Weekendophold: Faaborg…….

Som jeg har nævnt et par gange var vi i Faaborg i weekenden. Naboerne holdt fest i et telt lige udenfor vores stuevinduer, så vi tænkte at det var bedst at fordufte og få vores nattesøvn et andet sted :-)

Vi vidste ikke helt hvor vi ville hen i starten. Først havde vi overvejet Skive, fordi jeg fandt nogle lækre ferielejligheder med havneudsigt, men pga al den vejarbejde omkring Vejle ville vi ikke nordpå. Så kiggede vi på Flensburg, men det havde vi heller ikke rigtig lyst til. Vi havde også Langeland oppe til vurdering igen, fordi vi havde et dejligt ophold der i 2008. Valget faldt dog tilsidst på Faaborg. Valget faldt på Solbjerggaard, fordi alle deres værelser er med eget bad/toilet og så så det bare super hyggeligt ud. For os er det vigtigt at vi har vores eget bad/toilet, mest fordi jeg er så meget oppe om natten og så er det altså træls at skulle løbe rundt og finde et toilet. Selvfølgelig kunne vi ligeså godt havde valgt et hotelværelse så, men Bed & Breakfast har mere charme synes jeg.

Lørdag formiddag satte vi kursen mod Faaborg, vejret var ikke for godt da vi kørte hjemmefra, men da vi nåede frem til Faaborg var det tørvejr. Der var veteranbiler på torvet i Faaborg, så dem gik vi ned og kiggede på……..

Fine, gamle biler på torvet i Faaborg……

Det fine, gamle Hotel Faaborg………

Efter at have kigget på de fine, gamle biler en rum tid, var vi ved at være sultne. Vi gik lidt rundt og kiggede, men valgte Magasingaarden, som hører til Hotel Faaborg. Den ligger lige ved siden af hotellet og er et hyggeligt lille sted, med en dejlig indretning.

Bag ved restauranten ligger en hyggelig lille gård…….

Fine borde og smukke blomster…….

Jeg valgte deres charcuterie tallerken…….

Kæresten valgte deres æggekage……

Vi fik lækkert brød til – og sennep til kærestens æggekage……

Kæresten bestilte deres æggekage og jeg fik deres charcuterie tallerken. Vi delte, så vi fik smagt det hele. Æggekagen kom ind i en lille pande og var stor nok til 2 personer, der var selvfølgelig masser af bacon på og den blev serveret med sennep. Den smagte dejligt og var høj og fin.

Det var ikke så meget på min charcuterie tallerken, men det er også kun en forret og som sådan er den fin. Der var 3 forskellige slags pølser, salat, 2 forskellige oste og lidt frugt.

Efter den skønne frokost gik vi en tur rundt i den hyggelige by. Faaborg er bestemt et besøg værd. Den har en fin havn og så er byen selvfølgelig fyldt med brostensbelagte, små stræder med fine gamle bindingsværkshuse som er vinde og skæve. Jeg er vild med sådanne gamle byer, hvor der er virkelig meget stemning……

Statue ved torvet i Faaborg…….

Der var forskellige “plakater” over hele byen, denne kunne jeg ikke stå for……

Det fine vandrehjem…….

Havnen i Faaborg……

Der er lavet en lille kanal, som giver en dejlig stemning…….

Er det ikke et fint gammelt skilt……..

Sådanne hyggelige huse findes der mange af i Faaborg…….

Sidst på eftermiddagen satte vi kursen mod Millinge – få kilometer fra Faaborg – for det er der Solbjerggaard ligger. Den er nem at finde, for den ligger helt ud til vejen og der står også et skilt udenfor. Stedet er lige så hyggeligt i virkeligheden som det er på billederne, det er ren idyl……….

Et kig til stuehuset på Solbjerggaard……….

Omme ved den ene side er der et fint lille sted at sidde…….

Inde i gården, vi boede i længen bag der hvor jeg stor og tager billedet, som var stald i gamle dage……..

Der er masser af stemning og atmosfære…….

Vi hilste på vores værter og fik vores nøgle, vi boede i nr. 2. Ud over Bed & Breakfast sælger de også tøj og brugskunst. Du kan desuden også vælge et ophold inkl. aftensmad, hvilket jeg synes er en skøn ide. Værelserne er ret ny istandsatte og du kan bl. a. købe den seng du sover i, hvis du skulle have lyst til det. Der er bad/toilet til alle værelserne. Der er også en lille køkkenniche med service til 4 personer, udover gryder, en lille el-kedel osv. Der er også et lille køleskab. Alt i alt dejligt stort værelse, jeg tror at alle værelserne er lige store og dejligt stort badeværelse, vi var virkelig behagelig overrasket. Der er inget TV på værelset, hvilket ikke gør mig noget, men en lille radio ville måske have været dejligt.

Seng, sengeborde og sengetæppe kan købes………

En anderledes lampe, som også var til salg…….

Dette møblement kunne også købes………

Badeværelset……..

Vi sad lidt ude i den skønne gård og nød stilheden og bare slappede af. Efter at have læst lidt, fik jeg mig en lille lur, inden vi tog ind til Faaborg igen. Vi kørte lidt rundt for at finde ud af hvor vi skulle spise, vi ville gerne sidde ud til vandet. Efter lidt tid fandt vi Klinten Feriecenter (Danland), som har en restaurant tilknyttet. Restauranten ligger med den fineste havudsigt. Der var buffet og det var faktisk ganske udmærket mad og en hel del at vælge imellem. Bl. a. var der saltkartofler fra Mallorca med den skønneste hvidløgssauce på. Kartoflerne var blevet kogt i havvand – og jeg siger jer at de kartofler kunne jeg godt blive forfalden til :-)

Min tallerken…….

Udsigten fra vores bord………

Efter at have spist mere end vi burde, gik vi en tur ved vandet. Vejret var superskønt og temperaturen lå på omkring de 20 grader. En af de her fantastiske sensommeraftner, hvor der ikke er en vind der rører sig og hvor det bare næsten er umuligt at komme indenfor igen………..

Klinten Feriecenter set ude fra badebroen…….

Fra vores gåtur langs stranden ved feriecentret…….

Vi syntes at det var for tidligt at køre hjem og vejret var, som skrevet, helt fantastisk, så vi kørte ind til Faaborg igen og gik den tur.

Vi fandt denne hyggelige lille gyde, lige ved torvet i Faaborg, der kunne jeg godt se mig selv bo……..

Vi satte os ind på Det Hvide Pakhus, nede ved havnen og fik en latte…….

Da vi kom forbi Det Hvide Pakhus bestemte vi os for at gå ind og få en kop kaffe. Vi bestilte hver en latte og noget vand og så sad vi der og hyggede os i en lille times tid. Der var en privatfest indenfor, hvor de havde levende musik, så det var ganske underholdende at sidde der. Slut på en fantastisk hyggelig aften…….

Næste morgen var der morgenmad ovre i stuehuset. Morgenmaden serveres fra klokken 08.00 – 9.30 og man sidder i det der førhen var bryggerset. Morgenmaden står på et lille bord, hvor man kan tage fra og der var pænt dækket op til os. Især kopperne var jeg helt vild med.

Tag-selv-morgenbordet, der var bl. a. hjemmelavet marmelade og lune boller…….

Vi fik serveret røræg og bacon ved vores bord……..

Super lækre, små pandekager – dem kunne jeg godt have spist mange flere af :-D ……..

…..og der var hjemmelavet solbærsirup til – MUMS det var godt………

De fine kopper……..

……og blomster og tændt stearinlys…….

Nogle af de ting der sælges på Solbjerggaard…….

Er den ikke bare smuk den dør??……..

Jeg forelskede mig lidt i dette maleri…….

Ved 10-tiden betalte vi for vores ophold  – kr. 750,- inkl. morgenmad – og sagde farvel til vores værtspar. Vi satte kursen mod Faaborg igen, for vores værtspar fortalte at der ville lægge en krydstogtskib til inde i Faaborg og butikkerne ville have åbent. På vores vej ind til Faaborg, kom vi forbi Grubbe Mølle, som vi lige gjorde holdt ved og kiggede lidt på. Grubbe Mølle er både en vandmølle og en vindmølle som stadig er fuldt funktionsdygtige. Der er guidede ture i møllen – og så er der også Bed & Breakfast.

Grubbe Mølle……

Vi mødte også en påfugl på vores vej……

Krydstogtskibet inde i Faaborg…….

Efter at have været inde i Faaborg, kørte vi tilbage for at gå en tur i Svanninge Bakker. Vi fandt et sted vi kunne parkere bilen og så gik vi ellers afsted. Vi var så heldige, at mens vi gik en tur, var der tørvejr. Ligeså snart vi satte os ind i bilen, begyndte det at regne igen. Vi tog den lille gåtur på ca. 3 km. tror jeg, men det gik op og ned, så det var hårdt nok, skulle jeg hilse og sige. Men sikke en smuk natur vi gik i og en dejlig stilhed………

Svanninge Bakker……

Alt i alt en rigtig god og skøn weekend. Solbjerggaard kan klart anbefales som udgangspunkt for et besøg i Faaborg. Eneste “klagepunkt” jeg har er sengene, som jeg syntes var for blød, men smag og behag er jo forskellig.