Newyorkerbyheart

En skøn aften i København……….

11 november , 2011 - af Newyorkerbyheart - Kategori: Hotel, Restaurant/café-besøg, Udflugter (Trips) - Tags:

I onsdags tog jeg toget til København, fordi jeg havde en middagsaftale. Jeg ankom ved 13-tiden og tjekkede ind på mit hotel. Jeg boede igen hos Nebo, fordi de ligger lige ved Hovedbanegården og så har de en meget venlig betjening. Jeg havde bestilt et enkelt værelse og fik (igen) et meget bedre værelse, end det jeg havde betalt for. Morgenmaden koster kr. 60,- og er alle pengene værd. Der er varmt morgenbrød, yoghurt, morgenmadsprodukter, frisk frugt, blødkogte æg, ost, pålæg, forskellige former for kaffe, varm chokolade, the, juice og koldt vand – alt i alt, alt hvad man har brug for om morgenen.

God seng at ligge i, er noget af det vigtigste på et hotel………………

Jeg havde endda et skrivebord og møbler at sidde i………….

Jeg var sulten da jeg ankom, så jeg skyndte mig at smide kufferten og så gå over på den anden side af gaden hvor Osaka Sushi ligger. God sushi 😀

Min frokost……………

Efter frokosten kunne jeg lige nå at hvile mig lidt, inden jeg gjorde mig klar til at tage afsted. Da jeg alligevel skulle til København, ville jeg benytte lejligheden til at se Torvehallerne og jeg havde aftalt med Piskeriset at mødes ved Nørreport Station ved 16-tiden.

Jeg var meget spændt på at se Torvehallerne, men vidste alligevel ikke helt hvad jeg skulle forvente. Jeg har faktisk ikke læst så meget om det – med vilje – fordi jeg selv ville danne mit et indtryk af stedet.

Den af Torvehallerne, set udefra……….

Lækre grøntsager…………

Svært ikke at lade sig friste………….

Her lod jeg mig tilgengæld friste…………..

Tænkte at mine medrejsende nok ikke ville værdsætte, hvis jeg havde fisk og skaldyr med hjem i toget…………..

Jeg synes at hallerne er smukke, luftige og med masser af lys – tilgengæld synes jeg ikke at de er specielt hyggelige. Der er nok at lade sig friste af, men det meste var noget jeg ikke kunne tage med hjem – og det var også ret dyrt – især efter jyske forhold. Der var bl. a en hel stand med lækkerier fra Bornholm, der kunne købes frisk fisk og skaldyr, der var en slagter, osteforrretninger og en hel del forskellige bagere. Jeg havde nok håbet at der var lidt mere “markedsstemning” og flere lækre grøntsager. Det er klart et sted der er værd at opsøge, hvis man bor i Københavns-området, når der skal laves en lækker middag eller kræses lidt ekstra. Jeg tror dog ikke at gennemsnitsborgeren vil bruge stedet i hverdagen, da det er for dyrt, det ville jeg i hvert fald ikke hvis jeg boede i København.

Efter at have nydt en lækker smoothie, tog jeg afsked med Piskeriset og tog videre med metroen til Kongens Nytorv. Jeg havde aftalt at mødes med Louisa og madfotografen LineFrankie’s Køkken. Jeg havde ikke fået noget kort med, så jeg vidste ikke helt hvor jeg skulle hen ad. Jeg havde en ide om det, men måtte ind og spørge om vej – heldigvis løb jeg ind i Louisa på vejen – ellers havde jeg nok gået rundt og ledt endnu 😉

Louisa’s selskab har jeg nydt nogle gange før, men det var første gang jeg skulle møde Line. Line er en utrolig dygtig madfotograf, som bl. a. arbejder med Mad & Venner og på diverse kogebøger. Nogle af jer mødte hende måske til Mad + Medier’s konference i september måned. Det vidste sig selvfølgelig at hun er super sød og vi havde en virkelig hyggelig aften i hinanden selskab.

Løgtærte med pocheret æg og skinke…………..

Jeg fik hangersteak med brisler og græskar til hovedret…………

…………….og desserten var Créme Brûlée og en espresso……..

Maden var virkelig lækker – beklager billederne yder ikke maden retfærdighed – og i passende portioner. Det var første gang jeg fik brisler og jeg må siger at det smagte super godt, så det er absolut ikke sidste gang. Der er dog ikke noget jeg kunne spise i store mængder, da jeg synes at det en ret kraftig spise. Priserne hos Frankie’s må siges også at være yderst rimelige. For 3 retter mad, vand og espresso, kom jeg af med kr. 300,-.

Klokken var 23.40, inden jeg var tilbage på hotellet igen. mæt og træt, men sikke en aften. Tak for det hyggelige selskab piger, det må vi helt sikkert gøre om igen 😀

Efter morgenmaden, kunne jeg lige nå at ligge på sengen og hvile lidt mere, jeg var helt og aldeles færdig. Jeg havde faktisk haft planer om at skulle gå lidt rundt, for jeg skulle først med toget kl. 12.30, men kræfterne rakte ikke og smerterne var for store. Så jeg blev på hotellet indtil kl. 11.00, hvor jeg skulle være ude af værelset og derefter gik jeg over på Hovedbanen, hvor jeg fandt mig et sted hvor jeg kunne sidde og læse, indtil jeg skulle med toget. Jeg sov hele vejen hjem, totalt udmattet, men gode oplevelser og minder rigere……………