Newyorkerbyheart

Kræft-dagbog: Ferie, del 2…………………

Vi holder stadig ferie og har nydt kærestens 2. ferieuge, hvor vi hver dag har været aktive. Jeg har det faktisk rigtig godt – min alvorlige sygdom i betragtning!! Kroppen er blevet bedre, både fysisk og ikke mindst psykisk og jeg har kunnet holdt til at tage rundt og opleve. Kæresten har dog været lidt brak, da han har haft en sommerforkølelse og nu krydser vi bare fingre for at jeg ikke får det. Lige nu er jeg meget hæs, noget har sat sig på stemmebåndet……….

Efter vores udflugter sluttes eftermiddagen altid af med en lur på sofaen, det skal der simpelthen til, for at jeg kan klare mig igennem og maden bliver også sådan lidt så som så. Vi spiser en del rugbrød.

I søndags tog vi til Ribe VikingeCenter. Vi har været der før, for nogle år siden, men det var meget sjovt lige at være der igen. Det bedste var næsten at vi fandt en lille missekat, som vi kunne nusse lidt med – godt at få “abstinenserne” til at falde lidt til ro, efter vi mistede vores kat.

Ribe VikingeCenter har en god størrelse, som er overskuelig.

Mandag havde vi besøg af nogle venner og der blev lavet PAJ-burger til den helt store guldmedalje :-D Vejret var jo helt vidunderlig, lige til at sidde og grille ude i……..

Tirsdag lavede vi en lækker sandwivch, pakkede en kølertaske og tog til Tørskind Grusgrav hvor Robert Jacobsen har lavet nogle store jern skulpturer. Det ligger i Vejle Ådal, som er så umådelig smuk. Vi vandt en bænk i skyggen, hvor vi havde en skøn udsigt og spiste vi vores frokost.

Efter at havde foræret sandwichen og nydt den smukke natur satte vi kursen mod Bindeballe’s gamle købmandsgård. Jeg har været der nogle gange. Butikken er en sjov miks af ting fra gamle dage og helt moderne ting, virkelig sjov at gå på opdagelse. Der er også et købmandsmuseum, som ligger ovenpå butikker, det koster kr. 10,- at se det. Det er ret sjovt. Vi fandt ud af at de serverede kaffe og kage i baggården og det kunne vi selvfølgelig ikke lade gå forbi vores næse. Det er virkelig stemning i den baggård. Bordene er – for en stor del – borde fra gamle symaskiner og der er intet der er ens, helt vildt skønt. Der var 3 kager vi kunne vælge imellem – godt nok ikke hjemmebagte – men alligevel ret imponerende synes jeg.

Onsdag kørte vi til Hjerting Badehotel og spiste frokost, fordi vi har fået det anbefalet så mange gange. Det var varmt, så vi var glade da vi kunne få et bord i skyggen, hvor vi kunne side og nyde vores mad. Vi bestilte begge et stjerneskud – og det smagte helt fantastisk. God betjening og da jeg bad om lidt mere dressing fik jeg det med det samme :-) Det sted kan klart anbefales. Efter frokosten gik vi kort ned til stranden, men kæreste var snot forkølet, så vi kørte hurtigt igen……..

Torsdag kørte vi til Gram Slot, for at se deres marked, som de har hver torsdag her i ferietiden. Vi blev nu ret skuffede over det udbud der var der, men vi købte dog lidt ost. Jeg har ikke kamera med mig så ingen billeder derfra……………..

Fredag kørte vi til Hygum Hjemstavnsgård, fordi vi bor så tæt på det og aldrig har været der. Det bliver drevet af frivillige og af og til hat de aktivitetsdage, hvor man kan se hvordan man pløjede, høstede, bagte og så videre i gamle dage. Det var en rigtig fin lille udflugt og der er lige tilpas, til at man ikke går helt død i informationer. Jeg vil foreslå at man besøger det på aktivitetsdagene der får man nok mere ud af det………..

Fredag aften var der jazzfestival i Ribe. Vi derfor et smut til Ribe efter aftensmaden. Efter at have spist en stor is, opdagede vi at der var gratis koncert hos Kolvig’s, så vi satte og derover og fik lidt at drikke, mens vi hørte på dejlig jazz musik.

Lørdag satte vi kursen mod Kerteminde. Vi havde bestilt overnatning på Rødkærgård Bed & Breakfast, et sted som virkelig kan anbefales. Deres morgenmad er ikke at råbe hurra for, men de har så meget andet. Masser af stemning og så ligger de fuldstændig fantastisk med en kort gåtur ned til vandet. Vi bestilte værelse i “stalden” og fik et pænt stort værelse med eget bad og toilet, men de har også lejligheder og værelser med fælles bad – hvis man er mere til det. Vi gav kr. 600 inkl morgenmad, sengetøj og håndklæder, det synes jeg er billigt og værtsparret er flinke. Det eneste jeg har at sige at at morgenmaden ikke er noget særligt – eller jeg ville gerne have haft noget brød med fuldkorn i stedet for det helt hvide brød – men det er også det eneste jeg kan sige af dårlige ting.

Ingen af os havde før været i Kerteminde, så nu skulle det være. Hyggelig lille by.

Udsigten fra vores værelse………..

Morgenmadsrummet……………

Rødkærgård Bed & Breakfast set bagfra……………..

Nede ved vandet…………

Pizza fra Restaurant Firenze………….

Gammel facade, hvor man kan se at de solgte lidt af hvert………….

Da vi havde sat vores tasker og lige udforsket vort værelse, gik vi ad den lille sti fra huset og ned til vandet, der var skønt dernede. Det stod endda 2 stole til at byde os velkommen med dernede, det kunne ikke være bedre. Vi sad og nød naturen en rum tid inden vi kørte ind til Kerteminde. Vi fik frokost hos Firenze. Kæresten fik Spaghetti bolognese og jeg fik en skøn pizza, det smagte dejligt. Lidt senere fik vi en isvaffel, som smagte helt skønt. Vi spiste hos byen in sted hvad is angår (tror jeg), for der var lang kø hele tiden. Maden der sad og bagte vafler sled hårdt i det……….

Aftensmaden spise vi på Tornøes Hotel og det var virkelig lækkert mad, dog måtte vi vente i rigtig lang – som i ekstrem lang tid – inden vi fik vores mad. Jeg ved ikke hvad det gik galt i det køkken, for så mange gæster var der heller ikke, men et eller andet gjorde at vi sad og ventede på vores hovedret i lidt over en time. De havde en sommer menu som vi valgte 2 retter ud fra. Efter at havde ventet så lang tid på vores mad, kom de og sagde at de ville give os gratis dessert eller en omgang drikkevarer – vi valgte drikkevarerne – for vi var mætte. Forretten måtte vi også vente en rum tid på, men dog ikke så lang tid som vores hovedret, godt at forretten var så stor som den var, så vi ikke sad og sultede. Maden fejlede dog ikke noget. Det smagte skønt. Til vores steak var der de dejligste nyopgravede kartofler, som var kogte til perfektion, de smagte simpelthen så godt.

Forretten var laks på rygeost creme.

Efter vi havde fået vores morgenmad i morges pakkede vi sammen og satte kursen hjemad. Dog kørte vi lige en lille omvej til Fyens Hoved. Desværre regnede det, for ellers tror jeg vi vi ville have gået os en lille tur, der var så dejligt.

Endnu engang et dejligt minde at huske tilbage på, jeg samler på de gode minder, som gør så god på dumme dage :-) Som terminal patient med livmoderhalskræft i stadie 4 er det sådan nogle oplevelser der sætter sig fast og som jeg vil huske på den dag jeg kommer på hospice og bliver for svag til at kunne gøre det. Kæresten og jeg er gode til at hygge os og det er lykkestunder jeg samler på og som jeg tager med mig.

Jeg kan også mærke at det er vigtigt for mig hele tiden at have noget at se frem imod, så jeg har et mål ude i fremtiden – ellers forfalder jeg hurtig til tristesse og sort humør. Ting i fremtiden holder mig gående og giver mig troen på at jeg overlever det her i rigtig mange år – mod alle odds!!

Print Friendly
Tilbage

11 kommentarer

1. Jul 28, 2013
    10:24 pm

Lene Olsen

Det lyder som en rigtig dejlig oplevelse, du og kæresten har haft på Fyn. Kender de steder I har besøgt og synes også der er rigtig smukt – Fyn er fin, selvom de sidse dages varme og lumre luft hat været slem. Dejligt at I er aktive og søger oplevelserne. ♥ »✿ (◠‿◠) ✿» ♥

2. Jul 28, 2013
    10:57 pm

Kardemomme frøen

Dejligt livsbekræftende indlæg! Det lyder som en skøn uge.
    Hvor er det godt at høre at det går godt med dig.

Jeg har fulgt med i rigtig mange år.

3. Jul 28, 2013
    11:44 pm

Piskeriset

Tak for endnu en hyggelig tur rundt i det jyske – jeg må med skam indrømme, at de steder har jeg heller ikke været! Jeg må snart planlægge en lille rundtur i Jylland, så jeg får oplevet noget mere af Danmark :-)

Og hvor er det dejligt at læse, at du – efter omstændighederne – har det godt ♥

4. Jul 29, 2013
    4:52 pm

Dibi

Altid glad for at høre nyt fra dig igen… Skønt at samle på de gode oplevelser i denne tid. Jeg er i Paris og jeg har tænkt mange gange på dig her…. og det var også her, at du din bog vandt premien. Hvis du giver mig din adresse vil jeg tage nogle parisiske macarones til dig… Kæmpe knus til dig Birthe.

• Jul 29, 2013
      6:07 pm

Hej Dibi!

Åh, Paris er skøn! Jeg mailer adressen til dig – tusinde tak det vil jeg blive glad for :-)

Kh
      Birthe

• Jul 31, 2013
        4:36 pm

Dibi

Har modtaget din adresse!!! Har du problemer med at sende den?? Har allerede købt nogle til dig…. Knus

• Jul 31, 2013
          5:37 pm

Hej Dibi!

Har sendt den, men ellers er min adresse
          Birthe Lynggaard

5. Jul 29, 2013
    5:10 pm

Kate Kjærholt Schau

Gode oplevelser kan man ikke få for mange af :-) Synd at I ikke besøgte Johannes Larsen Museet, når I nu var i Kerteminde. Det kan jeg varmt anbefale :-)

6. Jul 29, 2013
    9:22 pm

Annette

Kære Birthe,

Tak fordi du deler.Som jeg har skrevet før, så syntes jeg at du er så sej. Jeg bliver så glad på dine vegne:-)
    Dejlig sommer og kærlige hilsner
    Annette

7. Jul 30, 2013
    8:08 pm

Carsten

Pøj pøj…….. Bruger dine opskrifter ofte, vidste ikke du var ramt af sygdom, de bedste ønsker herfra

8. Aug 5, 2013
    1:07 pm

Ursula Lange Jensen

Hej Birthe,

Du er et af de varmest og mest livsbekræftende personer!! Det er så skønt at følge dig og få inspiration både i dine opskrifter, men ikke mindst fra dit livssyn. Jeg er stor fan af dig og synes du klarer det fantastisk…jeg er sikker på, at du er ment til at skulle være her lang, lang tid endnu ; )
    Jeg sender dig og dine en varm tanke ; )