Newyorkerbyheart

Kræft-dagbog: Ophold på Viking Spa & Wellness………………

I den seneste uge var vi så småt tilbage til hverdagen igen, efter at have haft 3 ugers ferie. Kæresten var tilbage på arbejde og i onsdags var jeg tilbage på Odense Universitetshospital (OUH), for at få lavet en CT-scanning. Den får jeg svar på den 20. august, hvor vi skal over til en samtale. Det bliver nok også der hvor det bliver fastlagt, om jeg skal have en ny omgang kemo. Jeg er meget spændt på resultatet, for det er jo gået rimelig godt siden jeg fik stråler – dog med et dyk ned ad i et stykke tid – men nu har jeg det godt igen.

At leve med uhelbredelig kræft – betyder at selvom vi er på ferie og lige meget hvad vi laver, så er døden og sygdommen hele tiden med på skulderen. Vi taler ikke som sådan om det, men jeg mærker meget at det er med og jeg tænker, er jeg her måske også til næste år ved samme tid???

I fredags tog vi afsted mod Sæby, hvor Hotel Viking Spa og Wellness, noget jeg har glædet mig til rigtig længe. Jeg har kun hørt godt om det og det kan jeg godt forstå, der er virkelig dejligt og vi havde et fantastisk opholdt. Vi havde 2 overnatninger og det er helt utroligt hvor meget det betyder med den ekstra overnatning. Normalt er vi kun afsted 1 nat, men man er meget mere rolig når det er 2 nætter – sådan føltes det i hvert fald – næsten som en lille ferie.

Vi var i Sæby ved 17-tiden. Vores værelse var stort og rummeligt og vi havde den smukkeste udsigt til vandet.

Efter at have fået vores værelse, kørte vi en tur ind til Sæby. Solen var fremme, så vi satte os på torvet, hvor der sad en del mennesker og nød lidt at drikke. Sæby er ikke en særlig stor by, men den har masser af charme og hygge.

Vi nåede lige hjem og hvile lidt, inden vi skulle ned og spise i restauranten.

Vi fik først koldrøget laks, som smagte skønt

Hovedretten var en lækker grillet ribeye, som lå ovenpå en løgpuré. Ovenpå lå en sauté af sukkerærter, gulerødder og bolchebeder. Vi fik små kartofler og og en lækker sky sauce til.

Desserten var en nødde brownie med cremefraiche og bagt hvid chokolade. En voldsom sag, som dog smagte fuldstændig fantastisk

Efter den lækre middag var vi godt mætte, så vi gik en lille aftentur. Der var kun ca. 300 meter ned til vandet, så der gik vi ned. Vi gik lidt indad mod Sæby, på den fine sti der var, men vendte om efter er stykke tid. Der var ikke kræfter til at gå hele vejen ind til byen og tilbage igen 🙂 Efter vores lille gåtur gik vi op på vores værelse, hvor vi havde en balkon. Der sad vi og nød en medbragt øl og sodavand – vejret var skønt.

Lørdag morgen var vi nede og få en lækker morgenmad, inden vi ved 12-tiden skulle have vores behandling. Jeg havde denne gang bestilt Hot stone massage til os begge. I ventetiden sad vi ude på vores balkon og læste lidt. Hot stone massage kan virkelig anbefales, jeg synes at det er så fantastisk. Hele kroppen blev godt og grundig masseret, selv fingre og hovedbund blev masseret. Følelsen i kroppen efter sådan en omgang massage, er svært at beskrive. Jeg føler mig så godt tilpas i min egen krop og har den vildeste følelse af lykke og velvære indeni.

Vi slappede lige at et lille øjeblik, inden vi tog bilen og kørte til Voergård Slot. Vi havde fået det anbefalet af kæresten mor, så det måtte vi kigge lidt nærmere på. Voergård Slot ligger omgivet af en meget bred voldgrav. Det er et af de smukkeste renæssanceslotte vi har her i DK. På slottet har bl. a. boet Ingeborg Skeel, som skulle havde været et forfærdeligt menneske og det er hende der er spøgelse på slotte. Slottet har bl. a. også en blodplet der ikke kan vaskes af, i et af rummene. Meget mystisk.

Du kan ikke selv gå rundt i slottet, men der er guidede ture hver time og det er meget spændende at følge med rundt. Guiderne ved virkelig meget og jeg er meget imponeret over at de kan huske alt det de skal sige. Turen er lige tilpas – og det samme er informationsmængden. Hverken for lidt eller for meget.

Efter vores tur på slottet spise vi en sen, let frokost. Vi kørte ind til havnen i Sæby og gik rundt og kiggede. Vi fik gået en god runde der, så jeg var ved at være noget træt. Vi kørte derfor tilbage til hotellet, så jeg kunne nå at sove lidt, inden vi skulle spise.

Vi fik endnu en lækker omgang mad, lørdag aften. Vi startede med en lækker tomatsuppe. I bunden lå en skefuld creme fraiche, syltet perleløg og nogle urter. Derover blev – ved bordet – hældt den varme tomatsuppe. Det smagte skønt. Den var krydret uden at være stærk og syrebalancen var også helt perfekt.

Hovedretten var flammegrillet svinekød, på en blomkålspuré og en sauté af svampe, gulerødder og forårsløg. Dertil fik vi kartofler og en esdragon sauce. Det smagte fuldstændig FANTASTISK. Det svinekød var så lækkert, mørt og fuld af smag. Så er det værd at spise svinekød……..

Desserten var kirsebærsorbet, en “kirsebær” lavet af kirsebær gelé og fyldt med mousseret skyr. Dertil bagt hvid chokolade og revet hvid chokolade

Også lørdag aften blev dagen sluttet af med en tur ned til standen og en drink ude på vores lille balkon. Vi var så mætte, både sjæleligt og fysisk, det er så dejligt.

Vi var desværre ikke i aqua spa’en, da jeg jo har et topkateter. Jeg må egentlig gerne gå i svømmehal, men jeg tør ikke, så vi spring over, desværre.

Jeg elsker at være i Nordjylland, fordi det er som om hele verden pludselig går ned i fart. Det sker når man er nord for Limfjorden, synes jeg, så går tingene bare lige lidt langsommere. Jeg elsker det og opholder mig gerne der. Vi vil rigtig gerne tilbage til Hotel Viking Spa & Wellnes, måske vi skulle gøre det til en årlig tilbagevendende tradition. Maden på stedet er forrygende, virkelig lækker og flot anrettet. Vores værelse var stort og lækkert og vi var meget glade for at have fået balkon og udsigt til havet. Betjeningen, både i restauranten er meget i mødekommende, venligt og opmærksomt. Den eneste lille ting er ved deres morgenmad, der savner jeg lige lidt sødt; en kanelsnegl, et lille stykke wienerbrød eller sådan noget. Men måske det bare er mig, der ønsker det 🙂

Nå er det slut med alle de små udflugter for en tid. Nu er det tilbage til hverdagen, sådan for alvor – og dermed nok tilbage til en ny omgang kemo. Jeg (tror) har bestemt mig for at få en ny omgang kemo. Jeg vil jo gerne holde fast i livet, så jeg kan blive ved med at få sådan nogle oplevelser……….

Print Friendly
Tilbage

5 kommentarer

1. Aug 14, 2013
    9:18 pm

Katrine

Lyder som en skøn tur. Jeg er selv nordenfjords fra, men bor ikke længere deroppe, og jeg kan sagtens nikke genkendende til det med at gå ned i tempo. Det hele er lidt mere sindigt 😉

Synes det er dejligt, at du har fået lidt mere appetit på livet igen. Det er en lortesygdom, men du viser jo via din store styrke, at det kan lade sig gøre også at LEVE selvom man er så alvorligt syg.

Krydser fingre for gode resultater af scanningen.

Knus

2. Aug 14, 2013
    9:32 pm

Anja

Dejligt at læse I har haft nogle skønne afslappende dage – tak fordi du deler ! Du er så sej! Held og lykke med samtalen, krydser fingre for dig <3

3. Aug 15, 2013
    6:01 pm

Piskeriset

I er så gode til at tage på mindre udflugter – elsker at læse om jeres overnatninger forskellige steder i Danmark. Det er noget, jeg gerne vil blive bedre til at dyrke 🙂

4. Aug 15, 2013
    8:08 pm

Dibi

Kære Birthe
    Velkommen til Nordjylland … Det er skønt i Sæby og jeg kender udmærket hotel Viking… dejligt med sådan tur til at varme hjertet med på i vintermåned… Tænker meget på dig og krydser alt det der kan krydses for et positivt svar på tirsdag.
    Kæmpe knus til dig herfra

5. Aug 16, 2013
    10:12 am

Claus Pedersen

Hej Newyorkerbyheart!

Jeg er en mand på 44, far til en pige på 14. I vores familie har vi haft kræften inde på livet flere gange, først min far som fik leukæmi for 17 år siden i en alder af 50, men kom over det. Og her sidste år fik hans kone/min bonus mor lungekræft og tabte kampen. Derfor kan jeg på en hvist plan relatere til din historie.

Men sygdom er jo heldigvis ikke alt vi er. Vi elsker også mad i vores familie; ligesom jeg klart fornemmer dig og din kæreste gør. Og det er med stor fornøjelse jeg kigger på dine opskrifter og lader mig inspirere. En sød kollega gav mig sågar din bog her for nogle måneder siden; og blandt andet er Manhatten Style cheesecake, blevet lavet talrige gange på familiens opfordringer. Jeg fornemmer du er et modigt menneske og det min far med et gammelt ord ville kalde; et livsstykke. Tak fordi du er så gavmild med dig selv. Jeg kan forstille mig at det også er en hjælp for dig at lave disse indlæg på din blog; simpelthen for at læsse af og dele dit liv med dem der læser. Og jeg læser gerne 😉

Uanset hvad fremtiden byder på, så står din bog i mit køkken og bliver ofte kigget i. Både fordi opskrifterne er spændende, men også fordi din kærlighed til den amerikanske mad og til din værtsfamilie skinner så kraftigt igennem, at man bliver glad i låget af at kigge i den.

Nå Birthe, håber det er ok at kalde dig ved fornavn!
    Jeg vil nu gå ud og lægge blåbær topping på cheesecaken jeg lavede i går, så min far og hans venner kan blive forkælet senere i dag.

Håber ikke du bliver stødt over min direkte tone i denne kommentar, men det er kun fordi du har inspireret mig med dit mod og din livsglæde.

Absolut venlige hilsner og god karma sendes herfra Slagelse.