelthen ikke. Hvorfor er det sådan, at ligeså snart man deler lidt af sig selv med omverdenen, så skal det måles, vejes og bedømmmes på alle leder og kanter? Lad dog folk have deres madblog (eller andet) på den måde, de gerne vil- Er SÅ træt af alle de smagsdommere, der findes i Danmark. Og ærligt talt, alt det fisefornemme madsnobberi, det hænger mig ud ad halsen. Det er ikke altid bedre bare fordi det er fint og fornemt!!! Tag dog og koncentrer jer om kvalitet i stedet for at gå så meget op alt det smagsdommeri…

    Newyorker- keep up the good work- ELSKER din blog, lige præcis som den er:)


  27. Dec 4, 2010
    1:46 am

    martha

    Hvis Sandra Lee (se : http://www.youtube.com/watch?v=HJIsi2yoC7Q ) kan blive rig og kendt på at lave mad som er 70% færdiglavet, så kan jeg slet ikke se noget argument for at du ikke skulle være en ordenlig madlaverske. Det er en god pointe at der er flest hverdage i vores liv, og din blog dukker især op når jeg googler på opskrifter som jeg selv lige står og mangler de sidste "clues" eller en fremgangsmetode til. Det er efter min mening meget mere brugbart at man kan få svar på sine spørgsmål og inspiration når man er gået i stå, end at man kan se nogen lave noget som man slet ikke har tid, energi (eller penge) til at give sig i kast med.


  28. Dec 4, 2010
    6:58 am

    Prinsesser og pirater

    Hej
    Jeg er glad for at blive inspireret hver dag på din blog. Dine opskrifter er laaangt mere opfindsomme og lækre end det mad jeg får bikset.
    Ville da bare ønske jeg havde tid og overskud til at lave noget lige så lækkert !
    Vh Stine


  29. Dec 4, 2010
    7:08 am

    Sund fornuft

    Kære Birthe,
    Du skal endelig fortsætte som du gør!!!

    Det er da totalt useriøst, at kritisere andre uden selv at turde stå frem. Også en useriøs rapport, der ikke lader sig komme til orde.

    Den er ikke værd, at bruge tid på.

    Jeg kan lide din stil, fortsæt endelig!:-)

    Kh
    Berit


  30. Dec 4, 2010
    9:33 am

    Irene

    Kære Birthe.
    Misundelse er en grim ting, og det kan da kun være derfor de personer udtaler sig sådan.
    Din blog er super, dine indlæg er hjertlige og hyggelige, og du har ofte nogle rigtig gode opskrifter og "how to do", og det synes jeg er fedt.
    Og så må jeg jo også lige sige, at du har blogverdens sejeste Blog navn, hvem ville ikke gerne ha' haft din opfindsomhed og fundet sådan et så cool navn til sin blog.
    Tro på dig selv Birthe, det du gør er super godt.
    Knus Irene


  31. Dec 4, 2010
    10:49 am

    Anne

    Kære Birthe,
    Jeg er helt enig med dig i dine holdninger omkring madsnobberiet.
    Du er absolut en af mine yndlingsmadbloggere. At du blander det personlige med madlavningen synes jeg kun gør din blog mere spændende at læse. Og for mig handler det mere om at få gode tips og ideer til hverdagsmad og lidt gæstemad end at læse om fantastiske retter med ingredienser jeg alligevel ikke har råd til at købe. Faktisk mener jeg, at det er en større udfordring at lave spændende, variet og sund mad for "kassedamens" budget end hvis man bare kan gå hen og købe alle de råvarer og produkter man har lyst til. Og at de ligefrem kalder din mad grim, det fatter jeg slet ikke. Jeg synes altid din mad ser lækker og inspirerende ud. Så skal vi ikke lade "de rigtige" madbloggere have deres fine gastronomiske bloggs for sig selv og lad os andre "almindelige" madlavere have glæde af den inspiration og de oplevelser vi kan få hos hinanden.
    Håber du får en god weekend.


  32. Dec 4, 2010
    11:23 am

    Sacha

    Jamen, er det ikke "kassedamemad" de fleste af os spiser til hverdag?

    Det er vel egentlig de færreste kokke (og madbloggere for den sags skyld) der opfinder den dybe tallerken, resten optimerer den "bare".

    De fleste der tuller rundt i et køkken, hvad enten de er (mad)bloggere eller almindelig dødelige, bruger opskrifter som inspiration og følger sjældent tingene slavisk.

    For hvor ofte sker det ikke at der lige kommer et nip et eller andet i, som ens smagsløg lige mangler?

    Derfor finder jeg ofte "kassedamemaden" mere anvendelig end noget af det der med mellemrum dukker op i eksempelvis damebladene, for hvor ofte har man lige tid til at lave fancymad til hverdag? – og til sig selv?

    Så luk ørerne, grin af det skrevne og ikke mindst ryst på hovedet.

    For hvor meget kan man bruge anonyme udtalelser til, hvis det man kritiserer er navngivet(og her ville det have klædt opgavens forfattere at tage kontakt til dem der bliver nævnt med navn – bare så de er klar over det)

    So Keep op the good work!


  33. Dec 4, 2010
    11:26 am

    LiseLotte

    Altså du er da en sand madblogger- andre er wanna-bees, fordi de vil leve op til et ideal….

    Men jeg tror i bund og grund det bunder en en dyb misundelse fra deres side, fordi du bare er dig selv.

    Vi kan lide at lave og finde opskrifter på dejlig hverdagsmad.Så er det da lige meget om du har afprøvet opskrifter fra andre- god mad behøver ikke at være nyopfindelser… Og ja din blog er sikkert så populær fordi du skriver ærligt- mon ikke andre opretholder en vis facade.

    Så fortsæt du bare i vanlig stil- vi elsker din blog og ærlighed…..og gode hverdagsmad.

    kh Lise-Lotte


  34. Dec 4, 2010
    11:57 am

    lutinlive

    Hej Birthe…
    Har læst noget af rapporten, men gad simpelthen ikke læse det hele.. Det er da snopperi og fik da helt kvamle.. Jeg ELSKER din mad og synes nu det ser pænt ud 🙂

    Håber du får en god weekend,

    Kærligst Lea


  35. Dec 4, 2010
    12:01 pm

    Trine

    Hej Birthe,
    Har læst rapporten, ja ikke den hele, men nok til at danne mig et indtryk. Det er lige netop pga at du gir noget af dig selv, der også gør din blog interessant. Du formår at gøre det let og lige til, det er dejligt i hverdagen. Og det har gjort at min familie "mad-lykkelige".
    Jeg har printet mindst 20 af dine opskrifter MED billede, kønt eller ikke kønt – som de skriver 😉
    Jeg holder meget af din blog, du er den eneste madblogger jeg "besøger". Fortsæt dit gode arbejde.
    Kh Trine


  36. Dec 4, 2010
    1:14 pm

    CK

    Hej

    Jeg ville bare lige tilkendegive min støtte. Har trofast læst din blog i snart 2 år. Jeg glæder mig altid til at læse dine indlæg hvad enten det handler om mad eller andet. Min kæreste er kok og har i flere år arbejdet på michelin restaurant i Danmark og udlandet og vi er nok lidt madsnobber – stadig synes jeg at din blog er helt fantastisk og at du har et godt øje til at finde de gode opskrifter og formidle dem. Hvad betyder det så at de er taget fra et blad? det er da fuldstændig ligemeget .. Jeg bliver så harm når andre har travlt med at dømme deres medmennesker. De skulle tage og stikke piben ind. Måske er de misundelige på din popularitet? For det er da 100% sikkert at der er flere der læser din blog end der nogensinde vil være som har læst de RUC studerendes indlæg 😉

    Keep up the good work !!

    Christina


  37. Dec 4, 2010
    1:40 pm

    marianne Sa

    Jamen, så vil jeg da bare sige
    "Længe leve Kassedame-mad".

    Vi er mange der elsker din mad og historierne om din fedladne kat ;o9

    God weekend.


  38. Dec 4, 2010
    2:21 pm

    Litzy

    Herre Gud hvor går nogle folk altså i for små stramme sko :ruller med øjnene:

    En af grundende til at jeg elsker at læse med her er jo netop at du kommer med opskrifter som vi almindelig dødelige mennesker også kan være med til.

    Så for mig er du en rigtig madblogger… og mere rigtig end dem med trøfler, og andre sager, for du sørger for at være på et niveau hvor alle kan være med, og alle forstår hvad du snakker om.
    Se det er en rigtig madblogger 🙂


  39. Dec 4, 2010
    2:31 pm

    Sisse-Sofie

    HAHAHAHAHAHA

    jeg synes du skal være glad for at du er dig, og ikke er en mavesur kælling med et kosteskaft i røven som de andre madbloggere umiddelbart fremstilles som i rapporten (med direkte citater, stupido!)
    De må sgu være nogle triste mennesker at omgås, hvis de er så snobbede at de ikke kan rumme alsidighed.
    Det er bare plain latterligt og fra mit point of view svært komisk at man kan bygge sådan en form for elite op, og så synes at man kan opretholde et højt niveau uden at favne forskellighed og værdiforskelle.

    det er tydeligvis mennesker der synes at mad er mere interessant end god opførsel, og det er deres valg af prioritering, så får de bare no credz fra mig, hvorimod du gør!

    rock on lady, jeg vil bede for at din sjæl ikke plettes af itterhed 😉


  40. Dec 4, 2010
    3:29 pm

    Tine Klinge-Christensen

    Det der! Det lugter da så langt væk af misundelse! Forsæt på den måde, du altid har gjort! For helt ærligt! Du er nærmest toppen af poppen. Mange af dine faste læsere har fulgt dig i flere år, og elsker dig for det du gør!
    Nu har jeg læst med i snart to år og er super glad for det. Jeg går en stor bue uden om de blogs (og mennesker), hvor det kun går op i maden. Jeg har altså også behov for at høre lidt mere personligt engang imellem. Misforstå mig ikke. Jeg vil ikke snage, men føler ikke rigtig der bliver gået i dybden med det, hvis ikke jeg føler mig godt tilpas med at læse med. Jeg vil vide, hvem der står bag bloggen. Og det ved jeg med dig!

    Og hvis du ikke måtte skrive noget om dit privatliv, så skulle du prøve at læse min. Jeg prøver godt nok ikke at gøre den for personlig, men nogle gange kan der da godt snige sig et par sætninger ind, hvor man brokker sig lidt over smerter fra sygdomme eller andre ting fra ens hverdag.

    Iøvrigt elsker jeg når du (og andre) også går ud på andre blogs (som fx min) og læser noget og så kommenterer bagefter. Det gør mig så glad, at vide det jeg sidder og skriver faktisk interesserer nogle.

    Forsæt endelig på den måde, du gør! Det er jo det, der gør dig til Danmarks mest læste blog!

    Held og lykke med det hele.

    Knus Tine


  41. Dec 4, 2010
    3:35 pm

    Mullamy

    De folk der anomymt udtaler sig negativt, må jo være så sølle mennesker at de har brug for at hævde sig – på andres bekostning.

    Fortsæt dit gode arbejde og løft hovedet og vær stolt.
    Mona


  42. Dec 4, 2010
    11:50 pm

    Dorte

    Du må ikke lade dig slå ud – vi er mange der læser din blog og er glade for netop din blogger-stil 🙂


  43. Dec 4, 2010
    11:56 pm

    Nette

    Kære Birthe,

    Jeg har læst det meste af opgaven,og det lyder bare til de har ondt i røven over at vi er så mange der er glade for din blog!

    Det fantastiske ved din blog er jo netop at du finder lækre opskrifter- som også vi "almindelige" mennesker tør kaste os ud i!

    Lad dig ikke slå ud af dem…!

    Nette -med meget meget forkert blog!


  44. Dec 5, 2010
    12:20 am

    Camilla

    Hej Birthe,

    sikke dog en skræmmende læsning. Jeg tænker sådan lidt, at der er da aldrig nogen som har skrevet nogle regler om hvordan blogs skal være, for at være "gode" eller "rigtige", og på den måde at nedgøre din fabelagtige blog, det forstår jeg absolut intet af!

    Noget af det jeg synes er mest utroligt er at du kan få høvl for ikke at "opfinde" retterne selv – altså der er sgi da stor forskel på at være opfinder og madentusiast, og jeg synes ikke noget er bedre end andet, det er jo bare hvordan vi alle er forskellige! Jeg fatter minus!

    knus
    Camilla


  45. Dec 5, 2010
    4:36 am

    Fr. Møller

    Vorherre til hest! Jeg går ikke særlig meget op i mad – laver bare som så mange andre noget rimeligt fornuftigt næsten hver dag… Der har jeg sgu ikke brug for højpandet inspiration til noget, hvor man skal bruge både lup, pincet og tre sæsoner fransk på aftenskole… Jojo, man spiser naturligvis i høj grad også med øjnene – men der skal dæleme først og fremmest være mad nok, og så skal det smage godt!

    Jeg fik engang, da det var højeste mode, forvildet mig ind på sådan en restaurant, der havde specialiseret sig i "det nye, franske køkken". Efter at have set menukortet – og ikke mindst de minimale, men unægtelig kunstnériske portioner, der blev båret ind, gik jeg sgu igen. Jeg var kommet for at få et godt måltid mad; var det kunst, jeg ville have haft, var jeg jo nok gået på museum, lissom!

    Så keep up the good work, Birthe! Og blive endelig ved med at have dig selv med. Jeg fik nærmest tics, da en af dine kritikere i den der RUC-ting, gav udtryk for, at blogs, hun oplevede ægte mennesker bag, gjorde hende utryg.

    Hun har dæleme et problem. For det, der gør blogland så uendelig meget sjovere end alverdens trykte magasiner er jo netop – at det er menneskeligt 🙂


  46. Dec 5, 2010
    6:45 am

    Bente Wedel Møberg

    Hej Birthe

    Jeg og andre "kassedamer" sætter så stor pris på din blog, at vi i gennem år har fulgt din blog!!

    Du laver mad for mennesker!

    Kærligst Bente fra Sydyskland


  47. Dec 5, 2010
    10:01 am

    Nordisk

    Hej Birthe

    Jeg kiggede forbi, fordi jeg ledte efter din opskrift med de svenske snegle, som du også lavede til Mad! bloggen…Jeg nåede nemlig ikke at få den printet ud inden de har fjernet alle vores opskrifter fra hjemmesiden….Her så jeg så den rapport fra RUC…og jeg kan kun sige, at den mad du laver er fantastisk, jordnær og noget som folk kan forholde sig til…det skal der bestemt også være plads til…at de i rapporten kan hakke så meget på dig er, som de andre skriver, blot et spørgsmål om misundelse!! intet andet…Jeg kan kun ryste på hovedet af deres kommentarer om at kopiere opskrifter…jeg er kok, og vi kokke stjæler med arme og ben…og gør det til vores egen 'opfindelse' med justeringer…der er jo en grund til, at man pt. overalt inden for det gastronomiske miljø ser runde udskæringer på alt lige fra grøntsager til kød til frugt osv osv…det er startet af noma, og alle følger efter…(lad det så være sagt om det er godt eller skidt??)….det er sådan vi gør det og altid har gjort det!…når man finder noget spændende så skal det selvfølgelig afprøves!!

    Så bliv ved med at gøre som du gør…din mad er hverken grim eller uinteressant…jeg synes tvært imod den er spændende – med masser af gode billeder!!!

    Mange hilsner din forhenværende med-blogger på Mad! – Rikke:o)


  48. Dec 5, 2010
    11:16 am

    BillyRubin

    Nej hvor er det latterligt. Øv, hvor jeg synes det er ærgeligt, at nogle mennesker kan sidde og sige sådan noget.

    Jeg synes dig blog er super, det ville være kedeligt hvis det kun var opskrift på opskrift.

    Og jeg synes sgu du laver super lækker mad, om det så er andres opskrifter er vel ligemeget??

    Rigtig dejlig søndag til dig.


  49. Dec 5, 2010
    5:14 pm

    Ulla

    Kære Birthe.
    Hvor er det nemt at gøre sig klog på andres bekostning. Jeg er ulykkkelig over nogle udtaler sig så personligt om dig, det er jo direkte ulækkert!! Jeg har følgt dig i en del år efterhånden – søgte efter en eller anden opskrift det er blevet til utrolig mange af dine opskrifter jeg har lavet. Så sent som idag; pebernødder fra Lagkagehuset og JA det er jo ikke dine men det er sørme her hos dig jeg har set den og du laver tit dit eget tilsnit lige ændre lidt og tilsætter noget andet. DU er MIN madblogger jeg har brug for inspiration – arbejder 37 t det samme gør min mand og vi har kl 18 2 sultne unger. Nogen gange går det stærkt og så er det så dejligt at have dig birthe, til at inspirere mig. Iaften skal vi have wienerschnitzler med råstegt kartofler – hvordan mon jeg fik lyst til det? Jeg kan lide din skrivestil – du har været au pair i USA (Jeg var i Boston) du skriver om Middelfart – der har jeg boet som barn. På mange punkter kan jeg altså relatere til dig. Du har genvej på mit skrivebord, det får de selvudnævnte klogeåge 'rigtige' madbloggere aldrig nogensinde! Og iøvrigt laver Brdr Price sørme hverdagsmad med et tvist – præccis som min egen favorit MADBLOGGER; Birthe gør!
    Knus; Ulla


  50. Dec 5, 2010
    6:33 pm

    Mark

    Hvem har tid til at lave gourmetmad hver aften?
    God mad findes i alle afskygninger, og jeg sætter stor pris på opskrifter, der ikke tager en krig at lave.
    Fortsæt endelig med det gode arbejde


  51. Dec 5, 2010
    8:12 pm

    Kammerknas

    Folk kan tænke, hvad de vil, men jeg vil lige indvende, at din er den eneste madblog, jeg tjekker fast! Og det er netop, fordi den er "nede på jorden" og gør lækker mad tilgængelig for os alle.

    Jeg kan godt lide gourmet og fancy mad, men det hører virkeligt sjældenhederne til, at jeg selv gider lave det. Mon madblogsnobberne selv laver gourmetmad hver dag? I think not… Lad dem have ondt i r*ven og fortsæt med at være stolt af, hvad du laver og har stablet på benene af ovenud fremragende madblog!

    Mvh. din med-madblogger (som også må høre til kassedame-kategorien, hvad angår mad ;-))


  52. Dec 5, 2010
    8:23 pm

    Ella

    De studerende har vist ondt i specialemoralen, for den måde de beskriver dig på er direkte uartig, især fordi du ikke får mulighed for at komme til genmæle. Den metode ville ikke gå i en dansk retsal. Det er noget skidt de har lavet!

    Men det er din blog ikke, Birthe. Den er meget afholdt – min søster, der er en dygtig kok læser meget med hos dig og inspireres.
    Vores liv indeholder trods alt flest hverdage, hvor vi også skal have mad, så tak for en inspirerende blog, der heller ikke er bange for at vise mennesket bag maden 🙂


  53. Dec 5, 2010
    8:42 pm

    Hanne Bro Jensen

    Umiddelbart synes jeg ikke at der er meget anonymitet i opgaven. Der kommer oplysninger i opgaven hvor man hurtig kan regne ud hvilke(n) madblogger(e) der tales om.

    Dog synes jeg at det er en meget underlig opgave, og jeg forstår ikke helt fordi at man vælger at offentliggøre en opgave hvor man tydeligt kan se hvem det handler om, især når der bliver brugt grimme/usaglige ord. Det ville mine undervisere aldrig godkende eller acceptere.

    Din blog er langt mere end en madblog hvilket gør det helt unik. Du har jo også før udtalt at du ville blogge uanset antallet af læsere, det betyder jo at du såmænd bare gør det du har lyst til – og det er jo sådan det skal være.
    Du har mange læsere fordi du laver mad hvor vi andre køkken-fjolser kan være med, og det er så befriende.

    Keep up the good work! 🙂


  54. Dec 5, 2010
    10:06 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Annika!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  55. Dec 5, 2010
    10:07 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Anette!

    Lige præcis – tak for din kommentar 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  56. Dec 5, 2010
    10:07 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej MissCrea!

    Tusinde tak, hvor er du sød – og du skal altid være velkommen til et måltid mad 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  57. Dec 5, 2010
    10:08 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Frk. B!

    Ja, jeg vil også gerne kende definitionen af en rigtig blog – og du har helt ret – det er faktisk ret så underholdende læsning 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  58. Dec 5, 2010
    10:09 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Stina!

    Mange tak 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  59. Dec 5, 2010
    10:11 pm

    Newyorkerbyheart

    hej Caterpillarcat!

    Jeg blev også hamrende sur – mest fordi jeg synes det ikke kan være lovligt at hænge folk ud på den måde, uden at give mig lov til at kommentere det – eller ihvert fald vide det!
    Jeg tror at mange der læser madblogs kan gætte sig til hvem de anonyme er, så anonyme er de jo heller ikke 😉

    Mange hilsner
    Birthe


  60. Dec 5, 2010
    10:11 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Julie!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  61. Dec 5, 2010
    10:13 pm

    Newyorkerbyheart

    hej FrøkenØvad!

    Tak, hvor er du sød 🙂 "Bassemand", sikke et skønt ord…..

    Mange hilsner
    Birthe


  62. Dec 5, 2010
    10:14 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Lisbeth!

    Tusinde tak for din kommentar og jeg er så glad for at du har fundet dine favoritter inde hos mig 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  63. Dec 5, 2010
    10:16 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Marianne!

    Tusinde tak for din søde kommentar, som fik mig til at grine 🙂

    Jeg hader også hele det der rigtig/forkert-trip – hvad er det for noget? og hvem i alverden kan gøre sig til dommer over for det? Den eneste dommer jeg kender, er ham der skal bestemme om vi skal op eller ned, når vi engang skal herfra – og jeg ved med 100% sikkerhed at det IKKE er nogen af de "anonyme" madbloggere der er med i den afhandling…..

    Mange hilsner
    Birthe


  64. Dec 5, 2010
    10:19 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej MissMuffin!

    Hi hi, håber at din "ildelugtende hund" har det godt? 🙂

    Jeg gik længe og overvejede om jeg skulle lave det indlæg, men ved du hvad, jeg synes jeg gjorde det rigtige – især overfor dem der har skrevet afhandlingen….

    Mange hilsner
    Birthe


  65. Dec 5, 2010
    10:23 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Henriette!

    Ja, jeg er yndlingsofret – måske fordi jeg bliver så sur hver gang – så de synes at det er sjovt….

    Men man kan jo ikke gøre for hvor meget man føler og dette gjorde mig egentlig ikke ked af det, men SUR! Mest fordi jeg er den eneste – ud over Kasper Bergholdt, som selv har gået med til at deltage – som er nævn med navns nævnelse (uden at jeg vidste det). Det synes jeg er virkelig frækt – at de andre ikke kan lide mig, det vidste jeg (med et par undtagelser) godt 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  66. Dec 5, 2010
    10:24 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Vibeke!

    Tusinde tak for din kommentar 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  67. Dec 5, 2010
    10:49 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Sushistegen!

    Mange tak for din kommentar og ja, det er faktisk en kæmpe fornærmelse til alle dem/os der læser madblogs 🙂 Jeg kan ikke forstå hvorfor forskellighed ikke er en dyd, det modsatte ville jo næsten ikke være til at bære. Faktisk er det også ret komisk, for en af de "anonyme" har sendt en mail til mig engang, hvor hun skrev at jeg har grunden til at hun selv havde lavet en madblog….

    Mange hilsner
    Birthe


  68. Dec 5, 2010
    10:51 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Charlotte!

    Tusinde tak for dine ord og jeg giver dig helt ret, hvorfor opfinde den dybe tallerken 2 gange? Desuden skulle det ikke undre mig om de deltagede madblogger også en enkelt gang eller 2 har kopieret en ide et andet sted fra 😉

    Mange hilsner
    Birthe


  69. Dec 5, 2010
    10:52 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Sabina!

    Mange tak for din kommentar og det glæder mig, at du har læst med så lang tid 🙂

    Nu er de andre jo også anonyme, så det kan være at det er derfor du ikke kender dem….

    Mange hilsner
    Birthe


  70. Dec 5, 2010
    10:54 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Louise!

    Tusinde tak for din kommentar og jeg ved jo at du har fulgt mig siden jeg startede 🙂

    Jeg ved godt at jeg er skydeskive når jeg er "offentlig", men jeg synes også at der skal være en grænse, jeg gider ikke at trædes på…..
    Du har helt ret, jeg tror heller ikke at forfatterne har noget imod min blog, men jeg ville ønske at jeg havde fået lov til at komme med min udlægning.

    Mange hilsner
    Birthe


  71. Dec 5, 2010
    10:55 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Pia!

    Mange tak for din kommentar og det har på ingen måde ødelagt min lyst til at blogge, nærmest tværtimod 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  72. Dec 5, 2010
    10:58 pm

    Newyorkerbyheart

    hej Rikke!

    Tusinde tak for din kommentar – dejligt med en sprogsnob 😀

    Jeg ville ønske jeg havde fået muligheden for forsvare mig eller i det mindste have vidst, at jeg ville optræde offentlig på den måde. Jeg synes også at der er mange løse ender i den afhandling, men det må de tage med deres vejledere…

    Jeg håber at den griiiimme, griiimme mad smagte godt 😀

    Mange hilsner
    Birthe


  73. Dec 5, 2010
    10:59 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Kristina!

    Jeg giver dig så evig ret, hvor ville blogverden være kedelig, hvis vi alle lignede hinanden og skrev på samme måde – det er jo alsidigheden der er charmen 🙂 Jeg kan ikke forstå at vi ikke bare kan have det sjovt og nyde livet….

    Mange hilsner
    Birthe


  74. Dec 5, 2010
    11:01 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Kasper!

    Tusinde tak fordi du skriver herinde, det gør mig glad 🙂 Jeg "kender" dig jo og så godt at du var med.
    At de anonyme madbloggere (deres anonymitet kan der i øvrigt også stilles spørgsmålstegn ved), har deres mening det er jo en ting, det har de jo lov til. Men at blive omtalt sådan, med navns nævnelse, når de øvrige er anonyme det synes jeg er helt forkert….

    Mange hilsner
    Birthe


  75. Dec 5, 2010
    11:04 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Heidi!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Altså, de "kære" anonyme madbloggere må jo sådan set mene hvad de vil – men jeg ville bedre have kunnet forstå deres udfald, hvis jeg havde udgivet mig for andet, men det har jeg jo ikke. Jeg har aldrig påstået at jeg laver gourmet mad – som jeg i øvrigt synes kan være mange ting – men deri mod mad der er helt nede på jorden. Og så er det i øvrigt en fornærmelse imod min smukke prinsesse at kalde hende for fedladen 😉

    Mange hilsner
    Birthe


  76. Dec 5, 2010
    11:07 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Marianne!

    Tusinde tak for din kommentar – og i øvrigt en skøn blog du har 🙂

    Jeg tror fuldt og fast på at vi alle låner inspiration forskellige steder fra – også dem der påstår at de selv har opfundet "den dybe tallerken". Vi er bare nogle som skriver hvor vi har opskriften fra og skriver de ændringer vi laver – og så kunne vi jo egentlig også kalde den vores egen – men det gør vi ikke. Sådan er vi jo så forskellige og det er jo netop forskelligheden der er charmen 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  77. Dec 6, 2010
    9:15 am

    VinKreutzer.dk

    Hej

    En blog er personlig og ingen bliver tvunget ind på nogen andres blog. De kan bare lade være med at læse din blog.
    Jeg har skimmet rapporten og undrer mig voldsomt over at du bliver kritiseret på den måde, uden at komme til orde, eller blive informeret.

    Blog løs og hold din egen stil, du har tydeligvis masser af glade "fans" der læser løs.

    Denne kommentar for at vise dig min støtte.

    Jeg skriver mest om vin, men nævner da jævnligt lidt af den mad jeg får ved siden af. Det tror jeg fortsætter på den måde.

    Med venskabelig hilsen fra

    Frederik Kreutzer
    http://www.vinkreutzer.dk


  78. Dec 6, 2010
    10:51 am

    Anette

    Kære Birthe

    Jeg kan virkelig godt forstå, du er rystet over den måde din blog bliver kritiseret på i opgaven.

    Og jeg er virkelig chokeret over, at du ikke har haft mulighed for at komme til genmæle.

    Du skal endelig blive ved med at blogge, som du gør. Jeg kan godt lide kombinationen af det personlige og opskrifterne. Det er dejligt at se, at der sidder en virkelig person på den anden side.


  79. Dec 6, 2010
    10:53 am

    Newyorkerbyheart

    hej Monica!

    tusinde tak for din kommentar 🙂 Jeg har lige været inde at kigge på din blog og jeg synes at den er rigtig fin…..

    Jeg synes jo også at blogverden vil blive rigtig kedelig, hvis det kun er "de rigtige" mennesker der må have en blog. Internettet er stort nok til at rumme os alle – mener jeg….

    Mange hilsner
    Birthe


  80. Dec 6, 2010
    10:56 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Kathrine!

    Tusinde tak, det er en flot award, som jeg er rigtig glad for 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  81. Dec 6, 2010
    10:58 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Maraija!

    Tusinde tak for din kommentar 🙂
    Det er lige sådan jeg tænker, hvordan kan en madblog dog skabe så meget røre – der er altså ting i verden der burde skabe væsentlig større bekymringer…
    Nogle mennesker mener jo bare kan gemme sig bag store ord og "fin" mad, så er deres verden og identitet reddet – so be it. Men der skal være plads til os alle….

    Mange hilsner
    Birthe


  82. Dec 6, 2010
    11:00 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Martha!

    Ja, det er da noget af en pointe du har det (med Sandra Lee *S*).

    Mange hilsner
    Birthe


  83. Dec 6, 2010
    11:00 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Stine!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  84. Dec 6, 2010
    11:02 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Sund fornuft!

    Mange tak for din kommentar og din støtte 🙂
    Du var kommet til at dobbeltposte din kommentar, så derfor har jeg slettet den ene, håber at det er ok?

    Mange hilsner
    Birthe


  85. Dec 6, 2010
    11:03 am

    Newyorkerbyheart

    hej Irene!

    Mange tak for din kommentar – og for rosen mht til mit navn. Det er et navn der har fulgt mig i rigtig mange år og da jeg skulle starte min blog, var det det eneste jeg kunne hedde 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  86. Dec 6, 2010
    11:05 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Anne!

    Mange tak for din kommentar og du har helt ret. Hvis vi alle kunne gå ud og købe alle de dyreste og fineste ting hver dag, så ville det jo ikke være den store udfordring 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  87. Dec 6, 2010
    11:07 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Sacha!

    Mange tak for din kommentar og det er lige nøjagtig det jeg er blevet så sur over: at nogen kan være anonyme, men jeg (som jo er den der hænges ud), blive nævnt med navns nævnelse! Det synes jeg ikke er etisk rigtigt…..

    Jeg er helt enig mht til hvad kokke og madbloggere gør, de optimere og tilsætter deres egne twist – forskellen er bare at de så kalder det deres eget – mens jeg stadig henviser til den oprindelige kilde 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  88. Dec 6, 2010
    11:08 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Lise-Lotte!

    Mange tak for din kommentar – det er jo det jeg altid forsøger og som har været min "mission" fra starten, at være ærlig 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  89. Dec 6, 2010
    11:09 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Lea!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  90. Dec 6, 2010
    11:10 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Trine!

    Mange tak for din kommentar og jeg er glad for, at jeg har kunnet være med til at inspirere dig 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  91. Dec 6, 2010
    11:12 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Christina!

    Tusinde tak for din kommentar og det er da dejligt at høre at du, selvom du er godt vant, stadig kan lide min blog 🙂
    Jeg synes jo at der skal være plads til det hele, alle mennesker er forskellige og det er nok – trods alt – de færreste der spiser Noma mad hver dag og faktisk ved jeg heller ikke om det så ville blive ved med at være interessant?!?!

    Mange hilsner
    Birthe


  92. Dec 6, 2010
    11:13 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Marianne Sa!

    Mange tak for din kommentar – og lige præcis 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  93. Dec 6, 2010
    11:14 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Litzy!

    Tusinde tak for din kommentar 🙂 For mig er det jo kærligheden til maden der er det væsentlige og den kærlighed kan vel være lige så rigtig om det er trøfler eller frikadeller?
    Det kan være at det er deres for stramme sko der gør så ondt, så de bliver nødt til at ytre sig på den måde? 😉

    Mange hilsner
    Birthe


  94. Dec 6, 2010
    11:16 am

    Newyorkerbyheart

    hej Sisse-Sofie!

    Mange tak for din kommentar og din skønne måde at skrive på – you made me laugh 🙂

    Du tager fat i noget af det rigtige, synes jeg, at der skal være rummelighed – men der er vi åbenbart meget forskellige som mennesker….

    Mange hilsner
    Birthe


  95. Dec 6, 2010
    11:19 am

    Newyorkerbyheart

    hej Tine!

    mange tak for din kommentar 🙂 Jeg føler mig heldig, at jeg har læsere som har fulgt med i mange år og som stadig ikke er blevet trætte af det….
    Det kan godt være at de "fine" betragter det som dovenskab fra læsernes side, men for mig betyder det, at jeg gør det rigtige. Personligt gad jeg jo ikke blive ved med at læse nogen år efter år, hvis jeg ikke følte mig i godt selskab.

    Mange hilsner
    Birthe


  96. Dec 6, 2010
    11:19 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Mona!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  97. Dec 6, 2010
    11:20 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Dorthe!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  98. Dec 6, 2010
    11:21 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Nette!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Jeg tror faktisk at hvis du kigger de danske madblogs igennem, så er det mest hverdagsmad der går igennem, så det er lidt sjovt at det lige er min blog der skal nævnes som eneste "sorte får"….

    Mange hilsner
    Birthe


  99. Dec 6, 2010
    11:23 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Camilla!

    Mange tak for din kommentar – og det var lige min tanke da jeg læste afhandlingen: jeg fatter minus!

    Jeg bryder mig ikke om mennesker der mener at de kan opsætte regler for andre mennesker, som de så mener skal følges, fordi det er det rigtige i deres hoved! De har lov til deres mening, men at sige at deres blog er mere "rigtig", det synes jeg er langt ude….

    Mange hilsner
    Birthe


  100. Dec 6, 2010
    11:26 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Fr. Møller!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Fint fransk – eller anden art – mad kan være godt på visse tidspunkter, ingen tvivl om det. Men det er jo ikke det vi spiser til hverdag – ihvert fald ikke os dødelige mennesker – og det er da trods alt de fleste af os….

    Mange hilsner
    Birthe


  101. Dec 6, 2010
    11:27 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Bente!

    Tusinde tak for din kommentar 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  102. Dec 6, 2010
    11:30 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Rikke!

    Tusinde tak for din kommentar – dejligt at høre fra en rigtig kok 🙂

    Jeg synes i øvrigt at det er lidt træls at de har slettet vores opskrifter, det er trods alt arbejde vi har lagt i det – men nok om det.
    Jeg har også altid haft indtryk af at kokke låner inspiration fra hinanden og andre – ligesom madbloggere gør det (mener jeg), så at sige at de er bedre end mig er vel kun fordi de ikke vil erkende at de har "lånt" ting fra andre….

    Mange hilsner
    Birthe


  103. Dec 6, 2010
    11:31 am

    Newyorkerbyheart

    Hej BillyRubin!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  104. Dec 6, 2010
    11:34 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Ulla!

    mange tak for din kommentar, som – ligesom de andres – har gjort mig rigtig glad 🙂

    Jeg kan forstå at jeg ville få så meget kritik, hvis jeg udgav mig for noget jeg ikke er, men jeg føler jeg hele tiden er 100% ærlig. Jeg skriver om det der rører mig og endnu har jeg (mig bekendt) ikke tvunget nogen til at læse med….

    Mange hilsner
    Birthe


  105. Dec 6, 2010
    11:34 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Mark!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  106. Dec 6, 2010
    11:36 am

    Newyorkerbyheart

    hej Kammerknas!

    Mange tak for din kommentar 🙂
    Jeg er helt enig i din betragtning om, at de nok næppe spise fancy mad hver aften – selvom jeg faktisk tror at de selv mener at de gør (men det er en hel anden snak).
    Noma-mad er jo helt fantastisk, men ikke hver dag, nogle gange er en frikadelle bare det bedste….

    mange hilsner
    Birthe


  107. Dec 6, 2010
    11:38 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Ella!

    Mange tak for din kommentar 🙂
    Det er sådan set også måden som specialet er lavet som jeg er sur over. Jeg ville ønske jeg vidste at jeg ville fremstå på den måde eller at jeg havde fået lov til at kommentere det…

    Mange hilsner
    Birthe


  108. Dec 6, 2010
    11:40 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Hanne!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Du har helt ret mht. til at de anonyme ikke er så anonyme igen – alle der læser madblogs vil kunne regne ud hvem de er….

    Mange hilsner
    Birthe


  109. Dec 6, 2010
    11:43 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Frederik!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    Jeg tror også at jeg har reageret så kraftigt, fordi jeg ikke er blevet kontaktet eller har fået lov til at besvare beskyldningerne.

    Vi finder alle vores stil og jeg synes der skal være plads til os alle. Der findes så mange skønne og dygtige madbloggere derude, men hvorfor skal vi alle være ens? Mangfoldighed er en styrke og på den måde er der noget for alle – ingen er bedre end andre – eller mere rigtig end andre.

    Mange hilsner
    Birthe


  110. Dec 6, 2010
    11:45 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Anette!

    mange tak for din kommentar 🙂

    Det er også det jeg er rystet over, at jeg som den eneste nævnes med navns nævnelse – bortset fra dem der er inde over som eksperter.

    Jeg undrer mig over at andre gør sig så mange tanker inden de blogger. Jeg skriver fra hjertet, skriver det jeg føler – det er sådan jeg kan lide det og det er ikke noget jeg sådan har siddet og funderet over. Jeg har ikke udtænkt en storslået plan for hvordan min blog skal være, jeg følger mine instinkter….

    Mange hilsner
    Birthe


  111. Dec 6, 2010
    5:08 pm

    Manja

    Keep on going, Birthe! Du har tydeligvis fat i den lange ende her, og jeg må nok sige at jeg synes det er decideret tarveligt, hvad de skriver om dig, særligt når du ikke får mulighed for at forsvare dig selv! Det er da en sær måde at skrive speciale på!

    Jeg er i gang med et vægttabsprojekt for tiden, og bruger derfor ikke dine opskrifter så meget, for jeg har ikke lige overskud til at gøre dem mere kalorievenlige for tiden – men det er ikke ensbetydende med at jeg ikke finder inspiration her hos dig! Jeg er ikke kassedame, men jeg spiser åbenbart kassedamemad, og det vil jeg have lov til – uanset at en oplevelse med finere fransk mad da også er dejlig.

    Derudover er jeg dybt imponeret over at du skriver svar til alle, der har besvaret her på din post – det ville jeg personligt ikke have overskud til, så kæmpestor thumb up for det!

    Du er dig selv, og jeg synes det er skønt din blog er personlig.

    Kæmpe vinterknus fra København 🙂


  112. Dec 6, 2010
    8:42 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Manja!

    Mange tak for din kommentar 🙂

    For mig er det vigtigt at besvare alle, noget jeg altid har gjort og som er blevet en del af mit "varemærke" tror jeg. Det er ikke noget jeg tænkt så meget over, bare noget jeg har gjort fra starten af. Jeg synes at når nogen tager sig tid til at skrive til mig, så bør jeg have så meget taknemmelighed, at jeg svarer tilbage.

    Personligt bliver jeg meget "skuffet", hvis jeg ikke får svar på en blog hvor jeg ligger kommentar og det vil være sandsynligt, at jeg så ikke lægger en kommentar igen….

    Mange hilsner
    Birthe


  113. Dec 6, 2010
    8:51 pm

    Just a Girl

    Hej Birthe,

    Sikke en ubehagelig oplevelse! Det ser ud som om de har trukket dokumentet fra nettet (gudskelov), så jeg ved ikke helt hvad der blev skrevet. Det lyder meget amatøragtigt at de at valgt at hænge en ud på den måde.

    Prøv at give slip på det og bliv endelig ved med at blogge! (Det ville være SÅ kedeligt hvis vi allesammen havde den samme stil!)

    Kerry


  114. Dec 6, 2010
    10:06 pm

    Flere farver

    Kære Birthe,

    Oprindeligt var kriteriet, for det der kom ud fra RUC, at det skulle gavne arbejder-klassen. Gavne.
    – Jeg har svært ved at se, hvem sådan en rapport gavner. I hvert fald ikke kassedamen, der igen bliver brugt i negative vendinger.. Trist.

    Ps, jeg har lige bagt dine koldhævede boller, efter anbefaling fra en veninde – og se dét var en stor succes!
    – mange tak


  115. Dec 7, 2010
    11:15 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Kerry!

    Mange tak for din kommentar og ja, nu er den blevet trukket tilbage 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  116. Dec 7, 2010
    11:16 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Ulla!

    Mange tak for din kommentar og det glæder mig at du kunne lide bollerne 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  117. Dec 8, 2010
    3:57 pm

    Kristian

    Hej Birthe.

    Jeg har selv læst hele rapporten og må indrømme at kedeligere læsning skal man dælme lede længere efter, men nu hverken er eller skal jeg være journalist, så det er nok godt det samme.

    Jeg kan kun tilslutte mig det der allerede er sagt – du skal da klart fortsætte med at skrive som du gør – og så være hamrende ligeglad med det ¤%//(=? stykke afhandling de nu har lavet.

    Jeg blogger selv NÅR jeg vil og om HVAD jeg vil – nogengange bliver familen inddraget og andre gange er det direkte fra hoften opskriften kommer – og vi alle blogger på hver vores måde – det er charmen ved blogger verdenen.

    De bedste bloggerhilsner
    Kristian – Kokkekniven.com


  118. Dec 8, 2010
    5:16 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Kristian!

    Tusinde tak for din kommentar – jeg er glad for at du skriver herinde 🙂

    Lige nøjagtig, der er plads til os alle og vi gør det alle på vores måde – længe leve mangfoldigheden….

    Mange hilsner
    Birthe


  119. Dec 8, 2010
    5:18 pm

    Ane

    Hej allesammen, ikke mindst Birthe.

    Vi har forfattet en forklaring på de ting, I her kritiserer i vores speciale om danske madblogs. Den er at finde på madbevaegelsen.dk i løbet af forhåbentligt meget kort tid.

    Vi håber, at det vil forklare sammenhængene.
    Rapporten er pt. fjernet, da vi er i gang med at rette mindre fejl (som du, Birthe, selv skriver i din anden post om emnet). Den vil i løbet af højst et par dage igen være at finde online på både RUb og madbevaegelsen. Vi vil gerne opfordre alle til at læse den, så I ved, hvad det egentlig er, I udtaler jer om.

    Vi er stolte af vores arbejde og vores rapport, men der skal ikke herske tvivl om, at vi naturligvis er rigtig kede af, at du, Birthe, er blevet såret. Det var aldrig vores intention at såre nogen, og vi havde slet ikke overvejet, at det kunne komme så vidt – hvem kunne vide, at vores lille speciale pludselig ville blive læst af så mange?

    Rigtig glædelig jul til alle fra specialeforfatterne Fahad og Ane


  120. Dec 8, 2010
    6:26 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Ane!

    Tak for din kommentar.

    Jeg er stadig ikke enige med Jer, men det er jo bare min mening. Jeg ville ønske I havde kontaktet mig og fortalt at jeg alligevel medvirkede, selvom jeg havde givet udtryk for at jeg ikke ønskede det.
    Jeg forstår ikke helt hvorfor I specifik har stillet spørgsmål om mig, hvad er bevæggrunden for det?

    I min optik, så er det ligegyldig om det læses af mange eller få, etiske regler skal vel alligevel overholdes.

    Mange hilsner
    Birthe


  121. Dec 9, 2010
    6:04 pm

    Ane

    Vi har ikke stillet direkte spørgsmål om dig. Du kan læse de spørgsmål, der er blevet stillet, i bilagene. Det er bare et tilfælde, at din blog blev nævnt i forbindelse med spørgsmålet om god og dårlig madblogging.

    Du har al ret til ikke at ville interviewes ifm. specialet, men som offentligt medie er og blir vores mening, at man ikke kan bede om ikke at blive omtalt.

    Etiske regler skal overholdes, det er helt korrekt, og vi skulle ha fortalt dig, at du optræder i specialet. Men du forstår vel godt, at vi slet ikke havde regnet med den massive interesse, og derfor heller slet ikke havde overvejet at du burde have besked? Selvom det selvfølgelig principielt ikke er ok alligevel.

    Til personen, der skriver speciale i journalistik, må jeg sige, at jeg er helt uenig i antagelsen af, at vi er delvist ansvarlige for vores interviewpersoners udtalelser. Hvorfor skulle vi dog være det?! Ingen god og ærlig rapport kan komme ud af at censurere den empiri, der ligger til grund for resultaterne. Herudover kan jeg oplyse, at vi ifølge vores vejleder har handlet helt i overensstemmelse med RUC's foreskrifter.

    God aften. Ane.


  122. Dec 9, 2010
    9:46 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Ane!

    tak for svar på spørgsmålet.

    Mange hilsner
    Birthe


  123. Feb 11, 2011
    3:28 pm

    Camilla B

    Det er jo en fuldstændig grotesk diskussion.
    Jeg har haft stor glæde af flere af dine opskrifter, bliv endelig ved med at lave almindelig mad.
    Netop Klidmoster har lavet en mayonnaise til Olivado-konkurrencen, hvor innovativt er det lige?


  124. Feb 11, 2011
    5:27 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Camilla B!

    Ja, det har været ret grotesk – og jeg er da glad for at der er andre end mig, der et glad for hverdagsmad 😉

    Hvor innovativt man synes det er, er jo ret invididuelt, det vil jeg helst ikke kommentere på….

    Mange hilsner
    Birthe


  125. Aug 14, 2011
    10:47 pm

    Ungersvenden

    Hej Birthe (og dem, der står bag specialet)

    Nu linkede du jo lige, Birthe, til den her post, og så må jeg da kommentere.
    Puha, der er mange kommentarer, og jeg har da heller ikke læst dem alle, ligesom jeg heller ikke har læst rapporten.

    Men jeg vil sige, at jeg synes din blog er rigtig god, uanset hvad andre måtte mene.

    Og så vil jeg sige noget andet. Jeg læser til journalist, og jeg tror, at dem, der står bag specialet, må tjekke reglerne for publicering igen!
    For det første, så har man som 'forfatter' et ansvar, især når man bruger anonyme kilder. Man har ansvaret for, at det der står, rent faktisk er blevet sagt af en kilde, og hvis en kilde siger noget, der ikke er etisk okay, så kan man skære det fra. Det er forfatterens opgave, at etiske retningslinjer overholdes, og det er for eksempel, at man kontakter folk, der bliver 'anklaget'. 'Ret til genmæle', hedder det med fagsprog. Så at forfatterne herover fraskriver sig deres ansvar kildernes udtalelser er ret pinligt. Selvfølgelig har man ikke ansvar for kildernes meninger, men man har ansvar for sammenhængen, konfrontation, etik osv.

    Og for det andet. Anonyme kilder?! Det er i sig selv fint, men så gælder der to regler. Man skal sikre anonymiteten, dvs. skære informationer væk og på alle måder sikre sig, at kilden ikke kan identificeres. Som der vist bliver sået tvivl om her. Man skal altså simpelt hen bare opretholde en anonymitet! Kan man ikke det, ja, så håber jeg da virkelig, at kilden ved, at anonymiteten bliver brudt, ellers kan man risikere, at det ender i Pressenævnet (i en tænkt situation, nok ikke her).
    Og så er der også det særlige, at bruger man anonyme kilder, så flyttes ansvar fra kilden til forfatteren. Det er forfatterens ansvar, at kilden taler sandt, overholder etik osv osv. Logikken bag den regel er, at vi jo ikke ved, hvem den anonyme kilde er, og derfor ikke kan stille den person til ansvar. Det skal man vide, når man påtager sig at bruge anonyme kilder. Det er ikke bare noget, man sådan gør.

    Puha, det var nok det længste og mest alvorlige indlæg fra mig til dato. Sorry! 🙂

    – Ungersvenden


  126. Aug 15, 2011
    11:19 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Ungersvenden!

    Tak – og tak for kommentaren 🙂

    Tak for nogle udredninger, det er jo svært at vide hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, når man står som helt almindelig person der ikke kender reglerne.

    Du skulle læse afhandlingen, især den del hvor madbloggerne udtaler sig, det starter fra ca. side 42. De 2 forfattere har også skrevet deres syn på sagen her: http://madbevaegelsen.dk/ruc-speciale-madblogs hvor også et par stykker af de anonyme kilder giver sig til kende…..

    Mange hilsner
    Birthe


  127. Aug 15, 2011
    12:25 pm

    Ungersvenden

    Hej igen

    Jeg har nu læst noget af specialet og også læst alle kommentarerne på linket der.

    Jeg har ikke lyst til at åbne nogen diskussion igen.
    Ud fra forfatternes kommentarer er det hurtigt konstateret, at det meste af debatten bunder i forfatternes uprofessionelle håndtering af specialet. Desværre.

    Nok om det. 🙂

    – Ungersvenden


  128. Aug 15, 2011
    12:26 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej igen, Ungersvenden!

    Lige præcis 🙂

    Mange hilsner
    Birthe

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *

Protected by Copyscape Plagiarism ScannerCOPYRIGHT TILHØRER NEWYORKERBYHEART
- derfor er det ULOVLIGT at kopiere indhold herfra. Det gælder billeder OG tekst!