Newyorkerbyheart

Weekend i kærlighedens tegn………

29 maj , 2011 - af Newyorkerbyheart - Kategori: Familie - Tags: , ,
Fugle en masse……..

Frokosten i går: Husets tacos med ris og salat, hos Los Arcos……..

Lidt skræmmende skulptur, som vi sejlede forbi…….

Da vi kom af båden, holdt rickshaws klar til at transportere os…..

………og afsted det går……..

Flot opdækning i Restaurant SULT……..

Bordene var enkle og smukke………..

Gedeost med syltede druer……..

Sennepspocheret svinemørbrad med rygeost og aspargessalat, toasts med krabbesalat……..

Hvidløgsstegte tigerrejer med mangosalat……..

Min tallerken: hvidløgsstegte rejer med mangosalat, grillet gedeost med syltede vindruer, sennepspocheret svinemørbrad med rygeost og aspargessalat og grillet brød med krabbesalat……..

Hovedret fra venstre: Grillet tun med tomater, nye gulerødder, nye kartofler med salt, helstegt kalvefilet med esdragsonsky og lammeculotte med lidt salat……..

Dessert fra venstre: hvid chokolademousse, lækker brød (noget med salt og noget med rosmarin) brie og Roquefort, cheesecake med passionsfrugt, chokoladefondant og lækre jordbær……..

I går var vi jo så til bryllup hos kærestens søster. De blev viet om formiddagen, hvilket vi ikke nåede med til, men de gjorde det der skulle til for at holde en fest – de sagde ja til hinanden.
Vi tog toget til København, stod af ved Nørreport og fandt let Hotel Jørgensen hvor vi havde bestilt værelse. Eneste grund til at vi havde bestilt værelse der, var at det lå tæt på hvor festen skulle holdes. Hvis vi havde vidst hvad det var vi havde booket, så havde vi nok valgt et andet hotel og så hellere betalt mere for en taxa!! Vi betalte kr. 800,- for et værelse inkl. morgenmad.
Bo ikke på hotellet hvis du på nogen måde kan undgå, det er simpelthen så lav en standard og betjeningen virkelig dårlig. Vi havde på fornemmelsen at stillinger blev besat af underbetalte udlændinge og af den grund, var de bestemt ikke venlig stemte. Værelset havde en ok størrelse, men var ikke specielt rent. At gå hen til vores værelse, var ret klaustrofobisk, fordi gangene bare var så smalle og mørke. Der var trapper op og trapper ned hele tiden.

Men nu skulle vi jo heldigvis ikke tilbringe så meget tid på værelset, så det var en trøst. Vi skyndte os at stille vores tasker på værelset og gik så hen til Restaurant SULT, hvor bryllupsmiddagen skulle holdes, for at stille vores gave til brudeparret.
På vejen dertil kom vi forbi Los Arcos, hvor vi valgte at spise vores frokost. Kæresten fik chili con carne og jeg fik 2 tacos (1 med kylling og 1 med oksekød), dertil var der ris og salat. Det var helt fint mad til de penge, kr. 55,- pr. person og vi blev mætte. Deres guacamole smagte virkelig godt, så det var en behagelig overraskelse…..
Efter gaven var stillet på gavebordet, gik vi tilbage til hotellet for at gøre os klar til festen. Vejret så lidt truende ud, men jeg valgte alligevel at tage afsted uden frakke, bare med mit pashminasjal over skuldrene. Vi tog en taxa hen til Christians den 9.’s bro, hvorfra vi skulle sejle og jeg var glad for at vi ikke skulle være ude alt for længe, for det var KOLDT!!
Heldigvis var båden overdækket, så vi sad tørt og godt. Det var super hyggeligt og meget uformelt sådan at blive sejlet rundt, mens vi lærte de andre gæster at kende og fik hilst på resten af familien. Ligeså snart vi havde sat og til rette på båden, begyndte det at regne…..

Da sejlturen var slut regnede det sådan set stadig, så vi blev glade da vi så, at der holdt cykeltaxier på rad og række, for at fragte os hen til restauranten. Det var bare at stige om bord og så lade sig fragte afsted. Til al held for de “taxi-chaufførerne” har de en lille motor på, som hjælper dem *S*. Det var altså noget af et syn at se 26 cykeltaxier begive sig afsted ind gennem Kongen Nytorv og hen til restauranten.

Restaurant SULT er Det Danske Filminstituts restaurant og den er super hyggelig. Du kan komme ind og spise og få brunch i weekenden – og jeg var meget spændt på deres mad!
Der var dækket op ved rundt borde med stivede hvide duge og flotte lystestager, flot, elegant og enkelt – helt i brudeparrets ånd.
Efter lidt minglen rundt og en (eller flere) velkomstdrinks, var vi klar til at gå til bords. Alle retterne blev serveret som buffet. Der var 4 forretter, 3 hovedretter og 5 desserter.
Forretterne var:
– hvidløgsstegte tigerrejer med mangsosalat
– grillet gedeost med syltede druer
– grillet brød med krabbesalat
– sennepspocheret svinemørbrad med rygeost og aspargessalat
– stegt tomatrisotto (som jeg faktisk ikke smagte og som jeg heller ikke fik taget billeder af)

Tigerrejerne forsvandt som dug for solen, de var populære og de smagte også godt! De havde lavet 250 tigerrejer til 50 mennesker og de var lynhurtigt væk *S* Min favorit var dog de grillede stykker brød med krabbesalat, det var SÅ godt!! Jeg kunne uden problemer have spist mig mæt i det.

Mellem forretterne og hovedretterne var der en lang pause, udfyldt af sange og taler, så vi var faktisk ved at være ret sultne igen da vi skulle have hovedretterne. Dem fik jeg ikke taget billeder af på bordet men de var:

– helstegt kalvefilet med esdragonsky
– grillet tun med asparges
– lammeculotte
– nye kartofler med salt, nye gulerødder og rødvinssauce

Igen, ufattelig lækkert!! Jeg var SÅ vild med den grillede tun, som bare lige havde rørt panden, hvilket gjorde den helt perfekt. Jeg spiste så mange stykker af det som jeg kunne komme afsted med, uden at blive flov – og det var mange *S* Heldigvis sad jeg ved siden af en som delte min passion for tunen, så det blev aldrig rigtig pinligt……
Men den helstegte kalvefilet med esdragonskyen var også ret lækker og det samme var lammeculotten, som var helt perfekt tilberedt. Det eneste jeg savnede lidt var en form for salat, for der var rigtig meget kød, men nu elsker jeg jo kød så det er ikke rigtig en klage.

Efter endnu en del indslag og taler, kom vi til desserten som bestod af 5 ting:

– brie
– Roquefort (til begge oste var der lækkert hjemmebagt brød, noget med salt og noget med rosmarin)
– hvid chokolademousse
– cheesecake med passionsfrugt
– chokoladefondant

Jeg var mest begejstret for ostene og for at være helt specifik, Roquefort’en, den var SÅ god! Hvis jeg havde kunnet, havde jeg sidder der endnu og spist den ost – og brødet vi fik til var så lækkert. For mig var den hvide chokolademouse – som jeg ellers havde set frem til – det rene flødeskum, sådan smagte det i hvert fald.
Jeg synes at der var alt for meget passionsfrugt til cheesecaken, det smagte simpelthen for kraftigt, så det overdøvede ostekagen. Jeg var ikke imponeret.
Alle elskede chokoladefondant’en, men da jeg jo ikke er ubetinget begejstret for chokolade, så spiste jeg kun en bid af min. Meget intens smag, men også meget sød.

Inden desserten havde brudeparret lige netop nået at danse brudevals, inden klokken slog midnat, hvilket man jo – ifølge Emma Gad – skal. Efter desserten blev baren åbnet og så gik bandet ellers i gang med at spille op til dans. De spillede helt vildt godt, alle de store hits fra ABBA til Thomas Helmig. Fra soul til disco – det var SÅ godt og dansegulvet var aldrig tomt.
Med en åben bar og masser af kulørte drinks, kunne jeg godt mærke at jeg stadig savner en drink af og til, jeg har altid elsket drinks. Men efter jeg fik konstanteret fibromyalgi, har jeg selv valgt alkohol fra, fordi det havde for stor en indvirkning på mine smerter og min krop. Ikke at jeg nogensinde har drukket meget, men jeg har da nydt et glas vin til fester og til en god middag, men det gør jeg ikke mere. Jeg kan stadig savne det, men jeg er stadig overbevist om at det ikke gavner min krop og min sygdom. I går lod jeg mig dog friste af en White Russian, som jeg altid har elsket. Jeg tog lige præcis 3 små sip og så fik kæresten resten, men jeg fik det smagt. I stedet drak jeg uendelige mængder danskvand og også et par Søbogaard hindbærsaft, de er altså gode.

Da festen sluttede kl. 03.00 stod regnen ned i stænger, så vi tog en taxa og lige præcis derfor kunne det jo have været ligegyldig hvor vi boede, men vi kunne jo ikke vide at det ville regne.

Morgenmaden i dag var mellem 8-10 og den var ussel. Der var noget tørt rugbrød, måske har været fra sidste uge og nogle skiver sødmælksfranskbrød. Så var der 3-stjernet spegepølse og noget rullepølse – som ikke stod på is eller andet der kunne holde det koldt – så det skulle jeg ikke have noget af. Der var noget leverpostej, på en varmeplade, som så ud som om det havde stået der siden sidste weekend. Osten, stod heller ikke køligt, så den var blød og varm. Betjeningen forstod ikke hvad vi sagde eller hvis de gjorde, så ignorerede de os – og alle andre – totalt.
Imens vi drak den lunkne kaffe og spiste lidt tørt rugbrød med smør (som dog var Lurpak), sad der suspekte typer på trappen ind til hotellet – døren stod åben – og havde gang i en diskussion som ingen af dem vist nogensinde vandt, for jeg tror ikke at nogen af dem kunne sanse hvad de andre sagde. De var stive af enten det ene eller det andet og vi forstod slet ikke at de fik lov til at sidde der i hele taget, det er jo ikke sådan at det ligefrem virker tillokkende og tillidsvækkende for et hotel – på den anden side – så tror jeg at de var ret ligeglade *S*.
Anyway, det er nok den dårligste morgenmad jeg nogensinde er blevet præsenteret for på et hotel og jeg skal med garanti ALDRIG nogensinde på på det hotel igen.

Jeg er totalt TRÆT og har ondt over det hele, men festen var klart det hele værd, det var super sjovt og heldigvis kan jeg jo sove i de næste dage. Jeg sov også på vejen hjem i toget. Menuen i aften står på tacos og så tidlig på hovedet i seng.

Håber I alle har haft en SKØN weekend!

Print Friendly
Tilbage

24 kommentarer

1. May 29, 2011
    7:34 pm

Piskeriset

Jeg elsker bryllupper – det er de bedste fester, der findes 🙂

Menuen ser skøn ud – virkelig mange gode sager – men jeg har også hørt godt om den restaurant. I burde næsten have taget en lille doggybag med, så I havde til morgenmaden næste dag, men I kunne selvfølgelig ikke vide, at hotellet var så ringe. Den hotelmorgenmad lød IKKE appetittelig :-O

2. May 29, 2011
    7:52 pm

Edith (No Ordinary Cake)

Det lyder som et rigtig dejligt bryllup.
    Og puha hvor bliver jeg dog SULTen hver eneste gang jeg går ind på din blog! Også selvom jeg lige har spist! Mmm roquefort…

3. May 29, 2011
    7:56 pm

jano

Det var jo hotellet der huserede den enbenet bombemand, og til den pris er der mange flere og meget bedre alternativer i København. Men ellers lyder det til at være en skøn tur 🙂

4. May 29, 2011
    8:05 pm

Sofie

Ked af at høre oplevelsen med hotellet, det lyder desværre som præcis det samme, som jeg beskrev… Håber turen var god alligevel!

5. May 29, 2011
    8:12 pm

Kirsten

Jeg tror vi havde valgt hotellet fra alene pga beliggenheden – Nørrebro og Israels Plads, det er ikke et hit i min verden!
    Men det lyder heldigvis som om i havde en super weekend alligevel – rest. SULT er DEJLIG.

6. May 29, 2011
    8:12 pm

Maj

Det lyder som et absolut fremragende bryllup du har været gæst til – og restaurant SULT er virkelig et lækkert sted. Vi var afsted og besøge det med studiet for noget tid siden, og spiste frokost der, vi fik Cæsar salat med unghane bryst, det var så lækkert og mørt at jeg stadig savler lidt ved tanken – ha ha ha… Så det overrasker mig ikke, at det mad I fik serveret, ser mere end overdådigt ud – mums 😀

Uha, det hotel lyder ikke særlig spændende, det var godt at det ikke var et sted i skulle være i lang tid!!

– Maj 🙂

7. May 29, 2011
    9:17 pm

Hej Piskeriset!

Ja, bryllupper kan man ikke få for meget af 🙂

Da jeg så hvor meget der røg ud af det grillstegte tun, kan jeg godt fortælle dig at jeg ville ønske jeg kunne have fået det med hjem….

8. May 29, 2011
    9:18 pm

Hej Edith!

Det var et SKØNT bryllup sammen med dejlige og festlige mennesker – og ja, uhmm roquefort 😀

9. May 29, 2011
    9:20 pm

Hej Jano!

Det har du helt og aldeles ret i, det er også sidste gang vi bor der. Vi kiggede faktisk ikke rigtig på beliggenhed eller noget. Vi fik bare at vide at det lå tæt ved det sted hvor festen skulle holdes og da vi (jeg) ikke vidste om jeg ville kunne holde hele aftenen, ja så ville vi gerne bo tæt ved.
    Men aldrig mere 🙂

10. May 29, 2011
    9:20 pm

Hej Sofie!

Ja, for søren da, du havde fuldstændig ret!! Det var et forfærdeligt sted – og lidt af en brandfælde, tror jeg…..

11. May 29, 2011
    9:22 pm

Hej Kirsten!

For at være ærlig, så havde vi slet ikke kigget på hvor det lå hende. Vi fik bare at vide at det lå tæt ved stedet hvor festen skulle holdes – af brudeparret – og så bookede vi uden at tjekket noget som helst. Det har vi så lært af 🙂

SULT er virkelig et skønt sted, som jeg gerne vil besøge igen…..

12. May 29, 2011
    9:23 pm

Hej Maj!

Jeg vil helt klart gerne på SULT igen, det var da et fantastisk sted – hyggeligt og god mad 🙂

Jeg var glad for at det kun var 5 timer, vi sov der!!

KH

13. May 29, 2011
    9:50 pm

Bettelaus

Hejsa Birthe,

Lige på nær, hotellet, regnen, morgenmaden og de suspekte typer he he he god beskrivelse af dem, den fik mig til, at smile – så lyder det til, at weekenden og ikke mindst brylluppet har været helt fantastisk. Maden lyder virkelig til, at have smagt godt og ikke mindst desserten uhmmm 😀
    Har aldrig smagt White Russian, men til gengæld er Gin og tonic min favorit, hvis jeg selv må bestemme eller Osborne med Cocio, men det er en anden historie 😀

Dejligt I/du har nydt weekenden, og selvom du desværre kæmper med smerter i kroppen, så tror jeg det har været det hele værd.

Jo tak, har selv haft en skøn weekend og nået en masse, specielt på bagværks siden, men det kan su læse mere om, hen ad vejen.

Knus og sov godt….
    Rikke

14. May 29, 2011
    10:06 pm

Mutti

Hej Birthe,
    Lyder som en dejlig weekend – men træls hotel… Jeg har stor glæde af http://www.booking.com. Den kan sorteres på priser, karakterer (om man er børnefamilie, modent par eller andet). Her er gode billeder af omgivelserne. Og det er nemt at overskue placeringerne på et tilgængeligt kort. Og ofte en rabat at hente. Jeg har lige booket hele vores sommerferie til Grækenland her.
    Held og lykke næste gang.
    Mange hilsner Tina

15. May 29, 2011
    10:57 pm

Tina Dalbøge

Sikke en fest og sikke en menu. Den der detalje med de flotte cykeltaxaér, der holder der på rad og række må have været et flot syn – det er det i hvert tilfælde på billedet. KH Tina

16. May 30, 2011
    9:49 am

Misbah

Lyder som en rigtig god fest. Sult er et godt sted, men jeg har ikke prøvet deres brunch, må prøves en dag.

17. May 30, 2011
    12:23 pm

Hej Rikke!

De var meget suspekte de mennesker, men det var da også lidt af en oplevelse 😉

KH

18. May 30, 2011
    12:25 pm

Hej Mutti!

Tak for tippet, det vil jeg da lige kigge nærmere på. Hvor skal I hen i Grækenland?
    Jeg har aldrig været der, men jeg vil gerne engang, bare ikke lige i højsommeren, da jeg ikke er alt for glad for for meget varme….

19. May 30, 2011
    12:26 pm

Hej Tina!

Velkommen herinde, jeg tror ikke jeg har set dig før – og tak fordi du giver dig til kende 🙂

Det var et virkelig flot syn og det så altså også ret fedt ud, da 26 cykeltaxier efter hinanden, begav sig ud i den københavnske trafik…..

20. May 30, 2011
    12:27 pm

Hej Misbah!

Ja, det må du nok have lov til at sige 🙂
    Jeg har heller ikke fået brunch der, men min svigerinde sagde at det er rigtig godt…..

21. May 30, 2011
    10:28 pm

Mutti

Hej Birthe,
    Turen går til Athen, hvorfra vi skal til Lavrion (havneby syd for spidsen af Athen). Der bor min mands faster. Der bliver vi en dags tid, hvorefter vi skal til Peleponnes. Vi har naturligvis fået flere tips til besøg på øen (jeg deler gladeligt ud når vi har været der – så ved jeg hvad der er godt :)). Vi har overnatninger 3 steder på Peleponnes, i Delfi og Athen. Til sidst flyver vi til Kreta hvor vi skal til græsk bryllup med min mands kusine. Det glæder vi os rigtig meget til.

Umiddelbart forventer vi os meget af reserverationerne gennem http://www.booking.com – det ser godt ud.

En rigtig god sommer til dig.

Mange hilsner Tina

22. May 30, 2011
    10:30 pm

Hej igen, Tina!

Ej, hvor lyder det skønt, jeg har bare sådan en lyst til at rejse – men med vores New York-tur i sigte, tror jeg at resten af sommeren skal bruges på terrassen 🙂
    Jeg glæder mig til at se billeder derfra, håber der kommer noget på bloggen…..

23. May 31, 2011
    6:46 pm

Madpaverne

Sikke en dejlig dag 🙂
    Skøn mad – intet er så dejligt som brylluper 🙂 🙂

Det lyder næsten til, at det kunne være et hotel der lejer ud på timebasis … – det behøver ikke være total luksus, men pænt, rent og venlig betjening er at foretrække 🙂
    Sofie 🙂

24. May 31, 2011
    8:47 pm

Hej Sofie!

Ja, det var en rigtig dejlig dag, med et smukt brudepar og lækker mad 🙂

Jeg tror helt sikkert at hotellet lejede ud på timebasis og det er nemlig helt rigtigt. Det behøver helt klart ikke være luksus, men renlighed og imødekommenhed er klart at foretrække….