Newyorkerbyheart

Storbyferie: Prag, dag 2…………

Tirsdag var endnu en solbeskinnet og varm dag i Prag, i nærheden af de 30 grader.

Efter morgenmaden tog vi sporvogn nr. 12 (som holdt 200 meter fra vores hotel) for at køre hen til en lille kabelbane der tog os med op til det lille Eiffeltårn, som ligger på Petrinhøjen. Petrinhøjen er den højeste bakke i Prag og deroppe finder du bl. a. smukke haver og parker, en spejllabyrint og det lille Eiffeltårn.

Du kan tage de 318 meter derop på gåben, men vi valgte altså at tage den lille kabelbane. Hvis du har købt en billet til metro og sporvogne, kan du bruge den også til det lille tog, ret smart synes jeg.

Der var kø da vi kom derhen, men det gik ret hurtig med at få den afviklet og snart befandt vi os i det lille tog, hvor udsigten bare blev bedre og bedre………..

Her ankommer den ene af de 2 kabelvogne, der kører op og ned…………

Da vi kom derop var der de fineste små parker og masser af bænke til at sidde og nyde de smukke omgivelser………

I baggrunden kan det lille Eiffeltårn anes………….

Det lille Eiffeltårn, minder meget om dens storebror i Paris…………

Oppe fra tårnet er der en upåklagelig udsigt ud over byen………

Mere udsigt………..

Smukke Prag og Karlsbroen ca. i midten af billedet……….

Flot udsmykning på toiletbygningen på Petrinhøjen………

Inde i spejllabyrinten var der denne – noget dramatiske – udsmykning…………

Petrinhøjen er virkelig en udflugt værd og der kan bruges meget længere tid deroppe end vi gjorde. Halvvejs oppe med kabelbanen kan du stå af på en lille perron og der finder du en restaurant, som må have en af Prags bedste udsigter. Maden skulle efter sigende være god derinde, vi nød dog bare lidt at drikke ved en af de udendørs borde.

Du kan vælge at gå helt op fra dette lille stop eller stige på kabelbanen igen. Vi gjorde det omvendte. Vi tog banen helt op og da vi var færdige gik vi ned til restauranten og så tog vi kabelbanen helt ned.

Helt oppe er der rosenhave, parker, Stefenik observatoriet, en lille kirke, Hunger-muren (som deler højen i 2), spejllabyrinten og så selvfølgelig det lille Eiffeltårn. Inde i det lille Eiffeltårn kan du vælge at gå hele vejen op (ca. 300 trin) eller tage elevatoren, vi valgte det sidste. Udsigten oppe fra toppen er virkelig smuk og du kan se ret langt, men det er også lidt ubehageligt at være deroppe fordi du kan mærke tårnet gynge. Kæresten er i forvejen ikke speciel vild med højder og når det så oveni købet også gynger, så skal jeg helst blive hurtig færdig med at fotografere ;-)

Det lille Eiffeltårn blev opført i 1891 og er kun en femtedel så høj som det i Paris. Men fordi det står på denne høj, er toppen faktisk akkurat lige så højt oppe som det i Paris, nemlig 318 meter over havets overflade.

Vi var også lige et smut inde i spejllabyrinten, inden vi satte kursen ned mod byen igen.

Vel nede igen, gik vi lidt langs Moldau-floden og over en af broerne. Vi gik bare rundt og kiggede – og prøvede at gå så meget i skyggen som overhovedet muligt – for der var virkelig varmt.

En sluse ved Moldau-floden……….

Masser af vandcykler ude på Moldau-floden………….

Flotte bygninger langs floden…………

Nogle af bygningerne er virkelig smukt udsmykkede………

Jeg kan ikke huske hvilken kirke vi var inde i, men smuk, det var den i hvert fald……….

Se lige hvilken udsmykning og den smukke lysekrone………..

Er det ikke lige til et postkort? Hestevogn og Tyn Katedralen i baggrunden………..

Den smukke plads tæt ved Rådhuset i den gamle bydel……….

Hen på eftermiddagen blev vi enige om at vi nok hellere måtte få noget frokost. Vores valg faldt på Pasta Fresca (Celetná 11, Prag 1) og det fortrød vi ikke. Selve restauranten ligger nede i kælderen og er så smuk, så smuk. Selvom den er i kælderen er den lys og helt skandinavisk i sit udtryk. Vi skal helt klart tilbage til den restaurant en aften, næste gang i kommer derned.

Kæresten bestilte en lasagne, som ikke var med hakket kød men med super mør, trevlet oksekød. Den smagte virkelig godt og han var meget glad for sig valg. Jeg valgte ravioli med tomat og basilikum, som også var virkelig godt :-)

Lidt lækkert brød og olivenolie med balsamico til at starte med………..

Jeg fik ravioli med tomat og basilikum – og så var tjeneren rundhåndet med osten…….

Kærestens lækre lasagne………….

Efter den lækre mad valgte jeg at gå hen og få en omgang Thai massage. Thai massage tilbydes overalt i Prag til virkelig rimelig penge. Det lyder måske lidt frækt med Thai massage, men det er det altså på ingen måde, i hvert fald ikke i Prag (eller der hvor jeg tog hen). Jeg har aldrig prøvet det før, men det er ihvert fald ikke sidste gang. Jeg valgte kun ½ time (nakke og skulder), men da massøren var færdig havde jeg allerede fortrudt utallige gange, at jeg ikke havde valgt 1 time og en hel kropsmassage. Næste gang vi kommer til Prag er en hel kropsmassage noget af det der står øverst på listen.

Jeg blev vist ind i et lille rum med en madras på gulvet, dæmpet belysning og panfløjte musik. Da jeg havde skiftet til den bluse jeg havde fået udleveret og lagt mig på madrassen, om massøren ind og gik i gang. Selvom jeg havde bestilt nakke og skulder, startede hun alligevel med benene og arbejdede sig op – og der blev brugt albuer og knæer. Jeg skal ærlig tilstå at det gjorde ondt, MEGET ondt, men det gjorde også godt. Ca. halvvejs skulle jeg vendes om og så fik jeg lidt ansigtsmassage og så tog hun ellers fat på nakke og hoved. Jeg blev også tørret med en varm klud i ansigtet, som duftede skønt og virkede meget opfriskende. Tilsidst skulle jeg sidde op og så blev jeg ellers vredet i eller rundt og bagover, meget overraskede og min gamle krop knirkede og knagede – men holdt til det :-) Da jeg kom ud og i receptionen, var der en kop varm urtete til mig, som skulle være godt efter sådan en omgang. Jeg følte mig som et helt nyt menneske og hele vejen hjem til hotellet, gik jeg som en slaskedukke. Sikke en omgang…………..

Mens jeg fik en omgang massage, så kæresten sit snit til at blive klippet, så det passede rigtig godt og derefter satte vi kursen mod hotellet. Jeg fik mig lige en kort lur, inden jeg gik i bad og vi gjorde os klar til at gå ud igen. Vi tog metroen ind mod byen, men stod af et par stop før vi plejer, på jagten efter et sted at spise. Det tog os lidt lang tid at finde det helt rigtige sted, men det var værd at vente på, vi var meget glade bagefter. Vi valgte La Boca (Truhlárská 10, Prag 1). Restauranten havde en skøn indretning og er ret stor, samtidig er den tilknyttet et hotel.

Igen var jeg imponeret over deres udvalg af ikke alkoholiske drikke og drinks. Jeg bestilte en hindbær mojito som mocktail (altså uden alkohol) og det var altså kærlighed fra første tår. Den har helt perfekt og havde den helt rigtige mængde af mynte, det var SÅ godt og hvor ville jeg ønske at det er muligt at få sådan noget her i Danmark. Det er blevet en anelse bedre, nogen restauranter tilbyder juice-menuer, men udvalget i Prag var altså imponerende. Jeg nåede at drikke 2 denne aften og det til en “fyrstelig” pris af kr. 27,- pr. glas :-)

Forskellige slags brød med lækker aïoli………..

Min lækre hindbær mojito, som jeg fik 2 af………..

Vi delte noget lækker pølse, store oliven og kapers………

Jeg bestilte noget oksekød med fritterede, sprøde squash med Chimichurri sauce…………

Kæresten fik Rump steak med bønner og bacon…………

Vi fik begge stegte kartofler med rød peberfrugtsauce til………..

Vi delte en chokoladelage med banancreme og chokolademousse – den var helt og aldeles fantastisk………..

………..og meget sjov anrettet med skeer og gafler stukket ind i siden af kagen……….

Lidt af den fine indretning……..

Det var noget virkelig lækkert mad vi fik og portionerne var store. Vi bestilte hver en portion stegte kartofler til, men vi kunne nu fint have delt for der var rigeligt med mad og jeg rørte næsten ikke mine. Stemningen i restauranten er dejlig og betjeningen venlig og meget opmærksom, det er helt klart en restaurant vi skal tilbage til. Selvom vi var mætte, blev vi alligevel enige om at dele et stykke chokoladekage med banancreme og chokolademousse, det fortrød vi ikke. Det er måske den bedste kage jeg har fået i rigtig lang tid. Det var ikke det billigste sted vi spiste, men det var alle pengene værd. Herfra skal i hvert fald lyde de varmeste anbefalinger, hvis I kommer på de kanter.

Jeg må indrømme at vi ikke fik noget traditionel tjekkisk mad mens vi var i Prag, hvilket nok er lidt skørt, men jeg havde bare ikke lyst til hverken gullasch, suppe i udhulet brød eller and.

Restaurantens toilet var et helt kapitel for sig og selvom jeg følte mig lidt dum da jeg gik derind og tog billeder, så kunne jeg alligevel ikke lade være :-D

Inde fra det fine toilet på La Boca…………….

Vejret var dejligt da vi kom ud fra restauranten, så vi slentrede afsted i adstadigt tempo, da vi var godt mætte. Vi havde talt om at tage hen og se Krizikova springvandet, hvor der hver aften er show i form af musik mens vandet springer. I sommermånederne er det sidste show kl. 23 (det første kl. 20). Da vi kiggede på klokken var den 22.40, så vi fik travlt med at praje en taxa og så gik det ellers hu hej gennem Prag og ud til springvandet.

Vi syntes faktisk at det var lidt svært at finde også fordi stierne var virkelig dårlig oplyste, det var faktisk halvmørkt der hvor vi gik. Meget mærkeligt, for der går jo rigtig mange turister der. Havde det ikke været for musikken, havde vi nok gået rundt og ledt endnu ;-)

Det er mest klassisk musik eller film musik, men vores show var Metallica og Scorpions. Jeg ville nok havde foretrukket noget andet musik, fordi jeg tror at oplevelsen vil blive en anden, klassisk musik tror jeg passer rigtig godt til hele det set-up. Ikke fordi jeg ikke kan lide Metallica og Scorpions, det fejler ikke noget, men jeg ved ikke om det lige passede til det. Anyway, det var meget flot at se på og nok en af de turist-ting, som skal prøves. Men vent til det bliver helt mørkt, for at få det bedste resultat.

Læs også:

Ankomst

Dag 1

Dag 3

Dag 4