Newyorkerbyheart

Forårssalat a la Newyorkerbyheart med rygeostdressing og glaseret hamburgerryg……..

 Blandede salater…..

 Friskbælgede ærter, letdampede asparges, kartofler og rød peberfrugt……

 Melon, avocado og radiser……

Dressing med rygeost, lime og purløg……

 Kogt hamburgerryg klar til glasering……

 ……smør dijonsennep på…..

 …..så brun farin og slut med lidt ahornsirup……

 Glaseret og super lækker……

 Klar til servering……

Aftenens tallerken…….

Puhhh, jeg synes bare hele tiden jeg er bagefter – med ALT!
Jeg har en stak bøger der ligger klar til anmeldelse, indlæggene skal “bare” skrives, men det er som om døgnet ikke har timer nok. Jeg har endda overvejet at stå lidt før om morgenen, men der er jo der jeg tanker energi, så det er udelukket.
Morgener/formiddage er “hellige” for mig. Jeg sover så dårligt om natten (konstant afbrudt søvn), så jeg prøver at ligge så længe som muligt, i den anden ende. Jeg ligger som regel til 9.30-10.00, men den kan altså godt snige sig til at blive 10.30, inden jeg får overtalt kroppen til at komme ud af sengen *S* Det er kun hvis der er noget presserende, at jeg står op inden, men jeg kan sagtens mærke det på min krop når det sker.

Jeg får heller ikke holdt mig helt up-to-date i hvad der sker i blogland, ikke lagt så mange kommentarer som jeg burde og jeg har hængepartier hvad besvarelse af mails angår. Men det er ikke andet at gøre end at tage det som det kommer, i det tempo jeg kan klare, for ellers er det jo ikke sjovt længere – og sjovt, det SKAL det være!
Så hvis jeg ikke lige får lagt en kommentar hos Jer, så er det ikke ensbetydende med at jeg ikke læser med længere, jeg mangler bare tid…….

Nå, men i aften skulle vi egentlig have haft en nem og hurtig form for kalvefrikassé, men da jeg ikke kunne få nye gulerødder med top, så fandt jeg på noget andet. Der var tilbud på hamburgerryg og det er længe siden vi har fået det, så sådan en røg ned i kurven. Jeg havde ikke lyst til kogte kartofler som tilbehør, men i stedet noget “sommerligt”. Så jeg købte ingredienser til en salat, bare sådan lige hvad der faldt mig ind og så noget rygeost til at lave dressing af. Rygeost er hvad jeg forbinder med sol og sommer.
Jeg kunne ikke få den fra Løgismose, som jeg ellers holder så meget af. I stedet fandt jeg en anden en fra Thrane, lavet på skummetmælk. Den var ok, men jeg foretrækker nu en lavet på sødmælk i stedet for…….

Skøn aftensmad. Let og forårs-agtig – og igen – I ved jo hvordan jeg er til mål og vægt, så I får bare ingredienserne til salaten…..

Forårssalat a la Newyorkerbyheart:
blandede salater, skyllede og tørret
friskbælgede ærter
1 bdt. asparges, det nederste knækket af
små kartofler, kogte og afkølede og skåret i skiver
radiser, skåret i tern
1 avocado i tern
limesaft
1 rød peberfrugt, i små tern
½ Galia melon, i tern
friskkværnet peber
Bring vand i kog, tilsæt lidt salat og derefter asparges. Giv dem 1½ minut, hæld i en sigte og skyl dem med KOLDT vand. Lad dem dryppe godt af og dup dem så tørre. Skær dem i mindre stykker.
Halver avocadoen og snit tern ned i kødet. Tag en teske og grav kødet ud, som nu er i tern, dryp straks med limesaft.
Læg grøntsagerne lagvis i et fad og kværn lidt peber ud over.

Rygeostdressing:
1 lille bæger rygeost
ca. samme mængde creme fraiche
saft af ½ lime
1 bdt. purløg, fintsnittet
salt, friskkværnet peber
Rør det hele sammen og smag til. Dressingen kan bruges til mange ting: friskkogte kartofler, kartoffelsalat, som kold sauce, som dip osv.

Glaseret hamburgerryg med ahornsirup:
1 hamburgerryg
dijonsennep
brun farin
lidt ahornsirup
Kog hamburgerryggen i 45-60 minutter, alt efter størrelse og lad den stå og trække lidt i vandet. Fjern nettet på hamburgerryggen.
Beklæd et ovnfast fad med stanniol og læg hamburgerryggen ned i. Smør et godt lag dijonsennep på og kom derefter brun farin på. Dryp med ahornsirup og sæt i en 250 grader varm ovn i ca. 10 minutter eller sukkeret er smeltet. Tag ud og skær i skiver.

Køber I udelukkende økologisk???
Jeg må sige jeg er lidt ambivalent i forhold til det emne – og jeg ved godt at det ikke er så “fint” at skrive, som madblogger – men det er altså sådan jeg har det!
Visse ting køber jeg konsekvent som økologisk og det er æg, hakkede tomater (fordi de smager bedre), gær (fordi jeg synes det er så lækkert at arbejde med) og gerne grøntsager (hvis de er rimelige i pris – og fordi jeg tror at det er der jeg henter mest – sundhedsmæssigt), men jeg køber ikke alt økologisk for enhver pris. Jeg er dog begyndt at købe mere og mere økologisk, men jeg kan ikke finde ud af om det er fordi jeg lidt føler at det “skal” jeg, fordi jeg er madblogger eller om det er fordi priserne er kommet længere ned.
Hvis der står 2 ting ved siden af hinanden, den ene økologisk, den anden ikke og der kun er et par kroners forskel i prisen – så køber jeg højst sandsynligt det økologiske. Men jeg synes dog ikke altid at økologi og god smag/kvalitet nødvendigvis hænger sammen. Faktisk har jeg nogle gange på fornemmelsen at producenterne kan tillade sig at tage mere for det, bare fordi de har skrevet at det er økologisk……..men at det ikke nødvendigvis er det – jeg håber jeg tager fejl.

Det er måske lidt kontroversielt det jeg skriver, men jeg prøver at være ærlig og for mig er økologi altså ikke alt overskyggende vigtig. Altså jeg ved jo godt at det skulle være sundere for mig, for vores jord og vores klima – og selvfølgelig tæller det hos mig – men jeg skal jo også have hverdagen til at køre rundt, sådan rent økonomisk. Jeg vil nødig give folk et billed af noget jeg IKKE er og nu ved I altså hvordan mine indkøb er, nogle er økologiske og andre ikke.

Efter jeg er blevet madblogger har jeg også taget mig selv i at undskylde, hvis jeg har brug halvfabrikata i madlavningen, som f. eks. Knorr lasagne, bearnaisesauce, pulver kartoffelmos osv., men er det i grunden ikke det der er realiteten for os alle??? Er der nogen der kan være så meget overskudsmennesker, så de ALDRIG i hele deres liv, har brugt halvfabrikata??? Jeg tror det næppe, i hvert fald ikke hvis de har været ærlige overfor sig selv og omverden.
Jeg har egentlig længe været irriteret på mig selv når jeg har undskyldt, for hvorfor har jeg den trang?? Fordi jeg som madblogger ikke føler at det er “fint nok” at bruge halvfærdige produkter?? Fordi jeg tænker på hvad mine “kollegaer” tænker om mig?? hvad mine læsere tænker om mig?? Men vil det i virkeligheden ikke bare vise at jeg er menneskelig??

Jeg vil gerne skrive, at jeg bestemt ikke synes at halvfærdige produkter er det bedste og har den bedste smag, som f. eks. Knorr lasagne. Det er da KLART at foretrække at lave lasagne selv, men realiteten er bare at det er sket at jeg har købt – og spist – Knorr lasagne.
Egentlig ville jeg bare rejse spørgsmålet, om vi som madbloggere – eller hvad jeg nu er – skal vise glansbilledet eller sandheden?? Skal vi forsøge at gøre os til “over-mennesker” eller være “helt almindelige”??

Print Friendly
Tilbage

27 kommentarer


  1. Apr 27, 2011
    10:41 pm

    Lise B

    Hej Birthe.
    Super fint indlæg, og jeg synes du har ret i meget af det du skriver. Jeg køber ind imellem økologisk, men det bliver ike til så meget som jeg gerne ville, da det ikke altid er lige tilgængeligt på en SU. Jeg køber altid æg økologisk, og det er nok det eneste jeg er konsekvent med. Jeg ville gerne handle mere økologisk, men tiden til det er for mig ikke lige nu, hvis du forstår 🙂

    Birthe, alle bruger da et glas købt tomatsovs, mornaysovs eller en færdig tærtebund ind imellem, og synes det er fedt du står ved det. Og ja hjemmelavet er langt hen af vejen langt mere lækkert, men jeg har altså ikke altid tid til at stå og glo på mælken i min mornaysovs kommer op at koge, og nogengange er det bare en fryd at hælde noget færdigt i en skål og udnytte døgnets få timer til noget andet! 🙂

    Som madblogger vil jeg langt hellere fortælle sandheden, men også råd med på vejen on hvordan man får mest ud af mindst. Nogen gange er det bare bedst at være ærlig, og det vil jeg være med ting som disse. For come on, alle snyder lidt ind imellem, bare man fortæller det 😉

    Knus Lise B
    http://lisepaasu.blogspot.com


  2. Apr 27, 2011
    10:53 pm

    Tante Sød..og den sure øko-citron...

    Øj din forårssalat ser skøn ud … den får man virkelig lyst til at sætte gaflen i!
    Dit spørgsmål om økologi – øj, igen – for det er et stort spørgsmøål synes jeg. Hvis jeg altid havde råd i enhver situation ville jeg altid vælge økologi. OG hvis man altid kunne få alle produkter i samme butik eller i hvert fald tæt på ville jeg altid vælge økologi. Men jeg har ikke altid råd til at købe alt økologisk og jeg har ikke altid tid til at styrte rundt i mange forskellige butikker.
    MEN MEN MEN – jeg vil virkelig gerne tale økologiens sag, det skal ikke være nogen hemmelighed. Når det drejer sig om produkter fra DYR køber jeg altid øko eller i det mindste fritgående. Jeg er først og fremmest dyreven. Og den mishandling som dyr fra alm landbrug udsættes for ville forstyrre min nattesøvn. Dvs altid øko mælk, smør, kød. Og helst ost… men her kan jeg alligevel godt finde på at købe en spændende ost selv om den ikke er øko- fordi den ser god ud! Og grønt og frugt – altid øko,hvis jeg der ikke er skal/skræl på – og ellers kan jeg leve med det. Sovsepulvere, kagepulvere og den slags køber jeg bare aldrig, som i aldrig! Synes simpelthen det smager for dårligt og så er det noget snask, ja undskyld mig:-)
    Men ellers spiser jeg altid andres mad med glæde som gæst uanset hvad … andre må jo gøre hvad de vil! Jeg tager kun ansvar for mine egne indkøb.

    Det bliver langt, så jeg må vist stoppe her. Men det er en spændende snak.
    Jeg håber, du sover godt og længe i nat Birthe .. det må være hårdt altid at sove så skidt…
    VH Marianne


  3. Apr 27, 2011
    10:54 pm

    Xenia

    Jeg er enig med Lise – og med dig Birthe. Der er vel ingen "normale" mennesker, der aldrig "snyder" lidt i forhold til mere eller mindre færdigkøbte ting. Jeg laver selv i højere og højere grad det meste, som er til at lave selv, da jeg godt kan lide at vide, hvad der er i, men jeg ser mig absolut ikke fri for nogle gange at bruge færdigsaucer, frosne grøntblandinger og alle mulige andre ting i den dur.

    Mht. økologi, køber jeg det faktisk stort set aldrig. Egentligt køber jeg kun økologiske produkter, når man ikke kan få et tilsvarende ikke-økologisk. Jeg har for det første ikke råd til det, og for det andet har jeg endnu ikke læst den undersøgelse, der overbeviste mig om, at det er videnskabeligt bevist, at det er bedre for mig sundhedsmæssigt. Hvis jeg havde mange penge at ligge og rode med, kunne jeg sikkert sagtens finde på at købe øko – men jeg ville egentligt ligeså gerne købe fx fairtrade, da det kommer landmænd til gode, eller i hvert fald økologisk kød, som kommer dyrene til gode. Men ja, sådan er der jo så meget. Hæhæ.


  4. Apr 27, 2011
    10:58 pm

    Kris

    Hej Birthe!

    Hvor er det fedt, at du tager det emne op. Personligt køber jeg kun økologisk i meget få tilfælde: Hvis jeg ved at det økologiske produkt smager bedre end et ikke-øko produkt, fx oste fra Løgimose! Også citron, lime eller appelsiner, hvis skal skal bruges i en eller anden ret køber jeg økologiske, og ikke voksede. Dog med æg, synes jeg simpelthen ikke de økologiske er gode. Men kunne aldrig få mig selv til at købe burhønseæg, så det bliver kun til fritgående æg 😀 Og med hensyn til 'snyde mad'… Hej, jeg hedder Kris, og jeg bruger ALTID færdiglavede tærtebunde til madtærter. 🙁

    Mvh,
    Kris


  5. Apr 28, 2011
    6:52 am

    Piskeriset

    Jeg køber i højere og højere grad økologisk – i visse tilfælde på grund af smag, men mest på grund af ideologi og de bedre produktionsforhold. Jeg er på ingen måde fanatisk omkring det, men jeg forsøger løbende at 'omlægge' vores indkøb. Jeg har læst flere undersøgelser, der viste, at det ikke nødvendigvis er sundere at spise økologisk, men jeg vil gerne være med til at signalere over for industrien, at de hellere skal fokusere på at producere råvarer under mere miljøvenlige vilkår.

    Jeg tvivler på, at der er nogen, der laver alt fra bunden – jeg mindes endnu ikke at være stødt på en madblogger, der har det sådan – for alle bruger halvfabrika på et eller andet tidspunkt. Selv foretrækker jeg at lave rigtig meget selv (fordi der er rigtig mange halvfabrika, som ikke nødvendigvis sparer tid i køkkenet, og det er det eneste parameter, der kan få mig til at vælge det), men for eksempel hader jeg at lave bechamelsauce, så der bruger jeg gerne mornaysauce i stedet. Jeg kan ikke se noget problem i, at folk ind imellem bruger halvfabrika – der skal jo – trods alt – også være tid til andre ting her i livet end madlavning 😉


  6. Apr 28, 2011
    7:16 am

    MissMuffin

    Hej Birthe

    Vi har snakket meget om det når vi samles i den Aalborgensiske "madbloggertræf-gruppe", for det er også noget vi tænker meget over.
    Der er en tendens til her i blogland, at kun hjemmelavet og øko er det rigtige og det kan godt være lidt anstrengende!

    Jeg køber meget økologisk, faktisk alt det vores økonomi kan bære.
    Jeg køber altid økologiske æg, mælk, smør, dåsetomater, olivenolie, rørsukker, dåsetomater, mel og gulerødder. Både fordi jeg synes, at de smager bedst, men også fordi at prisforskellen ikke er så stor..
    Jeg synes, at det er vigtigt at være en bevidst forbruger, så jeg prøver at undgå alt der indeholder for mange e-numre og konserveringsmidler når det gælder rigtig mad- slik og kage er noget andet:)
    Dyrevelfærd, miljø og fairtrade er også noget jeg prøver at væe bevidst om, ligesom jeg køber så meget dansk frugt og grønt som jeg nu kan få..

    Jeg bruger en del halvfabrikata, men jeg er meget kræsen med det, for der kan være meget skidt i.
    Færdiglavet tærtedej, tomatsauce, knækbød og bagerbrød er noget jg bruger meget og det er jeg bestemt ikke flov over..
    Jeg har også et liv uden for mit køkken:)
    Ligesom jeg ikke er flov over at indrømme, at jeg ikke bager med tæskedyr chokolade når jeg bager, men en billig chokolade med god kakaoprocent, for det er godt nok efter min mening.

    Jeg synes hvertfald, at det er vigtigt at man holder fast i det, som er vigtigt for en selv, og ikke hvad alle andre synes, for jeg synes nogle gange der kan blive lidt snobberi i al den økologi og "rigtige" produkter.
    Jeg vil hvertfald ikke sige undskylde eller have dårlig samvittighed over, at jeg køber ind og spiser den slags mad, som jeg nu gør..
    (Og så synes jeg det er frygteligt hyklerisk, når alle dem der er vilde med økologi og frilandsdyr til gengæld gerne mæsker sig i foigras!)

    Godt emne at ta op Birthe, for det er ret spændende at høre, hvordan vi faktisk blir påvirket af det!


  7. Apr 28, 2011
    8:35 am

    camilla

    det jeg faldt for ved din blog er netop at du er ærlig omkring det du laver.
    det er da så dejligt at få gode råd og ideer til at lave lækker, nem hverdagsmad.
    det vil jeg meget hellere læse om, end om mad der er alt for svært at lave og kræver en masse specielle ingredienser.
    i forhold til økologi så ville jeg gerne købe mere af det. men vi har ikke råd til det herhjemme og jeg har oplevet flere gange at det jeg har købt har nået at rådne inden jeg er kommet hjem med det.
    dog køber vi altid økologiske æg.
    hvis nu aldi begyndte at sælge økologisk, så kunne det være vi ville købe mere:)

    tak for en rigtig god blog
    mange hilsner
    camilla pugflod


  8. Apr 28, 2011
    9:33 am

    Sif

    Kære Birthe. Jeg har aldrig vejret en generel tendens til økologi blandt madbloggere, så det synes jeg ikke du skal begynde at bekymre dig om lige pludselig. Hvis du kigger rundt om i madblogland så er det meget meget få blogs, der nævner økologi. Jeg er stor fan af at man spiser det man gerne selv vil, og står ved det, uden at undskylde. Så glem hvad du tror andre mener, og gør hvad du selv finder mest rigtig. Det andet er alt for besværligt og energikrævende. Faktisk burde det slet ikke være en diskusssion, men en selvfølge. Mvh Sif.


  9. Apr 28, 2011
    10:03 am

    Karin

    Sikke en god salat….Birthe bare vär helt almindelig…skriv om det og undskyld ikke at du som mange af os andre använder halv färdige produkter fra og til…öko eller ikke det er nok pengepungen der bestemmer det for de fleste..men har en fornemmelse af at det er bleven en anelse biligere..ha en god dag..knus


  10. Apr 28, 2011
    10:11 am

    carla

    Maizena tærtedej forever hahah 🙂 Jeg tænker meget lidt på min egen sundhed ift pesticider mv., for jeg er af den overbevisning, at det er totalt hysterisk. Der er kun to ting, der betyder noget for mig: dyrevelfærd og smag. I den rækkefølge. Animalske produkter, som jeg køber, er i 9 ud af 10 tilfælde økologiske. Jeg skal ikke have stakkels grissebasser på samvittigheden, kyllinger, der aldrig kommer ud osv. Så hellere spise lidt mindre kød, for guderne skal vide, at økokød er dyrt. Andre varer er kun økologiske, hvis de er lækrere – og selvfølgelig rimelige til prisen.

    🙂 C.


  11. Apr 28, 2011
    11:02 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Lise!

    Tak for din kommentar, dejligt at du vil være med i debatten 🙂

    KH
    Birthe


  12. Apr 28, 2011
    11:03 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Marianne!

    Det er en skøn salat, hvis du spørger mig, for der er alle de ting i som jeg godt kan lide 🙂

    Jeg synes at det er et spændende emne, tak fordi du vil være med….

    Mange hilsner
    Birthe


  13. Apr 28, 2011
    11:06 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Xenia!

    Jeg synes også at det er fedt at lave tingene selv, fordi jeg så ved hvad er er i det. Fakta er bare, at jeg ofte ikke har kræfter til det – men jeg forstår godt begrundelsen for det 🙂

    Du rammer helt min mening mht. til det med undersøgelsen, hvor det aldrig er blevet bevist at økologi er sundere….

    Mange hilsner
    Birthe


  14. Apr 28, 2011
    11:07 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Kris!

    Sjovt at du nævner det med æg, for jeg synes bestemt heller ikke at de smager godt! Vi er bare blevet tudet ørerne fulde om, at de skal være økologiske 😉

    FEDT at du står ved det med tærtedejen 😀

    Mange hilsner
    Birthe


  15. Apr 28, 2011
    11:11 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Piskeriset!

    Jeg mangler helt klart også at se en undersøgelse der fortæller mig, at økologi er så meget bedre.
    Jeg synes at det er fedt at mange køber så meget økologisk, jeg vil bare ikke underlægges det – for ærlig talt synes jeg ikke at al økologisk smager godt. For mig er det smagen der er i højsædet 🙂

    Jeg synes nu lidt, at der er en "kamp" om at være bedst, lave mest selv osv. Ikke sådan åbenlyst, men mellem linjerne. Ingen fortæller om deres middag som de har lavet af halvfabrikata, fordi de helst ikke vil stå ved det.
    Jeg har mødt flere der siger, at de ikke vil tage billeder af "kedelig" mad, for hvem vil se det?? Det vil jeg – jeg vil gerne se det folk spiser til hverdag – også det som de helst ikke vil vise frem….

    Mange hilsner
    Birthe


  16. Apr 28, 2011
    11:15 am

    Newyorkerbyheart

    Hej MissMuffin!

    Lige præcis – hvor er det befriende at du skriver det – tak! 🙂

    Jeg synes at det kan føles lidt som et "pres" nogle gange, som om der underlæggende er sådan lidt en konkurrence om der er mest "frelst". Ikke at der er noget galt med at være idealist, fred være med det, men jeg synes at madglæde og kærlighed til mad, handler om så meget andet…..

    God pointe du har mht økologi/frilandsdyr og foie gras!!!

    Jeg håber at debatten forsætter…….

    Mange hilsner
    Birthe


  17. Apr 28, 2011
    11:16 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Camilla!

    Jeg tror ikke har har set dig herinde før, velkommen til og tak fordi du giver dig til kende 🙂

    Jeg synes at ærlighed er vigtig, i stedet for at forsøge at tækkes mennesker. Mit mål er ikke at blive "set op til", men at inspirere i hverdagen….

    Mange hilsner
    Birthe


  18. Apr 28, 2011
    11:17 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Sif!

    Så er det nok mig der læser noget der ikke står der 😉

    hilsen
    Birthe


  19. Apr 28, 2011
    11:19 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Karin!

    Tak 🙂

    Jeg synes også at der er en tendens til at økologiske produkter falder – og hvis jeg kan lide smagen og prisen ikke er så meget højere, så køber jeg da økologisk 🙂

    Knus
    Birthe


  20. Apr 28, 2011
    11:21 am

    Newyorkerbyheart

    Hej Carla!

    Jeg må indrømme at jeg lægger meget op ad dig, mht. mit forhold til hysteri omkring madvarer.
    Dog skal det siges, at jeg har valgt alkohol helt fra i mit liv, fordi jeg føler at det påvirker min fibromyalgi for meget 🙂

    Mange hilsner
    Birthe


  21. Apr 28, 2011
    11:59 am

    Hjertemad - Louise

    Mmm, det er godt nok lang tid siden jeg har fået hamburgerryg, og det smager bare så dejligt af sommer hos mormor!
    Jeg har det nok lidt ligesom dig, når det kommer til øko: Nogen ting køber jeg økologisk og andre ikke. OG det er nok mest min egen lille lommefilosofi der bestemmer, hvad det skal være – og ikke mindst prisen! Jeg betaler gerne ekstra for lækre ting, men hvis den eneste forskel er, at der står økologi på pakken, ja så bliver det altså for det meste på hylden. OG hip hip hurrraaa for Knorrs og Maizena! 🙂
    /Louise


  22. Apr 28, 2011
    1:00 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Louise!

    Jeg kan faktisk rigtig godt lide hamburgerryg, men jeg synes at det som regel er ret dyrt 🙂

    Det er helt klart også min egen lommefilosofi der bestemmer hvad jeg køber som økologiske varer. Jeg betaler også gerne ekstra for lækre ting, men for mig mig er lækkert ikke lig med økologi….

    Mange hilsner
    Birthe


  23. Apr 28, 2011
    4:30 pm

    Charlotte den 2.

    Hej Birthe.
    1000 tak for din ærlighed m.h.t. at købe økologisk. Jeg har det fuldstændigt som dig.
    Jeg har et par steder læst at mange siger de køber økologisk – men når de så endelig skal købe ind, ja så har de ikke gjort som de sagde. Jeg var med i en undersøgelse sidste år, hvor jeg på vej ind i forretningen blev spurgt hvordan jeg havde det med økologien, mange andre blev også spurgt, men da de kom til kassen – ja, da havde de glemt alt om økologien.
    K.h.
    Charlotte


  24. Apr 28, 2011
    5:14 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Charlotte!

    Ingen grund til at takke 🙂 Jeg vil bare helst ikke udgive mig for noget jeg ikke er. Jeg vil gerne at hvis folk møder mig ude i det virkelige liv, at de så kan genkende mig fra det jeg skriver på bloggen…..

    KH
    Birthe


  25. Apr 29, 2011
    11:04 am

    Marian N. Larsen

    Hej Birthe,

    Først vil jeg lige skynde mig at sige, at årsagen til at økologi er dyrer er, at produktionsomkostningerne er langt større for råvarerne! Indtjeningen ligger desværre ikke hos producenterne som sådan for merprisen dækker de omkostninger der er ved at dyrke, fremstille og levere økologiske produkter. Der er andre regler og krav for ALT (dyrkning, produktionslinjer, lager og anden håndtering) og det er bestemt ikke billigt. Det er positivt fordi, at det så gør f.eks. ø-mærket supertroværdigt!

    Med det sagt, så synes jeg du har en god pointe – især fordi, man skal vælge sine "kampe". Jeg er selv forholdsvis øko-freak, men det ærger mig f.eks. at der ikke er mere økologisk kød, som kan købes til nogenlunde penge. Jeg betaler gerne merprisen fordi at økologi er en bedre kvalitet for mig. Så vil jeg hellere købe mindre. Jeg er dog ikke fanatisk for der ryger da også gølpølser, konventionelt slik og kød i min indkøbskurv. Men æg, mælk, smør, gulerødder, kartofler, kylling, mel og andre basisvarer er altid øko. Både fordi det smager bedre og også fordi jeg ikke kan holde tanken ud, at der har gået 16 burhøns og hugget i hinanden på få kvardradmeter…

    Jeg brænder for økologi, er en foodfreak og håber bare, at danske forbrugere i højere grad vil blive ved med at stille krav og efterspørge øko, så vi måske kan få priserne endnu længere ned med tiden!

    Som semi-madblogger nedtoner jeg faktisk ofte min økologiske overbevisning. Og det gør jeg fordi jeg ikke vil være hellig eller pådutte andre, at økologi er det eneste rigtige. Det er et individuelt valg, som jeg bare håber, at flere vil overveje så vi som forbrugere OGSÅ indser vores ansvar for at forbedre fødevarekvaliteten i Danmark….

    Tak for en god debat!

    Kærlig hilsen,
    Marian le øko-freak fra Brændstof


  26. Apr 29, 2011
    11:10 am

    Marian N. Larsen

    PS. jeg har et skidt forholdt til produkter uden gennemsigtighed. F.eks. Knoor Lasagne – hvad ER det rent faktisk, det består af udover tryllepulver med smag, konsistens og ??

    Men som andre orker jeg ikke at lave alt fra bunden.. og dåsetomat eller pure er jo også en slags convenience. Jeg har frosne grøntsager i fryseren og også et par forårsruller… men det er primært produkter, hvor ingredienserne er gennemskuelige så jeg ved hvad det er!


  27. Apr 29, 2011
    1:34 pm

    Newyorkerbyheart

    Hej Marian!

    Tak for din medvirken i debatten 🙂

    Jeg forstår helt hvorfor økologi er dyrere – men jeg synes ikke at alle økologiske produkter nødvendigvis er gode, kvalitetsmæssig. Jeg ved godt at det er sundere for vores klima, os selv og så videre – det er bare ikke altid nok til at få mig til at købe det 😉

    Jeg synes klart at vi skal have bedre råvarer i DK og jeg håber også at få det. Det jeg efterlyser lidt er om lade som om vi aldrig køber "ulødige" varer eller om vi skal fortælle sandheden. Den sandhed som jeg tror alle tyer til af og til…..

    Jeg vil helst ikke pådutte folk noget, jeg hader at læse blogs hvor skriveren er belærende, jeg står helt af overfor sådan noget. Jeg mener vel nok, at jeg er gammel nok til at træffe mine egne beslutninger, uden at folk skal belære mig noget 😀
    Men jeg respekterer andres meninger og hvad de tror på og brænder for, der er en kæmpe forskel synes jeg….

    I øvrigt giver jeg dig helt ret mht. gennemskueligheden af ingredienser, ikke desto mindre har jeg dog spist Knorr Lasagne, må jeg ærlig tilstå 🙂

    God weekend!

    Mange hilsner
    Birthe

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *

Protected by Copyscape Plagiarism ScannerCOPYRIGHT TILHØRER NEWYORKERBYHEART
- derfor er det ULOVLIGT at kopiere indhold herfra. Det gælder billeder OG tekst!