Newyorkerbyheart

Boganmeldelse: Alt hvad jeg er af Anna Funder

Alt hvad jeg er af Anna Funder……….

Endnu en bog der foregår under 2. verdenskrig. Bogen starter i Tyskland i 1933, her møder vi første gang Ruth og hendes kæreste Hans, på dagen hvor Hitler holder hans første tale som rigskansler. Dermed ændres deres liv for altid. Ruth, Hans og deres nære venner gør alt hvad de kan for at afværge nazismens magtovertagelse. Ruth’s kusine, Dora, deltager også. Deres oprør mod nazismen og Hitlers magt er farlig og de bliver alle nødt til at flygte ud af landet, bl. a. sammen med deres ven Toller (som er Dora’s elsker).

Dora, Ruth, Hans og Toller havner i London, hvor de forsætter deres arbejde og hvor især Dora skaber tætte forbindelser til britiske og tyske embedsmænd. Det viser sig dog, at selv i deres lille sammenspiste gruppe er der fjender og folk de ikke kan stole på…….

Bogen er bygget på virkelige hændelser og personer – og er ret fascinerende. Bogen fortælles skiftevis fra Ruth’s og fra Toller’s synspunkt og det er ret interessant at læse 2 personers forskellige tanker og opfattelse af hændelserne. Af og til i bogen kunne jeg fornemme den frygt de mennesker i eksil levede med hele tiden. Tanken om ikke at kunne stole på nogen, sorgen over nære venners tabte liv og frygten for at fjenden er iblandt dem – alt sammen følelser der tærede hårdt på dem, fysisk og især psykisk.

Det er en rigtig velskrevet bog, synes jeg og selvom jeg syntes den var lidt forvirrende i starten, så var den også umulig at lægge fra sig. Sådanne romaner rammer mig altid dybt, fordi det er virkelig hændelser og virkelig mennesker – det overgår virkelig fantasien af og til………….

Alt hvad jeg er af Anna Funder, 396 sider. Set hos Saxo til kr. 273,-.

Print Friendly
Tilbage