Newyorkerbyheart

Storbyferie: Berlin, dag 1……….

Torsdag morgen kom kærestens mor og hentede os kl. 05.30, det er altså VIRKELIG tidlig for mig, men jeg kom da op. Bussen fra Skanrejser kørte fra Kolding Busstation kl. 06.10. De 2 andre gange vi har været med har bussen været fyldt til sidst plads, men denne gang var den kun ca. halv fuld, så vi kunne rigtig brede os, det var dejligt. Jeg havde taget min hovedpude med så jeg havde den i bussen, for jeg håbede at sove lidt på vejen derned. Det var dog svært at få en sammenhængende søvn, for vi holdt mange pauser, lidt for mange efter min smag. Klokken ca. 13.30 holdt vi udenfor Mercure Am Alexanderplatz, hvor vi også boede det første år vi var i Berlin.

Hotellet lignede sig selv udefra, men indenfor havde det fået en ordentlig overhaling. Ny recpetion, morgenmads-restaurant og værelserne var også blevet renoveret. Det er nok fordi de er skiftet fra hotelkæden Agon til Mercure. Vores værelse var ikke klart da vi ankom, så vi efterlod vores tasker og gik en tur hen på Alexanderplatz, som ligger 2-3 minutters gang fra hotellet.

Det var pivhamrende koldt og det regnede også lidt, så vi satte kursen mod Dunkin’ Donuts, som ligger lige i udkanten af Alexanderplatz, der bestilte vi en kasse med 6 donuts (2 Bavarian Creme – min yndlings – en med chokolade og krymmel, en med chokoladecreme, en med ahornglasur og en glazed). Vi spiste 2 sammen med en stor kop kaffe, resten tog vi med tilbage til hotellet. Dunkin’ Donuts ligger spredt ud med generøs hånd i Berlin, det samme med Starbuck’s og Haagen Dasz.

En god times tid senere gik vi tilbage til hotellet og så var vores værelse klar. Vi kom til at bo på 4. sal med udsigt til TV-Tårnet, ikke dårligt. Værelserne er blevet virkelig lækre efter renoveringen, men de er stadigvæk lige så dejligt store, som de var før.

Man kommer ind i gang, hvor der er et stort garderobeskab, knager til jakker, et stort spejl, en bænk til kufferter og indgang til badeværelset. Der er også en dør ind til selve værelset.

Inde i værelset, som er nok var 2½ gang så stort som det vi havde i New York, var 2 senge, et langt skrivebord med en stol, et bord og en stol og så er der forberedt til et the køkken. Desuden udgang til en balkon i hele værelsets længde og en god meter bredt. Jeg vil tro at sådan et værelse er på størrelse med en stor studio lejlighed i New York, men det er altså virkelig skønt med så meget plads på et hotelværelse, selvom vi jo ikke rigtig opholder os der 🙂

Efter at have sat vores ting og pakket vores rygsække om, tog vi U-Bahn til Warschauer Strasse, for at se East Side Gallery, som ligger i en del af Berlin, hvor vi aldrig har været før. East Side Gallery er et slags mindesmærke over Muren’s fald, som forskellige kunstnere har udsmykket. I tal står der 1,3 km af Muren, malet af 118 grafittikunstnere fra 21 lande og det kan virkelig anbefales at tage turen derud og se det.

Dette syn mødte os da vi stod af U-Bahn: Suicide Circus. Gad vide hvor mange publikummer de har??………….

Bydelens vartegn er Oberbaumbrücke, som går over Spree floden. Da Berlinmuren blev opført gik den over broen og den blev til en grænseovergang……….

Billeder fra East Side Gallery:

Desværre var vejret ikke med os. Det regnede og blæste – men det var nu en stor oplevelse alligevel. Det var nu dejligt at komme ind i varmen og tørvejret igen i U-Bahn.

Fra East Side Gallery tog vi U-Bahn til Hackescher Markt og derfra gik vi hen til Altes Museum. Museerne har åbent torsdag aften i Berlin, så det benyttede vi os af. Vi var også på Altes Museum det første år i Berlin, men da kom vi en lille time før lukketid, det var jo slet ikke nok.

Altes Museum er et virkelig smukt museum som blev færdig i 1830. Den har 18 søjler som tager imod en, når man går op ad trappen og er virkelig et besøg værd. Her er lidt billeder derinde fra:

Jeg synes simpelthen at det er så imponerende hvad de gamle grækere og romere kunne fremstille. Der var smykker og udsmykkede krukker, som jeg slet ikke kan fatte de kunne lave 2-300 år før Kristi. Det har virkelig været kløgtige og virksomme mennesker, der levede dengang. Meget fascinerende, synes jeg……….

Aftenen falder på i Berlin…….

Efter det sene museums besøg var vi ved at være ret sultne, så jagten gik ind efter en restaurant. Jeg havde læst mig til at der skulle være en god mexicansk restaurant i nærheden, så den ledte vi efter. Jeg var dog ved at være godt træt og havde ret slemme smerter, fordi min lænd var blevet kold og derfor meget stiv. Et lille vrid eller buk og en jagende smerte gik igennem kroppen, så det var ikke så rart. Efter at have ledt et stykke tid gav vi op og begav os hen mod en anden restaurant, som vi før har spist på – og så gik vi nærmest lige ind i den restaurant vi havde ledt efter. Restauranten hedder Tipica og ligger på Rosenstrasse 19 (Mitte).

Vi startede med hjemmelavede tortillachips og chunky guacamole, lige som jeg kan lide den, det smagte himmelsk………..

Enchiladas med kylling, ris og grøn salsa med tomatillos jalapenõs……………..

Jeg bestilte Taco de Bistec (The Juicy), som bestod af lækkert oksekød, salsa Tamarindo, stegte kartofler, hjemmelavede tortillas (både med hvede- og med majsmel), løg, lime og frisk koriander. Det var SÅ godt!! Oksekødet var marineret i lime- og appelsinsaft og var helt perfekt rosastegt. Jeg forelskede mig fuldstændig i den tamarind salsa, som var tilsat chipotle, så den var sådan sød/stærk. De små pandekager var et himmerigsmundfuld når de blev fyldt med oksekødet, dryppet med tamarind salsaen og så toppet med løg, dryppet med lime og drysset med koriander. Vi betalte EUR 25,50 for maden, en øl til kæresten og vand og en cola til mig, det var billigt synes jeg. Det er klart det bedste mexicanske måltid jeg nogensinde har fået og helt klart et sted jeg kan anbefale, hvis I kommer på de kanter.

Så var det tid til at vende næsten hjemad, vi var godt trætte og frøs faktisk også. Vi var blevet våde ude ved East Side Gallery og var nok ikke helt forberedt godt nok. Jeg havde set at det skulle blive koldt og vådt, men vi havde ikke regnet med SÅ koldt og SÅ vådt. Vi havde heldigvis taget huer med, men vi kunne sagtens ha’ taget skiundertøj og vanter med også uden at det gjorde noget. Det dårlige vejr fulgte os desværre alle dagene, undtagen den sidste halve dag, men det er jo ikke noget vi er herre over……

Udsigten fra vores værelse……….

Print Friendly
Tilbage

12 kommentarer

1. Apr 3, 2012
    9:56 pm

Camilla

Det var godt nok trist med vejret 🙁 Vi var desværre ikke på Altes Museum da vi var afsted, men jeg kan godt se, at vi nok burde have været det! Jeg giver dig for øvrigt ret, det er virkelig imponerende, hvad de kunne finde ud af for flere 1000 år siden romerne og grækerne.

Hi, jeg spotter lige på sidste billede det hotel vi boede på – Park Inn, hvor vi boede på 34. etage også med udsigt til TV-tårnet 🙂

10:07 pm

Hej Camilla!

Det må I gøre en anden gang. Altes Museum er helt fantastisk og selv bygningen er så smuk og majestætisk.

Var det et godt hotel? Vi ser det jo hver gang vi er der. Men det er så nemt med den busrejse og der er hotel jo med i, men måske engang, hvis vi selv kører derned 🙂

KH

9:02 am

Camilla

Ja, det er en rigtig lækkert hotel. Vi havde et kæmpe værelse med udsigt lige over til TV-tårnet, og fik morgenmad på værelset hver dag 🙂 Vi rejste med DSB, og så vidt jeg husker var det ikke vanvittig dyrt… men jeg har for nyligt set at DSB Rejsebureau lukker – dem har vi ellers været ret glade for

10:52 am

Hej igen, Camilla!

Ej, det lyder vel nok dejligt 🙂

KH

2. Apr 3, 2012
    10:25 pm

Kirsten

Hej Birthe. Godt at høre, at I havde en god tur trods vejret. Jeg har lige tjekket vejrudsigten, og det ser heller ikke for godt ud nu når vi skal afsted … men jeg må jo pakke lidt af hvert så (vi har jo bil med så det kan sagtens være der) 🙂 Glæder mig til at høre om de andre dage også.

10:28 pm

Hej Kirsten!

Jeg kan kun sige, pak noget rigtig varmt tøj! Vinden suser gennem gaderne og der var virkelig gennemborende koldt, mens vi var der. Jeg håber, at I får nogle skønne dage 🙂

3. Apr 3, 2012
    10:51 pm

Piskeriset

Trods vejret ser det nu ganske hyggeligt ud. Jeg bliver lige nødt til at spørge – hvad er Bavarian Creme? Altså hvad smager det af? 🙂

10:54 pm

Hej Piskeris!

Bavarian Creme er bare en vaniljecreme og jeg kunne spise en hel stak af de donuts……….men det går jo ikke 😀

4. Apr 4, 2012
    7:38 am

Stina

Hvor ser det lækkert ud! Jeg elsker Berlin, og var også afsted sidste år men en veninde, og turen går endnu engang til Berlin til sommer.
    Vi boede på samme hotel, også i et værelse fuldstændig magen til jeres – og det regnede også uafbrudt da vi var der – øv! Det er skægt at se hvad andre får tiden til at gå med dernede, så man muligvis selv kan blive inspireret 🙂

10:52 am

Hej Stina!

Personligt er jeg også ret glad for at læse rejseberetninger, fordi det er sjovt at se hvad andre har oplevet – og ligger vægt på 🙂

5. Apr 4, 2012
    8:26 pm

Elsebeth

Hvis du døjer med din lænd, og den ikke må blive kold – det er ikke godt for en lænd i det hele taget – så skulle du gøre dig selv den tjeneste at købe et mavebælte i merinould (Matas har dem!); det kan du sætte lige der, hvor du har brug for det, og det fylder ikke mere, end du sagtens kan have det på under tøjet. (Det er også alletiders, når man er på havearbejde forår og efterår.)

9:25 pm

Hej Elsebeth!

Tak for tippet, jeg tænkte også på det da jeg gik i Berlin, jeg har sjældent haft så ondt i min lænd. Hver gang vi gik ned ad trapper eller en kantsten kom jeg – helt ufrivilligt – med et smertesudbrud, det gjorde forbandet ondt…..