Skaldyrsfestival på Mors……….

04 juni , 2012 - af Newyorkerbyheart - Kategori: Arrangementer, Produkt omtale - Tags: ,

Som jeg skrev om den anden dag, så blev jeg inviteret til Skaldyrsfestival på Mors og kæresten fik lov til at komme med. Vi tog afsted ved 12-tiden og var holdte på havnen i Nykøbing Mors ved 14.30-tiden. Der var allerede godt gang i det hele da vi ankom og vi kunne se en masse mennesker der gik rundt og hyggede sig.

Vi fandt turistkontoret, hvor vi skulle afhente vores billetter til buffeten om aftenen. På turistkontoret blev vi budt velkommen af turistchefen Bente Kristensen. Vi snakkede lidt med hende og fik udleveret spisebilletter, så vi kunne gå rundt og smage på alle lækkerierne……..

Inden vi gik ombord i maden, gik vi over på Belle Epoque og hilste på kokken Marianne Eskildsen, som leverede maden til aftenens buffet. Selvom hun havde travlt tog hun sig alligevel tid til lige at hilse på. Forøvrigt så restauranten rigtig hyggelig ud, et sted jeg godt kunne finde på at spise, hvis jeg kommer på de kanter igen.

Der var dampede limfjordsmuslinger i massevis……….

………her er de i fuld gang med at dampe muslingerne………..

Boden hvor vi fik fiskefrikadeller………

……….som vi nød med velbehag, de var lækre………

Muslingesalat med en vinaigrette med bl. a. fuldkornssennep………

Der var levende musik hele tiden. Det røde og hvide telt i baggrunden, er der hvor vi var om aftenen………

Solen skinnede og der var pænt med mennesker som sad og  hyggede sig, lyttede til musikken og spiste de lækre skaldyr og fiskefrikadeller…….

Imens var de ved at dække bordene til om aftenen………..

Den fine opsats på bordet……….

………flotte farver……….

Der var selvfølgelig også lokale drikkevarer……..

Og de solgte i massevis af pil-selv-rejer…………

De blev serveret med en dressing, brød og en vådserviet…………

………..og sådan ser det ud når de er nydt……….

Cavi-art i forskellige udgaver på, serveret på brød………

Pasta Carbonara med skaldyr………

Vi satte kursen mod maden, for nu skulle der smages. Vi blev opfordret til at bede om små portioner og det var et godt råd, for det var store portioner de serverede 🙂

Efter at have hilst på kokken, satte vi kursen mod maden. Vi startede med fiskefrikadeller og de gled hurtigt ned for vi var sultne og de smagte dejligt. Mens vi sad og spiste kom Line Myrup Gregersen hen for at hilse på os. Line er fra VisitNordjylland og Smagedage (siden er endnu ikke oppe at køre) og det var hende der inviterede os.

Efter fiskefrikadellerne fik vi muslingesalat med en vinaigrette med bl. a. fuldkornssennep, som også smagte skønt. Solen kom så småt frem og vi hyggede os med den lækre mad, alle menneskerne og musikken. Næste smagning var på paella og pil-selv-rejer. Paella’en var vi ikke så vilde med, men pil-selv-rejerne var en himmerigsmundfuld! Hold op hvor var de LÆKRE, dem kunne jeg godt have spist mange flere af. Sådan nogle friske pil-selv-rejer kan på INGEN måde sammenlignes med de rejer vi kan købe i supermarkederne og hvis du først har smagt dem, så er du også villig til at tage pillearbejdet med at pille dem – det er jeg i hvert fald 🙂

Mens vi sad og nød maden kom Piskeriset og hendes mand. De var også blevet inviteret og det var dejligt at de kunne finde os. Mens vi sad og snakkede med dem, fik vi også smagt på pasta Carbonara med skaldyr og Cavi-art. Cavi-art er fremstillet af havtang og har så fået tilsat forskellige smag og farve. Farven smitter ikke af, så det egner sig godt til pynt. Cavi-art fås i følgende varianter: sort og rød “stenbiderrogn”, ingefær (lys gul), lakse/ørred imitation (orange), balsamico (lilla), chili (kraftig rød) og wasabi (grøn). Nu fik vi det jo ikke til noget mad – og jeg må indrømme at jeg heller ikke spiste det med brødet – fordi jeg simpelthen var for mæt, men umiddelbart brød jeg mig ikke så meget om det. Det er dekorativt og fint i farven, men smagen tiltalte mig ikke.

Klokken var efterhånden ved at blive 17 og så boderne var så småt ved at lukke. Vi sluttede af med at gå en tur op igennem byen og vi købte også en omgang churros med kanelsukker, vi trængte til lidt sødt 😀 Det eneste det ærger mig at jeg ikke fik smagt var de grillede østers, dem overså vi totalt, æv.

Vi forlod byen for at finde vores hotel. Vi var blevet booket ind på Pinenhus, som ligger med den smukkeste udsigt til Limfjorden – desværre havde vi værelse ud mod baggården – men det gjorde ikke så meget, vi var der jo næsten ikke 🙂

Hotel Pinenhus……….

.Fra hotellet er der udsigt til Sallingsundbroen…………

Efter et kort hvil og omklædning, gik turen atter ind til Nykøbing Mors, denne gang til den store aftenbuffet. Hele menuen kan ses HER. Teltet var blevet dækket fint op og det var absolut et plus at det var rigtig porcelæn og bestik vi sad med. Der var 2 store borde fyldt med lækkerier og maden tog sig virkelig smukt ud. Bordene havde bogstaver, så vi kunne se ved hvilket bord vi skulle sidde. Jeg ved ikke hvor mange mennesker der var, men jeg vil skyde på omkring 600 – 700 mennesker.

Det var synet der mødte os da vi trådte ind i teltet…………

En smukt og meget farverig buffet…………

Varmrøget laks med mandler og balsamico Cavi-art…..

Hellefisk med pil-selv rejer…………..

Forrest er det kolde rødspætter med røget laksemousse…………

Pink Shot: Rejer med rødbeder og guacamole……….

Skaldyrssalat med perlebyg og Cavi-art med ingefær……….

I forgrunden den vildt LÆKRE lakridsgravede laks med peberrodsdressing………..

Kokken, Marianne Eskildsen fra Belle Epoque ved siden af maden hun har kreeret……….

Muslingesuppe med brød…………..

……..og kæmpe store Limfjordsøsters i massevis…………

Festen er klar til at gå i gang……………..

Den fine borddækning…………..

Med menuen trykt på………….

Vi startede med lækre dampede muslinger, som smagte helt fantastisk………

Min tallerken – og jeps – den var fyldt godt op :-D………..

De Limfjordsøsters er godt nok store! Jeg har lagt en reje ved siden af, så I får en ide om hvor stor den faktisk er………..

Vi sad sammen med Piskeriset og hendes mand, det var rart at have nogen at sidde og snakke med. Line kom også ned og satte sig ved os, så vi også fik mulighed for at tale lidt med hende. Stemningen i teltet var god og folk var virkelig i feststemning. Meget apropos startede i med at synge “Blæsten går frisk over Limfjordens vande” – og det gjorde den i sandhed den aften.

Maden var virkelig lækker og det var svært at få smagt på det hele og det lykkedes mig heller ikke. Måske fordi der var et par retter, som jeg lige måtte smage igen. Jeg var positiv overrasket over kombinationen af rødbeder og rejer, den ville jeg aldrig selv have tænkt på. Den lakridsgravede laks var SÅ lækker, et stort hit og alle jeg talte med roste den. Lakridsen gav lidt kant til laksen, som ellers bare smeltede på tungen, det var en af de ting jeg måtte have 2 gange af. De lækre rejer kunne jeg heller ikke lade være og så overraskede de dampede muslinger som vi fik til at starte med, virkelig positivt. Da jeg forsøgte mig med blå muslinger, havde jeg aldrig i livet drømt om at jeg skulle blive glad for muslinger, men disse var virkelig lækre. Jeg må have gjort et eller anden forkert, for de smagte slet ikke som disse. Disse var bare helt perfekte – og kæresten var helt enig med mig – han overraskede også ved at spise en god portion 🙂

Alt i alt masser af lækker mad og desværre blev vi jo bare alt for hurtig mætte. Men inden det var helt slut, måtte jeg lige smage en Limfjordsøsters. De østers er altså store, som i STORE. Jeg pressede lidt citron ud over og så var det ellers bare ind i munden – jeg må ærlig tilstå, at det nok ikke rigtig bliver mig – i hvert fald ikke på den måde. Jeg kunne dog forestille mig at hvis de grilles, så vil det være noget andet. Konsistensen sammen med smagen af havvand, er jeg bare ikke så vild med. Men jeg smagte dem og jeg tager hatten af for de mænd der stod og åbnede i tusindevis af østers hele dagen, deres arme må have været  godt trætte til sidst.

Ved godt 22-tiden overlod vi de gæve nordjyder til at feste, de så ud til at de helt havde styr på den del. Vi var begyndt at fryse lidt og så havde jeg en del smerter i ryggen. At sidde på en bænk i flere timer, er desværre lige hårdt nok for mig. Men vi tog tilbage til hotellet med fyldte maver og med en masse nye smagsindtryk.

Sådan så det ud da vi kom tilbage til hotellet………..

…………..og til den anden side………..

Vi skulle tjekke ud af hotellet inden kl. 10.00. Inden vi kørte fik vi lige noget morgenmad, ikke noget prangende, men det var ok. Det eneste jeg synes var rigtig ærgeligt, er at de ikke havde rigtig smør, men kun Kærgård. Jeg indrømmer gerne at jeg køber Kærgård – selvom det nok ikke er “politisk korrekt” at gøre det – men når jeg er på hotel, vil jeg nu gerne at de serverer rigtig smør. Men vi fik morgenmad og det var jo det vigtigste 🙂

Udenfor hotellet blev vi mødt af farlige dyr……..

Ved Limfjordens Hus i Glyngøre, blev vi mødt af denne pige…………

……..og dette fine fyrtårn………..

Tilbage i Nykøbing Mors, fandt vi denne lille skønne plet……

……..og på vores videre tur også dette rå og barske vand…………..

Fra hotellet kørte vi til Limfjordens Hus, fordi de har en butik, men desværre havde de ikke åbent da vi kom. Vi kørte tilbage mod Nykøbing Mors for at se os lidt omkring. Derfra kørte vi lidt rundt i området, inden turen atter gik hjemad.

Alt i alt en god weekend og gode oplevelser rigere. Skaldyrsfestivalen er uden tvivl en god mulighed for at få skaldyr i topkvalitet og for at smage på nogle af de skatte som Limfjorden gemmer på, så hvis du bor i nærheden eller er blevet nysgerrig efter at smage lækre skaldyr, så slå et smut forbi næste år.

Der forgår faktisk flere af sådanne arrangementer i det nordjyske. F. eks. er der Muslingefestival i Løgstør den 13. juli 2012 og Jomfruhummer Festival på Læsø den 4. august 2012. Gode muligheder for tage ud i landet og smage noget af det bedste, som det vand der omgiver os, kan levere.